• 3
  • 4
2021-06-22, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kesson123
Tjena,

Är 20 år och jobbar för tillfället, tjänar 23000kr innan skatt och på det skattar jag endast 21%, varför?
Man har ett grundavdrag vilket medför att man får tjäna en del pengar varje månad utan att behöva betala någon skatt alls. Dessutom så har du relativt låg inkomst vilket medför att du faktiskt inte betalar så mycket skatt. Den som har högre lön betalar lite mer.

Man betalar inte en viss procent i skatt utan den dras alltid enligt en tabell, exempelvis tabell 33. https://www.skatteverket.se/download...ll-33-2021.pdf

Tjänar du 23 000 så betalar du 4988 kr i skatt vilket är 21,6 %.
Citera
2021-06-23, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Sluta att hitta på en massa strunt. Marginalskatten är på 31-34% i Sverige och det är de enda som är relevant i sammanhanget eftersom det är nettosumman efter marginalskatt som du får ut i lön.

Givetvis är marginalskatten för TS runt 30%. Men om man som TS tjänar 23 000 i månaden, eller 276 000 per år, så blir den totala inkomstskatten i deklarationen 58 740 kr (källa: skattetabell 32) vilket motsvarar 21.3% av lönen. Förklaringen är grundavdrag och jobbskatteavdrag, som flera redan påpekat.

Eftersom arbetsgivaren vet årslönen så justeras den månatliga skatteinbetalningen därefter, i TS fall till ca 21% per månad.
Citera
2021-06-23, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Givetvis är marginalskatten för TS runt 30%. Men om man som TS tjänar 23 000 i månaden, eller 276 000 per år, så blir den totala inkomstskatten i deklarationen 58 740 kr (källa: skattetabell 32) vilket motsvarar 21.3% av lönen. Förklaringen är grundavdrag och jobbskatteavdrag, som flera redan påpekat.

Eftersom arbetsgivaren vet årslönen så justeras den månatliga skatteinbetalningen därefter, i TS fall till ca 21% per månad.

Exakt! Och det har jag påpekat för trollet mirko från första början. Nu hoppas jag att h*n är tyst fortsättningsvis.
Citera
2021-06-23, 00:37
Medlem
DonaldTrummps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Gnäller du över för låg skatt????

Handla ett par brallor -> 25 % i moms, köp en dosa snus -> 60-70 % är skatt, handla en helpanna på bolaget -> 85 % skatt. Din arbetsgivare betalar minst 31,42 % i löneskatt. Vi har världens efter Danmark högsta skattetryck. Har vi världens bästa vård? Bästa skola? I Tyskland är tandvården gratis för alla - i Sverige endast för illegala ("papperslösa") immigranter.

Fråga dig i stället vad du får för skatten.

I Sverige är en mycket stor majoritet offentligförsörjda/offentliganställda/tärande, det går ju inte att såga av grenen dom sitter på. Den höga skatten går till deras lön. Ca 99% av FBarna är skatteberoende. Det är bara att suga i sig. Eller du tror att Jimmie Åkesson är sugen på ett riktigt jobb?

Mike Ingves
Citera
2021-06-23, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Håller med dig. Många svenskar bryr sig inte som du. Fler borde klaga. Det sjuka är ju att ni inte får något för all skatt. Kass vård, polis, skola.

Jag stack till Usa när jag började tjäna riktigt bra. Skattade bort min lön.
Jag bor i Norge. Här går skatten till bra grejer. Inte bara blattar.
Citera
2021-06-23, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
En person boende i Stockholm med TS månadslön (23 000 kr) har ett skatteavdrag på drygt 19%. Marginalskatten är ca 26%.

Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3

Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Exakt! Och det har jag påpekat för trollet mirko från första början. Nu hoppas jag att h*n är tyst fortsättningsvis.

Ursäkta? Vad skulle vara fel i mina inlägg? Om jag gör som ”ekonomi3” och antar att TS skattar enligt tabell 32 istället för tabell 30 så blir TS skatteavdrag ca 21% och marginalskatten drygt 28%. Stämmer bra med de siffror som ”ekonomi3” säger. Jag antar att hen höftade till det med marginalskatten.
Citera
2021-06-23, 10:40
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Jag flikar in en extrafråga som är lite kopplat till ts: Varför betalar man skatt enligt tabell och inte procentuellt?

Skatterna är procentuella, men med olika procent för första kronan och sista. Ska man räkna ut helt rätt in du alltså inte bara ta en skattesats i % och multiplicera med din inkomst, du behöver förstå avdrag och gränser osv för att räkna ut det rätt.

För att underlätta så skapar Skatteverket en tabell där dom räknat ut ungefär rätt värden så att arbetsgivare kan betala in nästan rätt preliminärskatt utan att behöva räkna. Man är väl tvingas att följa tabellen till och med och det är väl för att annars hade folk räknat fel hela tiden.
Citera
2021-06-23, 12:34
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BicOriginal

Allt enligt skatteverkets egna hemsida, baserat på Stockholm och utan skatt till svenska kyrkan.
Frivilliga medlemsavgifter till privata föreningar är aldrig en del av skattetrycket, även om de har förmånen att Skatteverket samlar in medlemsavgiften åt föreningen.
Citera
2021-06-23, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Jag bor i Norge. Här går skatten till bra grejer. Inte bara blattar.

