2021-06-23, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falafeltanten
Det här scenariot känns inte helt långsökt:

Stefan Löfven avgår. Talmansrundor tar vid. Stefan och sossarna förhandlar med Centern, som viker sig i kravet om marknadshyror. Centern erbjuds dock några halmstrån av typen "bostäder byggda under Gustav Vasas regeringstid får implementera marknadshyror". Vänsterpartiet stöttar nu regeringen igen. Löfven blir åter statsminister. Annie Lööf går ut i media och hyllar det nya avtalet om marknadshyror som en seger för liberalismen. Centern framhäver sin roll som medlare som kan samarbeta åt både höger och vänster. Stefan fortsätter att ondgöra sig över högerns vilja att skjuta ner regeringen under en pandemi. Sossarna framhäver sig själva som det stabila och enda pålitliga regeringsalternativet. Allt återgår till hur det var före misstroende-debatten.

Exakt detta kommer hända. C kommer svika ett löfte. Det löftet kommer vara antingen samarbeta med V eller SD. Nu när man målat in sig i ett hörn kommer aldrig det senare ske. Därför blir det ny S-regering med V och C som stöd.
Citera
2021-06-23, 10:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Alla får tycka vad de vill i detta :-)

Det går att beskriva saken som att C+L gick in i ett samarbete med S och Mp, där S av något skäl inte hade ordning på den förmenta bundsförvanten, V. Att försäkra sig att samarbetet har förutsättningar att bli stabilt BORDE varit viktigt för Annieansen, dvs Lööf och Björklund. (I deras fall ändrade sig L under Sabuni, MEN gick ut med att avtalet skulle hedras under valperioden.)

Det man inte kunde hantera i S-Mp-C-L var att Dadgostar ansåg att V sålt sig väldigt billigt och att SD skulle hugga på möjligheten då den yppade sig. Dadgostar hade ju ingen egen möjlighet att väcka misstroendefråga, men det hjälpte JÅ till med, så gärna så.

I så fall beror misstroendefrågan på en felbedömning, dvs ingen trodde att någon skulle hugga på V:s öppning. Sedan kan givetvis inte V backa - hur skulle det se ut ?

Nominellt har C och L fått igenom sina krav, men i verkligheten har alla deras reformer saktats ner, fördröjts och gått i stå.

Jag tror snarare att felbedömningen var att Löfven felbedömde Dadgostar och trodde att han kunde köra med henne på samma sätt som med Sjöstedt. Att SD skulle väcka misstroendeförklaring om de trodde sig ha en chans att fälla den rödgröna regeringen var väl tämligen uppenbart.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag förstår inte vad du menar. S, M, C och MP och SD röstade för den nya utlänningslagen som antogs igår. C och V röstade nej. KD och L avstod från att rösta.

Massinvandringen till Sverige ökade ytterligare iom gårdagens beslut. Vad är det du inte fattar med det?
Citera
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ja, folket vill ju (typ 70%) ha minskad invandring, ändå fortsätter den... Så vi har ju inte en fungerande demokrati...

Det stämmer, Sverige har inte haft en fungerade demokrati på ett bra tag.
Citera
2021-06-23, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det stämmer, Sverige har inte haft en fungerade demokrati på ett bra tag.

Demokratin fungerar ju, det är bara det att folket går på vad partierna säger istället för vad de gör.

t.ex. alla som röstar på M istället för SD just nu.
Citera
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joy92
Är det bara jag som tycker att det är jättekonstigt att alla dessa partier får några röster alls ? Vad har de ens framfört som gör att människor vet vad de vill ? Förutom en massa braljerande med terminologi, men ingen procedur som gör att de uppnår något ?
Man kan måste vara med i någon utav tankesmedjorna för att känna till vad de verkligen vill....

