2021-06-23, 11:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Att demokratin inte fungerar står inte i motsatsställning till att svenskar är korkade.

Att V missbedömde läget står inte i motsatsställning till att V skulle ha agerat likadant ändå.

Det har jag heller inte hävdat. Jag har hävdat att de flesta som hävdar att demokratin inte fungerar inte förmår ta till sig hur korkade svenskarna faktiskt är.

Jag tror inte att V missbedömde läget.
Citera
2021-06-23, 11:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Tycker att det cirkulerar fler och fler artiklar i MSM om att Lööf kan bli statsminister. Kanske bara en slump? Kanske inte?
Och du ser framför dig att V lägger ner rösterna och låter en nyliberal tillträda som statsminister och bilda regering?
Citera
2021-06-23, 11:28
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ifall man menar att "Mitten" består av (primärt) centerpartiet, men valfritt mp, S, Kd eller M fungerar det. I så fall kan man samregera (givetvis leda, i alla fall informellt) endera kombinationen.

Förväntningarna på V var ju att de skulle stillatigande gå med på allt. Det kan ju vara bättre (om man förlitar sig på något parti) att utkräva ansvar av det och begära att det bidrar konstruktivt. Det är ju nyckeln till att ha med V på banan, precis som SD: "Vi samarbetar fram till dess någon partner ställer ultimativa krav vi inte kan tåla".

Givetvis kommer det att kosta en och annan regeringskris, men är det egentligen så osunt?
Fast med en tredjedel av väljarkårens representanter klassade som oberörbara bygger så gott som varje mittenlösning på att s och m på något vis samverkar. Antingen med varandra, genom att de släpper fram den andra eller genom att båda accepterar en minoritetsregering ledd av Lööf.

Matematiskt går det inte att få ihop detta utan att upprepa en variant av DÖ.
Citera
2021-06-23, 11:29
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
...eller så har S lurat psykopaterna i det blåbruna ledarskiktet att rösta för ett misstroende som också innebar att förslaget om marknadshyror inte lades fram som förslag.
SD är det enda parti som hela tiden sagt att de vill fälla Löfven till varje pris. Som i alla andra frågor kommer övriga partier krypande efteråt, SD hade rätt hela tiden.

I den här frågan så är det uppenbart vilka som varit psykopater. V. De har hela tiden känt till frågan om Marknadshyror, men ändå röstat för S.

Och S. Som hela tiden vetat att V varit emot marknadshyror. men som trott att de skulle svälja dem ändå. I utbyte mot, ingenting.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Visar att media och politik inte fungerar. Lööf är orsaken till alla veckans problem. Och då ska hon få bestämma över hela landet?

Det kryper i mig när jag tänker på det.

Lööf är medlem i Trilaterala kommissionen och Bilderberg-besökare. Media är ägardirektivstyrd.

Men att det politiska systemet inte funkar som man lär ut i grundskolan? Svar ja.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Precis så.. C's agenda och snack om bred mitt är ju bara rena drömmar?

Det låter som att deras politik ska stå centrerat och att hon samarbetar med bara sossarna och M och det är huvudsaken.
Vilket i sig borde synas. Man är inte mitten bara för att man kallar sig Centerpartiet. I många frågor tillhör C de mer extrema.
Citera
2021-06-23, 11:31
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Visar att media och politik inte fungerar. Lööf är orsaken till alla veckans problem. Och då ska hon få bestämma över hela landet?

Det kryper i mig när jag tänker på det.
L är grundorsaken. De var de som drev in punkt 44 i programmet.
När sedan chansen fanns att dra tillbaka den punkten tog de den inte och istället
blev det en massa svamlande om att det där var på Björklunds tid.
Citera
2021-06-23, 11:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och du ser framför dig att V lägger ner rösterna och låter en nyliberal tillträda som statsminister och bilda regering?

Jag ser framför mig att ND kommer att kräva inflytande. Den enda lösning jag kan se framför mig utöver nyval är att V/S/MP/C på något vis samsas runt punkten: Hålla SD borta från inflytande.
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Dadgostars stjärna stiger just för att hon vägrade backa. Backar hon på budgetförhandling så är hon en dörrmatta igen. Skulle V utan att protestera rösta för en nyliberal budget dikterad av C? Då är V en ännu värre dörrmatta än tidigare.

Helt korrekt men C eller V måste tugga gräs om extra valet ska undvikas så vi ser nu ett chicken race mellan dem.
Det är sällan så att den som backar hade planerat eller ens tänkt tanken att de skulle göra det i inledningsskedet.

Citat:
När folket väl fått bestämma i Sverige blev det nästan ja till spritförbud, blankt nej till högertrafik, ja till ATP som varit förödande för pensionerna, halv-nej till kärnkraften, ja till EU, nej till Euro.

Där har du ditt ideal, när svensken får bestämma. Svensken sett som kollektiv är helt enkelt en idiot.

Helt klart kan folk fatta korkade beslut men att vara vuxen är att få fatta egna beslut över sitt liv. Vi kan inte ha ett system där en politisk elit bestämmer vad som är bäst för folket av flera anledningar. Dels för att de fattar sämre beslut än folket även när de försöker göra gott men även för att deras makt korrumperar dem så att de eftersträvar egen vinning på folkets bekostnad.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2021-06-23 kl. 11:35.
Citera
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Precis så.. C's agenda och snack om bred mitt är ju bara rena drömmar?

Det låter som att deras politik ska stå centrerat och att hon samarbetar med bara sossarna och M och det är huvudsaken.
Det existerar ingen mitt längre, alla andra partier har inordnat sig till vänster eller höger. Den enda som tjatar om mitten är C och de är helt ensamma. Och i sakfrågor extremister, så de är inte ens Mitten.

Visar att Lööf är vilse i sin egen retorik. Dimman som den kallas.
Citera
2021-06-23, 11:33
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Jo, men om dessa partier först orsakar en regeringskris genom ett misstroendevotum och sedan väljer att spotta 70-80 procent av väljarna i ansiktet med marknadshyror hur lång livstid har de då?

Anledningen till att att det blev regeringskris var att vare sig C eller L tänkte i demokratiska banor och inte heller var beredda att fundera över att ta bort punkt 44 trots att det finns en stor majoritet bland folket som är emot marknadshyror. Det är detta som C och L borde fundera över men avsaknad av insikt i hur vanligt folk tänker är ju något som saknats länge i partier som anser sig vara liberala.

Det var inte C och L som begärde misstroendevotum.

Ett litet steg mot marknadsekonomi för lägenhetshyror var ett villkor för att Stefan Löfven skulle få fortsätta vara statsminister. Kan han inte leverera så måste han avgå. Jag ser ingen anledning för C och L att ändra sig bara för att S inte får med sig V på detta.

En majoritet av Sveriges hushåll bor i bostäder som de själva äger, och där råder redan marknadspriser. Jag tror inte dessa upplever det som spott i ansiktet med lite mer marknadsmässighet även för hyrda lägenheter.
Citera
2021-06-23, 11:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Jag ser framför mig att ND kommer att kräva inflytande. Den enda lösning jag kan se framför mig utöver nyval är att V/S/MP/C på något vis samsas runt punkten: Hålla SD borta från inflytande.
Just därför är ett extraval det enda alternativet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in