2021-06-23, 10:25
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
När man diskuterar det här med att skilja "skit från kanel" så kvarstår frågan hur "kanelen" kom till Sverige?
Hade Sverige valt att strikt (striktare?) följa Genèvekonventionen så hade landet kunnat undvika många jobbiga/svåra val.
Rent principiellt, inta fasen tycker jag att Sverige skall skicka Yazidi-flickan till sin familjs bödlar. Men det är värt att diskutera om flickan skulle ha stannat i "första asylland"?
Och hennes enda möjlighet att i sådana fall få komma till Sverige vore som en kvotflykting och inte genom att ta sig genom 10 länder som av Sverige kunde klassas som just "första asylland".

Sant, sant. Och här kommer då ett problem som ska lösas seriöst. Om inte det finns en gemensam process för att undvika att alla utnyttjare tar sig in, så kommer ingen gå med på en fair share-fördelning, och då kommer Italien, Grekland etc. hoppa ut ur konventionen, då alla kommer hamna där då det är där dom landstiger. Tyvärr då att Sverige och andra väljer att servicera kriminella, så alla jordens folk tar sig till dessa länder, som måste låta dom passera eftersom de svärmer in då dom vet vad lönnen är.
Citera
2021-06-23, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REWall
Vad säger du om de ca 5000 sk Kvotflyktningarna som inte behöver åka flotte från Afrika utan som PK varje år hämtar upp och flyger direkt till Sverige?

Lika snurrigt det med! inte direkt första säkra land de kommer till heller, mig veterligen!
Jag tycker också att ska nu ett gäng feminister eller vad de nu är för några som vill ha hit dem, så kan gott de hyfsa in dem hos sig och betala för dem, för jag och många andra har ivarjefall inte givet vårt samtycke att våra skattepengar ska användas till detta. Att ta hit dem innebär också en väldig långvarig försörjningsbörda som kommer sträcka sig i värsta fallet över decenium. Om de hade redet sig själv, så är det en helt annan femma, men så är inte fallet och det vet både vi och de själva.
Citera
2021-06-23, 12:31
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
(1) Den som lever får se.

(2) Tvärtom är Geneve-konventionen ett självpåtaget ok som ligger tungt på Sveriges axlar.

(3) Vad säger du om sk Kvotflyktingar som inte behöver resa igenom 10-15 länder? PK flyger hit dem direkt från Afrika etc. För några år sedan var de ca 2000/år, idag är de ca 5000/år, hur många är de imorgon?
Jag har inte några frågetecken vad det gäller kvotflyktingar, så länge Sverige gör som så många andra länder, stendhård gallring som ser till att personer med rätta inställningen får asyl.

Jag ser inte några strörre problem med en invandring som INTE utgör någon belastning.
Citera
2021-06-23, 12:44
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Jag har inte några frågetecken vad det gäller kvotflyktingar, så länge Sverige gör som så många andra länder, stendhård gallring som ser till att personer med rätta inställningen får asyl.

Jag ser inte några strörre problem med en invandring som INTE utgör någon belastning.

Vad vet du om dessa tusentals sk Kvotflyktingar och deras inställning - till Sverige och svenskar tex?
Citera
2021-06-23, 12:45
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Lika snurrigt det med!

Och jag stoppar snurrigheterna genom att Avskaffa Asylrätten!
Citera
2021-06-23, 12:50
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Bra, men var i Geneve-konventionen hittar du stöd för ett sådant agerande?
Konventionen är ganska så klar, flykting skall erhålla skydd utanför sitt eget land om "välgrundad fruktan för förföljelse" föreligger.
En flykting från i.e. Somalia som kommer till Sverige via Danmark har inte någon välgrundad fruktan för förföljelse i Danmark.
Accepterar Sverige att en person som kommer från Danmark har en välgrundad fruktan för förföljelse så har Sverige goda skäl att ta ett allvarligt snack med Danskarna.
Citera
2021-06-23, 12:58
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Vad vet du om dessa tusentals sk Kvotflyktingar och deras inställning - till Sverige och svenskar tex?
Som jag noterade så gäller det att filtrera kraftigt.
Jag har ett ganska så bra exempel från perioden då Hong Kong tog emot en drös med båtflyktingar från Vietnam.
Norge åkte dit, intervjuade och fick hem ett antal kvinnor (i huvudsak).

Jag hade orsak att besöka en industri på Norska västkusten. Ägaren var lyrisk över de Vietnamesiska kvinnorna. Han värderade 1 kvinna som 2 Norska män när det kom till disciplin, arbetskapacitet och arbetsmoral.

Man behöver inte åka till varje flyktingläger och acceptera vad som erbjuds. Det gäller att ställa högra krav och handlar det om människor/traditioner som inte hör hemma i Sverige så är det bara att låta bli. Det gäller att vara kräsen.
Citera
2021-06-23, 13:10
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Sant, sant. Och här kommer då ett problem som ska lösas seriöst. Om inte det finns en gemensam process för att undvika att alla utnyttjare tar sig in, så kommer ingen gå med på en fair share-fördelning, och då kommer Italien, Grekland etc. hoppa ut ur konventionen, då alla kommer hamna där då det är där dom landstiger. Tyvärr då att Sverige och andra väljer att servicera kriminella, så alla jordens folk tar sig till dessa länder, som måste låta dom passera eftersom de svärmer in då dom vet vad lönnen är.
Det lite märkliga är att EU-staterna kan klämma fram miljarder (nej, MILJARDER) för att rädda EURO'n och därigenom den Tyska ekonomin, men några sketna miljarder för att skapa ett vattentätt system med säkra flyktingläger i första asylland som inkluderar ett system som återför nekade asylsökar till landet "sökarna" kom ifrån/via innan EU.
Citera
2021-06-23, 13:16
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Det lite märkliga är att EU-staterna kan klämma fram miljarder (nej, MILJARDER) för att rädda EURO'n och därigenom den Tyska ekonomin, men några sketna miljarder för att skapa ett vattentätt system med säkra flyktingläger i första asylland som inkluderar ett system som återför nekade asylsökar till landet "sökarna" kom ifrån/via innan EU.

True dat.
Citera
2021-06-23, 13:47
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Konventionen är ganska så klar, flykting skall erhålla skydd utanför sitt eget land om "välgrundad fruktan för förföljelse" föreligger.

Kan du länka till källa för ditt citat?
Citera
2021-06-23, 13:59
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Som jag noterade så gäller det att filtrera kraftigt.
Jag har ett ganska så bra exempel från perioden då Hong Kong tog emot en drös med båtflyktingar från Vietnam.
Norge åkte dit, intervjuade och fick hem ett antal kvinnor (i huvudsak).

Jag hade orsak att besöka en industri på Norska västkusten. Ägaren var lyrisk över de Vietnamesiska kvinnorna. Han värderade 1 kvinna som 2 Norska män när det kom till disciplin, arbetskapacitet och arbetsmoral.

Man behöver inte åka till varje flyktingläger och acceptera vad som erbjuds. Det gäller att ställa högra krav och handlar det om människor/traditioner som inte hör hemma i Sverige så är det bara att låta bli. Det gäller att vara kräsen.

Hör du till dem som tror att allt är guld, det som glimmar?
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/vietnamesisk-maffia-skr%C3%A4mmer-1.1178989
Citera
2021-06-23, 14:06
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Kan du länka till källa för ditt citat?

T.ex.
UNHCR's handbok.
https://sverigeforunhcr.se/sites/default/files/2019-11/unhcrs-handbok.pdf
Sidan 19
Citera