2021-06-22, 16:29
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Ja det är det där med internationell solidaritet, deklarationen om mänskliga rättigheter, etc etc. Är det krig i Norge bör vi av moraliska skäl släppa in norskar i våra hem.

Att Avskaffa Asylrätten! innebär inte att alltid säga nej till alla som knackar vid vår gräns. Det innebär "bara" att alla inte alltid ska ha rätt att komma in i vårt land för att "få sin sak prövad". Vem som ska släppas in i Sverige och inte ska vara vårt eget beslut, och ingenting som vi ska ha automatisk skyldighet till. Självklart ska vi släppa in norrmän i en krissituation. Mulla Krekar däremot, släpper jag inte in i Sverige hur illa saker och ting än ställs i Norge.
Citera
2021-06-22, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REWall
Att Avskaffa Asylrätten! innebär inte att alltid säga nej till alla som knackar vid vår gräns. Det innebär "bara" att alla inte alltid ska ha rätt att komma in i vårt land för att "få sin sak prövad". Vem som ska släppas in i Sverige och inte ska vara vårt eget beslut, och ingenting som vi ska ha automatisk skyldighet till. Självklart ska vi släppa in norrmän i en krissituation. Mulla Krekar däremot, släpper jag inte in i Sverige hur illa saker och ting än ställs i Norge.
Man kan ju ha rätt att söka asyl, men det utreds inte i 4 år utan i 4 minuter. Kommer nån från Danmark till Malmö så ska man ju tillbaka med vändande tåg givetvis, om det inte är krig i Danmark förstås.
Citera
2021-06-22, 18:49
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Man kan ju ha rätt att söka asyl, men det utreds inte i 4 år utan i 4 minuter. Kommer nån från Danmark till Malmö så ska man ju tillbaka med vändande tåg givetvis, om det inte är krig i Danmark förstås.

Här hänvisar jag till mitt inlägg #38 ovan i tråden.
Citera
2021-06-23, 05:38
Medlem
Citat:
Vet vi säkert att det är detta som är strategin från JÅ/SD:s sida - eller förhåller det som han faktiskt säger rakt in i TV-kameran? Och att JÅ/SD sedan ändå tror sig kunna få ner asylinvandringen till noll genom diverse hokuspokus-förslag, dvs att både äta och ha kakan.

Visst vet vi inte det med säkerhet, men min bild utav JÅ är att han är en ganska klok man. Hade han betett sig som sd överlag gjorde på 90 talet hade han inte fått sina procent han har idag. Det är jag däremot övertygad om. Svenska folket har lärt sig från födseln att alla är lika värda & att vi gott kan vara en soptipp för hela världen. Man måste prata & bete sig lite halvt som Stefan löfven för att vanligt folk ska ta en på allvar. Tyvärr.
Citera
2021-06-23, 07:54
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Här kommer du in på ämnet för nästa avsnitt i SVT-intervjun av JÅ i "30 minuter" - nämligen om förmåga att kunna se det nya internationella asylrättssystemet komma. Där har principen om första säkra land spelat ut sin roll. Tex arbetar EU och Ylva Johansson för att skrota Dublin-förordningen https://www.svt.se/nyheter/utrikes/dublinforordningen-foreslas-skrotas I det nya systemet ska tex EU ta hit mängder med män/niskor från Långtbortistan och sedan bara helt sonika fördela ut dessa bland medlemsländerna.
Men så kommer det inte att bli då ett x antal EU-länder helt sonika kommer att bruka sina veton.

Trots allt så ligger Genèvekonventionen i botten för varje land som vill värna om sitt eget. Likt LucNN så anser jag att konventionen är ganska så vettig.

Ylva kan gapa och tjoa så mycket hon vill, men hon kan inte trumfa över konventionen ifråga. Och Åkesson har likt en mantra (sedan "dag 1") förordat att Sverige skall bistå flyktingarna "på plats", d.v.s. i första asylland. Och det är förbannat vettigt.

