2021-06-23, 10:29
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Behöver du källa på att vatten är vått också? Det begriper väl vem som helst att

1. Kosten påverkar hälsan

2. Hälsan påverkar covid

Det finns en bok som heter Corona och den metabola pandemin skriven av Lars Bern, t ex. Den innehåller massor av vetenskapligt underlag för detta. Bör läsas av alla svenskar.
Lars Bern och vetenskap tycker inte jag bör nämnas i samma mening, men jag gör ett undantag.

Edit
Det är hur kosten påverkar mot covid jag undrade över eftersom det finns lika många råd som det finns hälsogurus.
Senast redigerad av Surtruten 2021-06-23 kl. 10:33.
Citera
2021-06-23, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Barn har som jag förstått det inte ett starkt och fult utvecklat immunförsvar.

Jag vet inte när en människas immunförsvar är "färdigt", men det vet säkert någon annan eller Google.
Oavsett om man pratar om barn eller 25-åringar så var det något konstigt och unikt för spanska sjukan. En helt annan sjukdom som inte har något med coronapandemin att göra.
Citera
2021-06-23, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nu har Sverige haft tre vågor av covid med ovaccinerad befolkning, utan att dödligheten har ökat bland barn.

Så argumentet "ett starkt immunförsvar kan vara farligt" gäller inte för den här sjukdomen.
Har ingenting med antal vågor att göra..utan hur viruset muterar och förvillar immunförsvaret hos människan.
Citera
2021-06-23, 10:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Inga länkar = tro?

LCHF, naturligt kött, lite socker, mycket gränsaker, mm, mm. gör också underverk sägs det.

Gurkmeja , vitamin d o c finns ju med här tex.

https://c19early.com/

Quercetin som finns i en del mat

https://journal-inflammation.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12950-021-00268-6

Diet som minskar dina riskfaktorer som vikt, diabetes 2

Nutrition and covid19

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7284818/
Citera
2021-06-23, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tycker Tegnell borde sköta kriminalpolitiken efter covid19.

- När tillräckligt många skjutits uppnår vi skottimmunitet.

- Finns inga bevis för skyddsvästar så de avråds

- Sprita händerna om ni är rädda för att bli skjutna

- Alla kriminella klaner är välkomna till Sverige

- Det är farligare att gå över ett övergångsställe

-”Skotten kan vara luftburna men det är ekstchr-emt ovanligt”
Citera
2021-06-23, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Äter man en "diet" med massa gurkmeja, quercetin, vitamin D, vitamin C så finns det ju positiva studier ;-)

Annars gäller det väl som vanligt att undvika brist av något som immunförsvaret behöver.

Astmatiker vilka inhalerar kortison i stora mängder har tydligen visst skydd mot infektion data visar att de dessutom fått mkt lindrig smitta, enligt forskare/studier.
Citera
2021-06-23, 10:43
Medlem
qwerty-66s avatar
Lambda som dominerar i Peru finns ju nu även i Tyskland, Spanien mm

Ska bli intressant att se vem som vinner i kampen mellan delta o lambda? Kommer lambda kunna mäta sig med Delta i smittsammheten?

https://www.gisaid.org/hcov19-variants/
Citera
2021-06-23, 10:44
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarumanmyndigheten
-”Skotten kan vara luftburna men det är ekstchr-emt ovanligt”

Håll avstånd så blir ni inte träffade😝
Citera
2021-06-23, 10:46
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarumanmyndigheten
Astmatiker vilka inhalerar kortison i stora mängder har tydligen visst skydd mot infektion data visar att de dessutom fått mkt lindrig smitta, enligt forskare/studier.

Budesonide fanns med i länken. Används som behandling i vissa delstater i Indien
Citera
2021-06-23, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur många anser du att det dör per dag i Sverige i covid19 som rullande 30 dagars intervall? Låt höra nu.

30 dagars?
Nu blir jag snart riktigt otrevlig.
Vad fan är ditt problem?

Just nu dör 3-4 st/dag med covid-19.
Hur många som dog för 30 dagar sedan är ju inte relevant i frågan.
Varför inte rullande 360 dagars?

Om du önskar att det vore fler så är det fel på dig på riktigt
Citera
2021-06-23, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad vi vet är att övervikt och fetma är en stor bov i pandemin. Vad har föranlett detta? Jo överdosering av framförallt dåliga kolhydrater och socker under lång tid.

Det behövs en nyansering här helt klart...

https://theconversation.com/severe-covid-in-young-people-can-mostly-be-explained-by-obesity-new-study-159072

Det blir också snabbt farligt vid lite lägre BMI.

För övervikt (BMI 25-30) blir det något farligare först i högre delen av skalan - 28,5 - 30).

Kollar man istället normalviktiga (BMI 18,5 - 25) så ser man ett det snabbt blir farligare redan vid ett BMI runt 22 och lägre.

Vid ett BMI på 20 löper man större risk för död än vid BMI 35 - dvs fetma.

Varför pratar man inte så mycket om att det är så mycket farligare med lite lägre BMI - runt 20?
Citera
2021-06-23, 10:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Lars Bern och vetenskap tycker inte jag bör nämnas i samma mening, men jag gör ett undantag.
Han går emot etablissemanget, så han är av förklarliga skäl inte så omtyckt av vissa personer. Men om du lyssnar på vad han säger om kost och tar till dig det så har du vunnit mkt som du kan ha glädje av på längre sikt efter pandemin är över. Att gå runt och vara överviktig är absolut inget måste och det skapar bara onödiga risker. inte bara när det gäller covid, utan även andra allvarliga sjukdomar.

Citat:
Edit
Det är hur kosten påverkar mot covid jag undrade över eftersom det finns lika många råd som det finns hälsogurus.

Det är inte så komplicerat. Du ska äta så lite mat som är tillverkad i fabrik som möjligt och ha fett och protein som huvudsaklig energikälla. Naturlig mat med andra ord. De som lever längst på jorden är allätare och äter lite av varje i lagom mängd. Så någon särskild "diet" är inte nödvändig egentligen.

S.K blå zoner är intressanta. Kopiera hur människor äter och lever där så ska det nog gå bra...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/bor-du-i-en-bla-zon-se-efter-pa-kartan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in