2021-06-23, 11:11
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Men det är väl samma upprepningar vi hör hela tiden. De vill ha ett ”brett samarbete i mitten”. Men det spelar ju ingen roll när övriga partier inte vill det. När övriga partier redan inlett samarbeten med varandra i olika potentiella regeringskonstellationer.

”Brett samarbete i mitten” förutsätter samarbete S+M och det finns inte på kartan för något av dessa partier.

Trött på Centerpartiets narcissistiska Dagdrömmar.
Precis så.. C's agenda och snack om bred mitt är ju bara rena drömmar?

Det låter som att deras politik ska stå centrerat och att hon samarbetar med bara sossarna och M och det är huvudsaken.
Citera
2021-06-23, 11:13
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag tror också V felbedömde L. Jag är inte säker på att de räknade med att L skulle lämna JÖK:en bokstavligt talat sekunden misstroendet röstades igenom.

Jag tror de trodde att JÖK minus punkt 44 var en snabb väg tillbaka för regeringen Löfven III.

Jag tror att detta är helt korrekt, V gjorde en grov missbedömning och nu är tärningen kastad.

Kan V böja sig och acceptera att de måste rösta för en budget de inte har varit med och förhandlat? Detta går på tvärs mot deras hållning idag men inför pressen om extra val kan de tvingas att tänka om.

Detta är alltså ett chicken race mellan C och V, vem ska backa för att undvika extra val?

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tunga centerpartister vill också slippa Jöken enligt Expressen:

C-topparna: ”Finns inte någon punkt att stryka”

Vad som står i januariavtalet – bland annat punkten om marknadshyror i nyproduktion – är inte längre aktuellt.

I stället bör Centerpartiet nu försöka få till ett helt nytt avtal mellan partierna i mitten.

Det anser i alla fall majoriteten av de centerpartistiska kommunalråd Expressen varit i kontakt med.

– Januariavtalet finns inte längre så det finns ingen punkt att stryka, säger Kristina Lång (C), kommunalråd i Värmdö.

https://www.expressen.se/nyheter/c-topparna-finns-inte-nagon-punkt-att-stryka/

Det här går ju på tvärs med de signaler som Lööf skickat. Början till ett uppror?

Helt klart är detta en total motsats mot Annies uttalade hållning. Vill man dra stora växlar på det kan man ana att Annies ställning är hotad och att hon kan få sparken men detta är förmodligen lite för mycket av önsketänkande för tillfället.

Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Du har en bra poäng där. Tyvärr kommer det aldrig att införas i Sverige. Även om det hade varit en bättre lösning.

Makthavarna släpper aldrig ifrån sig makt frivilligt så den måste tas av väljarna.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2021-06-23 kl. 11:16.
Citera
2021-06-23, 11:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Demokratin fungerar ju, det är bara det att folket går på vad partierna säger istället för vad de gör.

t.ex. alla som röstar på M istället för SD just nu.

Jag anser också att demokratin fungerar om inte storskaligt röstfusk förekommer (vilket jag inte utesluter). De som hävdar att demokratin inte funkar har helt enkelt inte kunnat ta till sig hur korkat det svenska kollektivet de facto är.
Citera
2021-06-23, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
S och C har verkligen satt sig själva i skiten.

I och med att C inte vill tala med någon av ytterkantspartierna och om de gör det så har C förlorat sit anseende bland väljarna eftersom det är just deras starka kort i valsammanhang. Man har helt enkelt målat in sig i ett hörn tillsammans med sossarna.

S behöver centerpartiet, vad mer behöver man säga? Samtidigt har man lekt med Vänsterpartiet och nu när de har skällt ifrån blir man förvånad. S valspråk "Vi har varit naiva" har aldrig varit mer passande som i dessa tider.

Jag blir alltmer säker på att det kommer bli ett extraval då man har låst in sig helt enkelt och inte har någon nyckel. Dock ska man inte underskatta S kompromissvilja för att behålla makten och det kan mycket väl vara så att Löfven lyckas klamra sig kvar. Frågan är bara hur och vad man säljer ut av sin egna politik?

Däremot är en sak som är säker oavsett vad som händer så kommer Vänsterpartiet bli vinnare. På gott och ont.
Lägg där till att S måste få igenom sin budget. Då Måste man börja prata med V. Man vill inte regera med an borglig budget ett valår.
Citera
2021-06-23, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Precis så.. C's agenda och snack om bred mitt är ju bara rena drömmar?

Det låter som att deras politik ska stå centrerat och att hon samarbetar med bara sossarna och M och det är huvudsaken.

Ja, målet är att Centern styr landet med Annie som statsminister.
Citera
2021-06-23, 11:16
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Men det är väl samma upprepningar vi hör hela tiden. De vill ha ett ”brett samarbete i mitten”. Men det spelar ju ingen roll när övriga partier inte vill det. När övriga partier redan inlett samarbeten med varandra i olika potentiella regeringskonstellationer.

”Brett samarbete i mitten” förutsätter samarbete S+M och det finns inte på kartan för något av dessa partier.

Trött på Centerpartiets narcissistiska Dagdrömmar.

Ifall man menar att "Mitten" består av (primärt) centerpartiet, men valfritt mp, S, Kd eller M fungerar det. I så fall kan man samregera (givetvis leda, i alla fall informellt) endera kombinationen.