Likt tidigare noterat, det skall helt enkelt inte vara möjligt att resa genom 10-15 länder för att sedan söka asyl i Sverige.
Och lika tokigt är det då asylsökande som nekats asyl i Finland kan ta sitt pick och pack och ta sig till Sverige där migrationsverket väntar med bussar vid gränsen för att sedan slussa personerna in i det Svenska "asylansökningssystemet".
Citera
2021-06-23, 08:04
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Jag har koll på det, ja. Har varit tvungen att skriva en helvetes till tråkig uppsats i ämnet på Universitetet när jag idiotiskt valde ett historieämne som tillvalsämne, hehe.

Btw, när jag pratar om folkrätt, så menar jag inte konkret t.ex. Genevekonventionen eller så, utan mycket mer avskalat. Just Genevekonventionen tycker jag egentligen är ganska sund, meeeen det finns en del saker som jag anser går utöver det som tillkommer den minimala, obligatoriska folkrätten. Eller åtminstone, så tycker jag att vissa av artiklerna är så, att även fast ingen bra stat skulle bryta mot dem, så räknas det inte som ett brott att skicka någon till en stat som bryter mot dem. Vi ska kunna skicka en indier hem till indien oavsett att de riskerar att jobba slavjobb för H&M, och vi ska få skicka tillbaka en irakier till Irak, oavsett om han kommer slängas i en grop och stenas för att han våldtog och mördade 17 tjejer för 5 år sedan. Men vi ska inte skicka tillbaka en Yizidi till Hama, där hennes pappa och bror ruttnar i marken, och där hennes mamma bor i harem hos hennes familjs bödel.

Fattar att det är utopiskt att skilja skit från kanel, men tror man kan göra det mycket bättre än vad vi sett i Europa sedan framväxten av den nyviktorianska mentaliteten.

När man diskuterar det här med att skilja "skit från kanel" så kvarstår frågan hur "kanelen" kom till Sverige?
Hade Sverige valt att strikt (striktare?) följa Genèvekonventionen så hade landet kunnat undvika många jobbiga/svåra val.
Rent principiellt, inta fasen tycker jag att Sverige skall skicka Yazidi-flickan till sin familjs bödlar. Men det är värt att diskutera om flickan skulle ha stannat i "första asylland"?
Och hennes enda möjlighet att i sådana fall få komma till Sverige vore som en kvotflykting och inte genom att ta sig genom 10 länder som av Sverige kunde klassas som just "första asylland".
Citera
2021-06-23, 08:09
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
(1) Här hänvisar jag till mitt svar till Utflyttad ovan (inlägg #38 i tråden)
(2) Det danska förslaget går ut på att när en långtbortistanare säger "Asyl!" vid Danmarks gräns ska danska skattebetalare vara SKYLDIGA att bekosta dennes transport till Afrika samt hans uppehälle där under den tid som hans ansökan prövas. Vid beviljande ska danska skattebetalare fortsätta att försörja honom. Efter ett antal år kommer denna lönelista bli ganska lång.

Internationell PK vrider sig som en mask på en metkrok, och kommer med den ena krystade förslaget efter det andra. Jag gör istället saker och ting klart: Skattebetalarna har inte något som helst ansvar för långtbortistanare. Kommer en sådan till gränsen ska han typiskt beordras att vända om och gå tillbaka samma väg som han kom.
Min fetning.