Politikers och generaldirektörers löner och förmåner har haft en mycket god utveckling under de senaste mandatperioderna!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Annie Lööf pratar om ytterkantspartier som extremer. Men det mest extrema partiet i riksdagen är utan vidare Centern de har blivit så extremliberala att de tappat all känsla för regler och normer. Månggifte och fria invandring varit kännetecken för Lööf. Deras ungdomsförbund vill ta bort åldersgränsen för sex med barn. Incest och nekrofili ska tillåtas är liberala ideer. Centern har en lång historia med att ge härbärge åt Islamister. Samma sak när det kommer till pedofili där Centern likt Katolska kyrkan verkar dra till sig pedofiler i sin extremliberalism.

Ja Centern är ett extremt parti, extremt nyliberalt. Centern backas upp av den ekonomiska eliten, de vill ha Annie som statsminister.
Citera
2021-06-23, 10:56
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Folkomröstningar i Sverige är ju ett skämt ända sedan begynnelsen. Att tro att det skulle gå att kila in dem i nutid med gott resultat är ju en befängd tro, tyvärr. Det blir ett önsketänkande att tro på sådant.

För mig är det viktigaste att inte hemfalla till samma subretorik som Löfven och yra på om »odemokratsiskt« när det tenderar att bli som man inte vill. Vi har ett demokratiskt system, men demokratins baksida är ju att 51 % bestämmer över de övriga 49 %.

Jag tror dock, som jag tidigare skrev, att det hade varit bra med ett begränsat antal folkomröstningar vars resultat skulle vara beslutande. Låt säga att det skulle kunna vara en folkomröstning om en viktig fråga vart åttonde år ungefär. Då skulle det vara ett vitaliserat verktyg som skulle hålla politikerna i schack på ett helt annat sätt än idag.

Det är ett intressant förslag, fast jag skulle skulle nog korta ner tiden till vart fjärde är minst. Åtta år är nog för uttaget för att folkomrösta om viktiga frågor.
Citera
2021-06-23, 10:57
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Demokratin fungerar ju, det är bara det att folket går på vad partierna säger istället för vad de gör.

t.ex. alla som röstar på M istället för SD just nu.

Fast om partierna inte gör det de säger, då är det väl inte en fungerande demokrati? Då borde det väl klassas som maktmissbruk?
Citera
2021-06-23, 11:00
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror snarare att felbedömningen var att Löfven felbedömde Dadgostar och trodde att han kunde köra med henne på samma sätt som med Sjöstedt. Att SD skulle väcka misstroendeförklaring om de trodde sig ha en chans att fälla den rödgröna regeringen var väl tämligen uppenbart.
Jag tror också V felbedömde L. Jag är inte säker på att de räknade med att L skulle lämna JÖK:en bokstavligt talat sekunden misstroendet röstades igenom.

Jag tror de trodde att JÖK minus punkt 44 var en snabb väg tillbaka för regeringen Löfven III.
Citera
2021-06-23, 11:00
Medlem
Reguluss avatar
Tunga centerpartister vill också slippa Jöken enligt Expressen:

C-topparna: ”Finns inte någon punkt att stryka”

Vad som står i januariavtalet – bland annat punkten om marknadshyror i nyproduktion – är inte längre aktuellt.

I stället bör Centerpartiet nu försöka få till ett helt nytt avtal mellan partierna i mitten.

Det anser i alla fall majoriteten av de centerpartistiska kommunalråd Expressen varit i kontakt med.

– Januariavtalet finns inte längre så det finns ingen punkt att stryka, säger Kristina Lång (C), kommunalråd i Värmdö.

https://www.expressen.se/nyheter/c-topparna-finns-inte-nagon-punkt-att-stryka/

Det här går ju på tvärs med de signaler som Lööf skickat. Början till ett uppror?
Citera
2021-06-23, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Fast om partierna inte gör det de säger, då är det väl inte en fungerande demokrati? Då borde det väl klassas som maktmissbruk?

Ja, det är ju ett problem i och med att falsk marknadsföring inte är förbjudet i politiken. Men vi har ändå bevis och historik över vad partierna faktiskt gör, och folk ignorerar detta.

Om ett dumt folk betyder att demokratin inte funkar så är det väl så, men de får just den politik som de röstar för, så på ett annat sätt så fungerar det precis som förväntat.

Fast det kanske egentligen är lite OT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in