👍
Citera
2021-06-24, 14:20
Medlem
DrVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Skatterna är procentuella, men med olika procent för första kronan och sista. Ska man räkna ut helt rätt in du alltså inte bara ta en skattesats i % och multiplicera med din inkomst, du behöver förstå avdrag och gränser osv för att räkna ut det rätt.

För att underlätta så skapar Skatteverket en tabell där dom räknat ut ungefär rätt värden så att arbetsgivare kan betala in nästan rätt preliminärskatt utan att behöva räkna. Man är väl tvingas att följa tabellen till och med och det är väl för att annars hade folk räknat fel hela tiden.
Ah se där. Känns som att det hade varit enklare att ta bort alla avdrag och ha en jämn skattesats över hela intervallet så att säga. Mycket administration man hade kunnat få bort tror jag.
Citera
2021-06-24, 17:13
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Ah se där. Känns som att det hade varit enklare att ta bort alla avdrag och ha en jämn skattesats över hela intervallet så att säga. Mycket administration man hade kunnat få bort tror jag.

Mycket av administrationen sker automatiskt genom olika datorprogram ändå ingen som behöver räkna i huvudet/på papper längre.

Nuvarande skattesystem bygger på att alla inte är lika värda och att de som har mer ska både procentuellt och i kapitalvolym "bidra" mer till systemet. Hade det varit lika skattsats för alla skulle de som har det bättre bli glada men de med mindre skulle få pynta in mer i systemet. De olika avdragen är ett sätt att minska skillnaderna för medelsvensson men ändå behålla så att de med allra minst inte behöver bidra till systemet.

T ex en som tjänar 100 000 kr (låginkomsttagare) om året vs en som tjänar 400 000 kr (medelsvensson) om året (8333kr/mån vs 33333kr/mån) vs en som ligger på max innan statlig skatt 537 200 kr (medelsvensson+) vs en som tjänar 1 miljon (höginkomsttagare).
Om vi räknar med Stockholm som har 29,88% i kommunalskatt ~30% på pappret.

Med ett progressivt solidariskt system som vi har nu (med skatteverkets 2021 räknare):

100 000 kr i lön ger 11 665 kr i årlig skatt = 11,67% skatt
400 000 kr i lön ger 86 386 kr i årlig skatt = 21,60% skatt
537 200 kr i lön ger 127 389 kr i årlig skatt = 23,71% skatt
1 000 000 kr i lön ger 368 921 kr i årlig skatt varav 91 060 kr är statlig stämpel skatt = 36,89% skatt ca 27,59% om man tar bort den statlig skatten

Säg att vi tar bort alla ojämna skatter och bidrag och istället tar i skatt 30% för alla invånare så att alla värderas likadant (jämställt isf solidariskt system):

100 000 kr i lön ger 30 000 kr i årlig skatt
400 000 kr i lön ger 120 000 kr i årlig skatt
537 200 kr i lön ger 161 160 kr i årlig skatt
1 000 000 kr i lön ger 300 000 kr i årlig skatt

Majoriteten av invånarna skulle få högre skatt medans höginkomsttagarna skulle få en sänkning - höginkomsttagarna skulle fortfarande betala in mer skatt per person som idag men alla skulle betala samma % av inkomsterna = alla är lika värda = jämställdhet.

Vi har redan idag en del av lönen som är jämställd för majoriteten av invånarna och det är arbetsgivaravgiften (31,42%) men den delen av lönen vågar de som styr inte visa för invånarna så det är inga krav på att denna ska synas på lönespecen utan många tror att det är en sorts avgift för arbetsgivaren - inte för arbetstagaren som den är i verkligheten. Om vi räknar med denna gömda del som en del av den totala lönen (som man borde göra) blir det lite andra siffror:

Lönekostnad = lön + arbetsgivaravgifter i detta exempel
131 420 kr i lönekostnad ger 43 085 kr i total skatt = 32,78% skatt
525 680 kr i lönekostnad ger 212 066 kr i total skatt = 40,34% skatt
705 988 kr i lönekostnad ger 296 177 kr i total skatt = 41,95% skatt
1 314 200 kr i lönekostnad ger 368 921 kr i total skatt = 51,98% skatt

Som du ser är det ganska enkelt för staten att "subventionera" invånarna med olika avdrag och liknande när man redan har betalt in mellanskillnaden via den gömda arbetsgivaravgiften. Detta är de skatter som man brukar ta upp att en egenföretagare ska betala på sin lön men i verkligheten betalar alla dessa skatter men för en lönetagare är inte hela skatten redovisad.

Skulle man ta bort arbetsgivaravgifterna och tvinga arbetsgivarna att höja lönerna med samma summa och sedan införa en generell skattesats 30% på alla löner så skulle alla i Sverige få en skattesänkning och lönehöjning även om det skulle se ut som en skattehöjning för de flesta ^^

Kanske blev lite väl mycket uträkningar men det är "skoj" att se de verkliga lönerna vs de underrepresenterade lönerna som syns på lönespec och deklaration =)
Citera
2021-06-24, 17:45
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kesson123
Tjena,

Är 20 år och jobbar för tillfället, tjänar 23000kr innan skatt och på det skattar jag endast 21%, varför?
Du betalar över 70%. Varför?

Du försörjer nära 2 miljoner personer vilka lever på dig.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in