2021-06-23, 11:02
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Träffade Ingvar Kamprad när jag jobbade på Ikea för 100 år sen. En av Sveriges rikaste män hade slitna blåjeans och HM-skjorta. Han tog en kanelbulle och en kaffe i caféet. Kan tänka mig att han åkte hem på kvällen och tinade upp en Dafgårds-lasagne som han avnjöt framför Antikrundan på sin 24 tums tjock-tv.
Tveksam till att det beteendet bygger upp ett av världens största företag.

Det var iallafall förr rätt dålig TV-mottagning utanför Liatorp, så om TV var ett stort intresse så bodde han fel. Eller så var det kanske tack vare det han hade annat att göra än att sitta och glo.
Citera
2021-06-23, 11:07
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Tveksam till att det beteendet bygger upp ett av världens största företag.

Det var iallafall förr rätt dålig TV-mottagning utanför Liatorp, så om TV var ett stort intresse så bodde han fel. Eller så var det kanske tack vare det han hade annat att göra än att sitta och glo.

Trots sin enorma förmögenhet spenderade han sina dagar med att fika på alla världens Ikea-varuhus till sin död. Är man inte riktigt sjuk i huvet om det är vad man väljer att göra när man har miljarder på banken?
Citera
2021-06-23, 11:07
Medlem
Som sagt Vrf måste han spendera bara för han är rik?

Kanske sparar extra till sina barnbarn vad vet du ? Kanske tycker det är onödigt köpa massa leksaker som bara glöms av om en stund (tyvärr funkar barn så) kanske ger till sina barn som han inte vill prata med dig om , samt ang bilen är väl bara snart köpa en bättre begagnad för 50k än köpa ny bil som tappar i värde direkt. Kanske köper bil efter hur o vad den ska användas till , folk ska ha det senaste o dyraste nuförtiden helt hysteriskt

Bara han inte är otrevlig o äter det han gillar så gör det väl inget hur han lever ??

Vrf bryr du dig ? Du kanske inte hade haft dem 6 miljonerna med ditt betendee ?
Citera
2021-06-23, 11:15
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Trots sin enorma förmögenhet spenderade han sina dagar med att fika på alla världens Ikea-varuhus till sin död. Är man inte riktigt sjuk i huvet om det är vad man väljer att göra när man har miljarder på banken?
Han åkte alltså runt och beundrade sin skapelse?

Inte riktigt vad jag hade gjort men skulle knappast kalla det sjukt.

På ett konsultbolag jag jobbade dök grundaren upp lite då och då och drack kaffe och snackade skit. Tyckte inte det var ett dugg konstigt.
Citera
2021-06-23, 11:25
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Han åkte alltså runt och beundrade sin skapelse?

Inte riktigt vad jag hade gjort men skulle knappast kalla det sjukt.

På ett konsultbolag jag jobbade dök grundaren upp lite då och då och drack kaffe och snackade skit. Tyckte inte det var ett dugg konstigt.

I min värld är man sjuk i huvet om man kan göra precis vad man vill och väljer att käka kanelbullar och dricka kaffe på Ikea.

Om jag hade haft hans miljarder hade jag å andra sidan lagt mig på en lyxjakt i Karibien och knarkat ihjäl mig på nåt år så jag kanske inte är rätt man att döma…
Citera
2021-06-23, 12:08
Medlem
Citat:
I min värld är man sjuk i huvet om man kan göra precis vad man vill och väljer att käka kanelbullar och dricka kaffe på Ikea.

Om jag hade haft hans miljarder hade jag å andra sidan lagt mig på en lyxjakt i Karibien och knarkat ihjäl mig på nåt år så jag kanske inte är rätt man att döma…

Lite det som är grejen, det finns ingen gräns på konsumtion och hedonism. Väljer man den vägen blir det lätt en utförsbacke ner i avgrunden. Det finns en anledning till att många artister, sportlegendarer och Hollywoodstjärnor slutar skuldsatta eller döda. Lyckade entreprenörer av typ Kamprad har måttliga lustar och ser antagligen igenom mycket av den där skiten.