Jo, det är just den principen som jag förordar när jag "talar mig varm" (ok, ljummen) för Genèvekonventionen.
Den som kommer t.ex. via Danmark till den Svenska gränsen för att söka asyl skall helt enkelt inte släppas in utan istället ansöka om skydd i Danmark.
Citera
2021-06-23, 08:22
Medlem
Anledningen till att JÅ snackar om att värna om asylrätten är ju också att han vill att det sovande folket ska få upp ögonen över hur många länder dessa passerar för att komma hit.
Det är ju som sagt lite lätt märkligt att folk kan vandra, ta flotte och fan vet allt från länder som princip ligger vid Afrika och även faktiskt därifrån för att komma till ett land som nästan ligger vid Nordpolen. Detta innebär ju att faktiskt både de själva och även alla länder de passerar igen skiter blanka fan i Asylrätten eller inte riktigt förstår vad den innebär.
De söker sig inte i säkerhet utan främsta målet är att söka sig dit där de tror de får störst fördel att stanna. Vi har ju själva bevittnat hur de under ex. den stora flyktingvågen gick igenom land efter land på motorvägarna, där målet redan var satt utan någon som helst tvekan - Sverige eller Tyskland.
Det är också därför vi nu sitter här med både extraval, en bostadsmarknad som inte fungerar, bostadsbrist och nu på gränsen att införa marknadshyror för det kaoset som det innebär när 100 000 invandrare om året från Jordens alla hörn ska utnyttja sin asylrätt här och vi ständigt går på det.
Citera
2021-06-23, 08:24
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjugondeapril
Visst vet vi inte det med säkerhet, men min bild utav JÅ är att han är en ganska klok man. Hade han betett sig som sd överlag gjorde på 90 talet hade han inte fått sina procent han har idag. Det är jag däremot övertygad om. Svenska folket har lärt sig från födseln att alla är lika värda & att vi gott kan vara en soptipp för hela världen. Man måste prata & bete sig lite halvt som Stefan löfven för att vanligt folk ska ta en på allvar. Tyvärr.

Tack för dina synpunkter. Jag säger inte att du har fel - bara att jag själv är osäker.
Citera
2021-06-23, 09:53
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad

(1) Men så kommer det inte att bli då ett x antal EU-länder helt sonika kommer att bruka sina veton.

(2) Trots allt så ligger Genèvekonventionen i botten för varje land som vill värna om sitt eget.

(3) Likt tidigare noterat, det skall helt enkelt inte vara möjligt att resa genom 10-15 länder för att sedan söka asyl i Sverige.

(1) Den som lever får se.

(2) Tvärtom är Geneve-konventionen ett självpåtaget ok som ligger tungt på Sveriges axlar.

(3) Vad säger du om sk Kvotflyktingar som inte behöver resa igenom 10-15 länder? PK flyger hit dem direkt från Afrika etc. För några år sedan var de ca 2000/år, idag är de ca 5000/år, hur många är de imorgon?
Citera
2021-06-23, 09:56
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Min fetning.

Jo, det är just den principen som jag förordar när jag "talar mig varm" (ok, ljummen) för Genèvekonventionen.
Den som kommer t.ex. via Danmark till den Svenska gränsen för att söka asyl skall helt enkelt inte släppas in utan istället ansöka om skydd i Danmark.

Bra, men var i Geneve-konventionen hittar du stöd för ett sådant agerande?
Citera
2021-06-23, 09:59
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Anledningen till att JÅ snackar om att värna om asylrätten är ju också att han vill att det sovande folket ska få upp ögonen över hur många länder dessa passerar för att komma hit.
Det är ju som sagt lite lätt märkligt att folk kan vandra, ta flotte och fan vet allt från länder som princip ligger vid Afrika och även faktiskt därifrån för att komma till ett land som nästan ligger vid Nordpolen. Detta innebär ju att faktiskt både de själva och även alla länder de passerar igen skiter blanka fan i Asylrätten eller inte riktigt förstår vad den innebär.
De söker sig inte i säkerhet utan främsta målet är att söka sig dit där de tror de får störst fördel att stanna. Vi har ju själva bevittnat hur de under ex. den stora flyktingvågen gick igenom land efter land på motorvägarna, där målet redan var satt utan någon som helst tvekan - Sverige eller Tyskland.
Det är också därför vi nu sitter här med både extraval, en bostadsmarknad som inte fungerar, bostadsbrist och nu på gränsen att införa marknadshyror för det kaoset som det innebär när 100 000 invandrare om året från Jordens alla hörn ska utnyttja sin asylrätt här och vi ständigt går på det.

Vad säger du om de ca 5000 sk Kvotflyktningarna som inte behöver åka flotte från Afrika utan som PK varje år hämtar upp och flyger direkt till Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in