2021-06-23, 10:12
Medlem
Det här är något jag funderar mycket på. Har träffat många sådana genom åren och har svårt att förstå beteendet. Jag köper hela grejen att man inte är materialist och att lycka inte innebär att man ska köpa flashiga kläder och bilar hela tiden samt att man kanske kommer från fattiga förhållanden och att det hänger kvar. Paradoxen är dock att dessa personer tenderar till att ALLTID prata om priser på allt och pengar i allmänhet. Jag tänker att om man nu har flera miljoner på banken och ändå väljer att leva enkelt så är pengar och rikedom av ointresse, men jag upplever helt tvärtom - det är det enda som betyder något. Dessa personer tenderar också att ta väldigt korkade ekonomiska beslut, men som tenderar att vara "smarta" kortsiktigt. Exempelvis att sälja sin bostad och flytta till en hyresrätt pga "huset har ju gått upp flera miljoner". Att det är smartare att ha pengarna fortsatt i en bostad så det ökar årligen är ju ett bättre alternativ om man nu gillar pengar så mycket, men då ska istället pengarna sitta oplacerade på ett vanligt lönekonto med 0% ränta. Aktier och dylikt är av noll intresse för det skulle kunna innebära en kortsiktig förlust. När man sedan säljer huset lägger man NOLL pengar på att styla/renovera så att man kan få ett högre slutpris, för det innebär ju kortsiktigt att man måste investera och det är ju en kortsiktig förlust. Kommer aldrig få ihop det där tänket att vara dumsnål hela livet, men tack och lov är det inte mina bekymmer.
Citera
2021-06-23, 10:20
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coachjorgen
Det här är något jag funderar mycket på. [...] men tack och lov är det inte mina bekymmer.
Känns lite som att det bekymrar dig, ändå.

Grattis till första inlägget efter 7 år.
Citera
2021-06-23, 10:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanStatyn
6 miljoner på kontot lön på 55 000 men ser utåt ut som 4 000 och lön på 13 000. Ålder är runt 58 personen har två vuxna barn som har bra jobb och klarar sig galant utan hjälp .

Man väljer att bo i en 2a i förorten köra en bil för 50 000kr och väljer mestadels att prata om pengar med anhöriga. Barnen bor bla i Bromma och Kåbo(Uppsala).

Köper aldrig något till barnbarn. Handlar oftast billigaste kläderna till sig. I sin lägenhet har personen det inrett som om hen just gått ut gymnasiet.

Vad tror ni personen i fråga sparar pengar till och varför? Han lever mycket enkelt som om han vore på bidrag...

Verkar upplevas mycket olycklig (frun är sjuk och bor på boende)

Dushar en gång i veckan går i slitna skor och har det allmänt skitigt i sin förortslägenhet. Barnen har försökt hjälpa honom men utan resultat . Har en gammal lcd tv en laptop som e skitseg med flera år på nacken och någon budget samsung telefon.

Handlar bara billigaste maten, köper aldrig något till barn eller barnbarn. Vad kan allt detta bero på ??

Träffade Ingvar Kamprad när jag jobbade på Ikea för 100 år sen. En av Sveriges rikaste män hade slitna blåjeans och HM-skjorta. Han tog en kanelbulle och en kaffe i caféet. Kan tänka mig att han åkte hem på kvällen och tinade upp en Dafgårds-lasagne som han avnjöt framför Antikrundan på sin 24 tums tjock-tv.
Citera
2021-06-23, 10:24
Medlem
UndE1s avatar
Ja är väl inget fel att vara sparsam även om man känar bra, det är väl förnuftigt. Men klart har man pengar och känar bra så ska man väl unna sig något mer extremt någon gång än medelmåtta iaf. Eller som en grundtanke jag haft länge om man inte vill unna sig själv pengarna då kan man väl för fan skänka till forskning eller något som gynnar hela mänskligheten.

Finns en i trakten som är så jävla snål trots att han är miljonär att han liftar vart han än åker. Han tar toapappaer på ofentliga toaletter och kvarglömda kläder i lådor på ex sporthallar. Jobbar där han får gratismat och hörde att när hans toa gick sönder så gick han ut i skogen för sina behov. Men har ju uppenbarligen slagit slint i huvudet på honom att tanken att vara sparsam.
Citera
2021-06-23, 10:31
Medlem
UndE1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Mina päronen tjänar bra, fick dock 50k när jag blev 20. Är väldigt tacksam men man blir så vansinnigt förbannad när man fick reda på att dessa 50k har sparats på ett vanligt sparkonto.

Hade nog haft 6-900k om de hade investerats istället.

MEN så är det.

Då vet du ju vilket misstag du nite ska upprepa mot dia barn iaf. Sen är det ju iaf 50k du bara fick, är ju en skaplig bil. I den åldern är ju för de flesta knapert i början innan man pluggat klart eller kommit in i tryggt arbetsliv. så 50k hjälper komma över många trösklar.
Citera
2021-06-23, 10:45
Medlem
- Det är inte de stora inkomsterna som gör dig rik, utan de små utgifterna./Ordspråk
https://snikmorsan.blog/about/
Senast redigerad av Japanskrapan 2021-06-23 kl. 10:48.
Citera
2021-06-23, 10:49
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanStatyn
Han kanske borde göra något med sina miljoner? Kanske unna sig något? Fan vet jag men det är skumt beteende

Han kanske unnar sig allt han vill ha redan, han vill väl leva enkelt bara. Varför skulle han göra något med pengar om han inte vill ha något av det dom kan köpa?

Kan hålla med om att det kan klassas som skumt eller i alla fall ovanligt beteende. Men det betyder inte att det är fel att gå ifrån normen. Så länge han är nöjd, gör som han själv vill och inte har massa folk runt omkring honom som försöker tjata in honom i något han inte vill så är väl allting bra?
Citera
2021-06-23, 10:50
Medlem
FancyTarsier0s avatar
Förmodligen så försöker han leva på avkastningen han får på pengarna.

Han känner nog egentligen betydligt mer frihet än vad du gör när du "lyxar till det"
Citera
2021-06-23, 10:54
Medlem
fethorunges avatar
Han kanske har en lite dyrare hobby som inte syns. Som jag till exempel, jag knullar horor, det är få som känner till att jag gör det.
Citera
2021-06-23, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Känns lite som att det bekymrar dig, ändå.

Grattis till första inlägget efter 7 år.

Tack! Har väntat länge på det här tillfället!
Citera
2021-06-23, 10:57
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coachjorgen
Tack! Har väntat länge på det här tillfället!
Hoppas det blev lika bra som du hade hoppats på och att alla dina drömmar och förväntningar uppfylls framgent! Vänta inte 7 år till nästa gång bara!

Citera
2021-06-23, 10:58
Medlem
Inget fel vara sparsam och inte ha onödig konsumtion dock korkad vara i den extrema nivå.

Köpa bättre kvalitet på mat handlar om levnadsstandard och hälsa. Vissa saker korkat spara in på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in