Förväntningarna på V var ju att de skulle stillatigande gå med på allt. Det kan ju vara bättre (om man förlitar sig på något parti) att utkräva ansvar av det och begära att det bidrar konstruktivt. Det är ju nyckeln till att ha med V på banan, precis som SD: "Vi samarbetar fram till dess någon partner ställer ultimativa krav vi inte kan tåla".

Givetvis kommer det att kosta en och annan regeringskris, men är det egentligen så osunt?
Citera
2021-06-23, 11:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag tror att detta är helt korrekt, V gjorde en grov missbedömning här och nu är tärningen kastad.

Kan V böja sig och acceptera att de måste rösta för en budget de inte har varit med oh förhandlat? Detta går på tvärs mot deras hållning idag men inför pressen om extra val kan de tvingas att tänka om.

Detta är alltså ett chicken race mellan C och V, vem ska backa för att undvika extra val?

Helt klart är detta en total motsats mot Annies uttalade hållning. Vill man dra stora växlar på det kan man ana att Annies ställning är hotad och att hon kan få sparken men detta är förmodligen lite för mycket av önsketänkande för tillfället.

Tror inte att V missbedömt C, ND skulle ha agerat likadant i vilket fall. Det var antingen det eller dörrmatta i evighet och inte få igenom någon politik alls någonsin.
Citera
2021-06-23, 11:18
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Har Sabuni solat mycket i helgen..hon är ju ännu svartare nu.
Tv 4 soffan.

Det är sådana individer som uttrycker sig som du som förstör för dem som vill se förändringar i invandrarfrågorna och det är även den lilla delen individer media och politiker låter vara röst åt alla som vill ha förändringar.
Hon är brun ja och för att hon antagligen har sitt ursprung från Africa.
Färg har inget med dåligt skött invandrarpolitik att göra.
Sabuni är bra på sitt område annars skulle hon inte sitta i den position hon sitter i.
Jag tycker att hon är en tydlig och vältalande politiker, men är inte intresserd utav hennes ideologi.

Om det blir omval kommer de flesta som röstat på Stefan att åteigen rösta på Stefan för övrigt.
Jag tycker att sossarna behöver ta ett steg tillbaka och Stefan gå i pension och gotta sig med sina miljoner kronor, eller kanske skänka det till behövande världen över istället för att vilja bli sedd som en människorättskämpe när han tar emot ett egentligen fåtal människor från länder med större problem och ha beröm för att han är en en "bra människa" och folket får betala invandrarpolitiken ÅT honom.

Nä bort med sossarna och kommunister samt identitetspolitiker. De kan ta paus ett par år nu. Sätta på sig fittmössor och lösbröst, odla kravmärkt och cykla dit de skall.

Jag gillar inget parti just nu. Tycker att det är rätt åt sossarna att de är i en regeringskris. Skit skall skit ha.
Vem man än kommer att rösta på vid ett ev omval kommer att bli exakt lika platt fall.
S har alltid gjort skiten som de skyller på andra. De andra kommer också att skylla på alla andra.
Citera
2021-06-23, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Något som är intressant är hur folk eventuellt taktikröstar om det bli extra val. Att sossar taktikröstar på Miljöpartiet är ingen högoddsare, men hur skall det borgerliga blocket göra där både L och KD ligger illa till? Nog för att Moderaterna kan stödrösta upp båda partierna, men då tappar troligen moderaterna stämpeln som det andra största partiet då SD kan bli större och i samband med detta också eventuellt statsministerposten till Jimmy Åkesson.

Varför skulle en person som vill ha en högerregering stödrösta på (L)? Det är ju inte så att man är säker på att (L) kommer att acceptera en regering som ger inflytande till (SD). Risken är istället rätt stor att (L) bara kommer att skapa problem hela tiden...

Det är väl mer naturligt att (C)-väljare stödröstar på (L) om de vill öka chansen att få till en mitten regering med Annie Lööf som statsminister?

Ebba Busch och (KD) kommer inte att behöva stödröster tror jag. De klarar sig ändå. Ebba Busch är stark i debatter och kommer att öka i opinionen när det närmar sig.
Citera
2021-06-23, 11:19
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigeunerwurst
Lägg där till att S måste få igenom sin budget. Då Måste man börja prata med V. Man vill inte regera med an borglig budget ett valår.
...och detta kan naturligtvis C utnyttja.
Citera
2021-06-23, 11:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Ja, målet är att Centern styr landet med Annie som statsminister.

Tycker att det cirkulerar fler och fler artiklar i MSM om att Lööf kan bli statsminister. Kanske bara en slump? Kanske inte?
Citera
2021-06-23, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Tror inte att V missbedömt C, ND skulle ha agerat likadant i vilket fall. Det var antingen det eller dörrmatta i evighet och inte få igenom någon politik alls någonsin.

Jag tror att Nooshi är ärlig med att V helt enkelt inte kan acceptera marknadshyror, det är mer förvånande att S vill driva igenom marknadshyror. Då har de ju helt lämnat socialdemokratin och jag förstår nu inte alls löngre vilket parti S vill vara. Jag tror att S kommer att förlora oerhört på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in