För många bolagschefer är det en lycka att se anställda som försörjer sina familjer tack vare bolaget.
Citera
2021-06-23, 12:13
Medlem
Hans cash, hans ensak, kan jag känna. Tycker inte det låter som en _sjukt_ snål person.
Citera
2021-06-23, 12:13
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanStatyn
6 miljoner på kontot lön på 55 000 men ser utåt ut som 4 000 och lön på 13 000. Ålder är runt 58 personen har två vuxna barn som har bra jobb och klarar sig galant utan hjälp .

Man väljer att bo i en 2a i förorten köra en bil för 50 000kr och väljer mestadels att prata om pengar med anhöriga. Barnen bor bla i Bromma och Kåbo(Uppsala).

Köper aldrig något till barnbarn. Handlar oftast billigaste kläderna till sig. I sin lägenhet har personen det inrett som om hen just gått ut gymnasiet.

Vad tror ni personen i fråga sparar pengar till och varför? Han lever mycket enkelt som om han vore på bidrag...

Verkar upplevas mycket olycklig (frun är sjuk och bor på boende)

Dushar en gång i veckan går i slitna skor och har det allmänt skitigt i sin förortslägenhet. Barnen har försökt hjälpa honom men utan resultat . Har en gammal lcd tv en laptop som e skitseg med flera år på nacken och någon budget samsung telefon.

Handlar bara billigaste maten, köper aldrig något till barn eller barnbarn. Vad kan allt detta bero på ??

De som växte upp i fattigdom brukar bete sig så.
Citera
2021-06-23, 12:16
Medlem
Det är också idiotsnålt att de flesta svenska föräldararna uppmuntrar sina barn till att ta studielån. Skolgången är gratis i Sverige för svenska studenter så studielån borde egentligen heta överlevnadslån och föräldrarna borde säga till sina barn"Nej , vi är ena snåla jävlar så du får ta extrajobb och stå för din överlevnad själv"
Citera
2021-06-23, 12:27
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanStatyn
Jo men det är det personen ofta gör men kan inte unna sig en bättre laptop. Märkligt han säger den fungerar bra. Men I själva verket är den gammal o seg. Det är någon billigare variant från 2015 liksom ...

Detta. Det är så fullständigt skrivet av en person som är i behov av omedelbar belöning och blir stressad av den minsta lilla fördröjning där hjärnan inte får extern stimuli.

Även jag är delvis på det viset, men här är den som skriver helt oförmögen till att se att det finns andra sorters människor.

Det spelar kanske ingen roll för hen att det tar några sekunder extra att ladda en webbsida. Kanske klarar hen att vara avkopplad i huvudet den korta tiden. Kanske är det en sådan person som kan bläddra i en tidning och läsa artiklar i kronologisk ordning utan att bli stressad av att de lagt 30 sekunder på en artikel som visade sig vara ointressant. Kanske är personen gammal nog att vara van med att det tar tio minuter när någon skall förmedla saker genom att skriva ett dokument och skicka det med telefax? Tio sekunders väntan är ingenting.

Är det något som jag tycker låter sjukt så är det behovet av att spendera sina pengar på saker man inte tycker sig behöva.
Citera
2021-06-23, 12:34
Medlem
DoktorNos avatar
Då är det värre med såna som utåt sett lever lyxliv eller ska ha det senaste hela tiden men inte har täckning för det på kontot, utan måste låna när det är tre veckor kvar till lönen.

Tycker det det är ganska chill när någon med miljoner på banken äter kål och går runt i plagg dem köpt på Erikshjälpen.

Och har någon börjat spara undan "till sämre tider" är det lätt att fortsätta på den banan, trots att det egentligen inte behövs.
Senast redigerad av DoktorNo 2021-06-23 kl. 12:37.
Citera
2021-06-23, 12:41
Medlem
Vad ska han göra? Ta ut sina 6 miljoner och köpa ett utedass i Lappland? Du kommer inte långt på så små summor. Sen ska det finnas pengar till pension, sjukvård, tandvård, etc. Barn/barnbarn får sitt när han dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in