2021-06-23, 11:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag tror att detta är helt korrekt, V gjorde en grov missbedömning och nu är tärningen kastad.

Kan V böja sig och acceptera att de måste rösta för en budget de inte har varit med och förhandlat? Detta går på tvärs mot deras hållning idag men inför pressen om extra val kan de tvingas att tänka om.

Detta är alltså ett chicken race mellan C och V, vem ska backa för att undvika extra val?

Helt klart är detta en total motsats mot Annies uttalade hållning. Vill man dra stora växlar på det kan man ana att Annies ställning är hotad och att hon kan få sparken men detta är förmodligen lite för mycket av önsketänkande för tillfället.

Makthavarna släpper aldrig ifrån sig makt frivilligt så den måste tas av väljarna.
Dadgostars stjärna stiger just för att hon vägrade backa. Backar hon på budgetförhandling så är hon en dörrmatta igen. Skulle V utan att protestera rösta för en nyliberal budget dikterad av C? Då är V en ännu värre dörrmatta än tidigare.
Citera
2021-06-23, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karate-Killen
Exakt detta kommer hända. C kommer svika ett löfte. Det löftet kommer vara antingen samarbeta med V eller SD. Nu när man målat in sig i ett hörn kommer aldrig det senare ske. Därför blir det ny S-regering med V och C som stöd.

Det som talar för detta scenario är dessutom att L aldrig vill ha ett extraval, och därvid åka ur riksdagen i närtid.
Citera
2021-06-23, 11:22
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Kd ligger ju stabilt.. Det är SDare och moderater som behöver stödrösta på L om dom vill få bort Stefan och regeringen.

Det ska mycket till för att en Sverigedemokrat ska stödrösta på ett parti som drivit så pass skadlig politik och som man inte vet var man har. Kan kanske finnas en och annan liberal moderat.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Jag tror att Nooshi är ärlig med att V helt enkelt inte kan acceptera marknadshyror, det är mer förvånande att S vill driva igenom marknadshyror. Då har de ju helt lämnat socialdemokratin och jag förstår nu inte alls löngre vilket parti S vill vara. Jag tror att S kommer att förlora oerhört på detta.

(S) var ju tvungna att ge det till Lööf. De sålde sina ideal för makten. Jag tror också ND är ärlig om detta.
Citera
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Folk måste kräva mer direkt inflytande över politiken, t.ex. att det borde vara folket som utser statsministern men också att folket kan rösta i sakfrågor som invandringen och budgeten.
När folket väl fått bestämma i Sverige blev det nästan ja till spritförbud, blankt nej till högertrafik, ja till ATP som varit förödande för pensionerna, halv-nej till kärnkraften, ja till EU, nej till Euro.

Där har du ditt ideal, när svensken får bestämma. Svensken sett som kollektiv är helt enkelt en idiot.
Citera
2021-06-23, 11:23
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Jag anser också att demokratin fungerar om inte storskaligt röstfusk förekommer (vilket jag inte utesluter). De som hävdar att demokratin inte funkar har helt enkelt inte kunnat ta till sig hur korkat det svenska kollektivet de facto är.

Att demokratin inte fungerar står inte i motsatsställning till att svenskar är korkade.

Citat:
Tror inte att V missbedömt C, ND skulle ha agerat likadant i vilket fall. Det var antingen det eller dörrmatta i evighet och inte få igenom någon politik alls någonsin.

Att V missbedömde läget står inte i motsatsställning till att V skulle ha agerat likadant ändå.
Citera
2021-06-23, 11:23
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Kanske. Själv blev jag inte förvånad över detta. Jag argumenterade ju redan förra veckan för att L skulle ta den gyllene chansen att lämna Jöken redan nu.
Jag blev inte heller förvånad. Liberalerna har ju den senaste tiden förberett sig för livet efter JÖK:en så att hon skulle ta chansen sekunden den gavs var eg rätt självklart.

Sedan blev det nog mer självklart sista veckan då det var C och S som på partiledarnivå försökte hantera krisen kring punkt 44 medan L och Mp (innehavarna av bostadsministerposten) lämnades utanför.

Citat:
Förra veckan, ja. Men det tåget har redan gått och nu vill V också budgetförhandla. Blir svårsmält för Lööf.
Lööf har backat in sig själv och partiet i ett hörn. Förr eller senare kommer hon behöva krypa till korset och stödja en regering beroende av V eller SD. Det är de förutsättningar som verkligheten kommer att ge. Men den vägen behöver nog gå via ett extra val och en massa krångel även efter ett sådant.
Citera
2021-06-23, 11:24
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Tycker att det cirkulerar fler och fler artiklar i MSM om att Lööf kan bli statsminister. Kanske bara en slump? Kanske inte?
Visar att media och politik inte fungerar. Lööf är orsaken till alla veckans problem. Och då ska hon få bestämma över hela landet?

Det kryper i mig när jag tänker på det.
Citera
2021-06-23, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigeunerwurst
Lägg där till att S måste få igenom sin budget. Då Måste man börja prata med V. Man vill inte regera med an borglig budget ett valår.

Det vore festligt faktiskt om (S) går in i valåret med skattesänkningar riktade mot (M) väljare och bidragssänkningar riktade mot (S) väljare istället för som plannerat sjösätta Pensionstillskottet (mot LO-puckeln) och Familjeveckan under våren 2022

Börjar också tro att (S) hellre tar ett extra val av partitaktiska skäl. Tillträder Kristersson så blir det ingen valbudget för (S) under nästa år. Rent krasst är nog högerväljare nöjda om det inte blir skattehöjningar för att betala allt skräp som (S) vill muta sin aväljare med, men (S) väljarna vill ha betalt i reda pengar...
Citera
2021-06-23, 11:26
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Man börjar ana att du innerst inne vill ha en anarki där folk mördar varandra bara för att de har pengar att köpa vapen.

Jaha så att jag är för att folket kräver demokrati betyder att jag vill ha anarki, är din hjärna trasig?
Citera
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tunga centerpartister vill också slippa Jöken enligt Expressen:

C-topparna: ”Finns inte någon punkt att stryka”

Vad som står i januariavtalet – bland annat punkten om marknadshyror i nyproduktion – är inte längre aktuellt.

I stället bör Centerpartiet nu försöka få till ett helt nytt avtal mellan partierna i mitten.

Det anser i alla fall majoriteten av de centerpartistiska kommunalråd Expressen varit i kontakt med.

– Januariavtalet finns inte längre så det finns ingen punkt att stryka, säger Kristina Lång (C), kommunalråd i Värmdö.

https://www.expressen.se/nyheter/c-topparna-finns-inte-nagon-punkt-att-stryka/

Det här går ju på tvärs med de signaler som Lööf skickat. Början till ett uppror?
Jag tycket de talar klarspråk, och är klartänkta. Det finns faktiskt ingen JÖK utan L. Och L har sagt adjö. Alla som diskuterar JÖKen förvillar bara.
Citera
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Jag tror att Nooshi är ärlig med att V helt enkelt inte kan acceptera marknadshyror, det är mer förvånande att S vill driva igenom marknadshyror. Då har de ju helt lämnat socialdemokratin och jag förstår nu inte alls löngre vilket parti S vill vara. Jag tror att S kommer att förlora oerhört på detta.
...eller så har S lurat psykopaterna i det blåbruna ledarskiktet att rösta för ett misstroende som också innebar att förslaget om marknadshyror inte lades fram som förslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in