Citat:
Ursprungligen postat av
Returpapper
Faran är att L;s vänsterfalang med Nylander i spetsen, går till centern och stödröstande Sd och M väljare blir kvar som blåsta stödröstare. Bättre att överge L och hoppas på att Mp åker ut.
Vänster-L:are har nog REDAN lämnat partiet för C. Det är därför som C ligger stabilt och L inte kommer över 2,5 %.
Jag har ingen koll på SD, men M känner jag bra som tidigare aktiv i partiet. Det finns av tradition en ganska bra disciplin inom partiet att stödrösta på mindre borgerliga partier om det skulle behövas.
Själv har jag röstat på KD under de senaste valen och jag känner flera som gjort samma sak. Ligger KD på typ 4,5 % i den sista opinionsundersökningen före valet, så kommer många moderater till undsättning.
Många moderater är också beredda att göra samma sak flr KD 2022 eller om det nu blir extraval. Däremot finns det INGEN SOM HELST vilja att stödja L denna gång. L har fulat ut sig genom JÖK och alla är rejält trötta på dem. L kan glömma stödröster från moderater som läget har blivit.
Alla hoppas på att partiet för evigt trillar ur riksdagen och att deras återstående (borgerliga) väljare kan fördelas på M och KD.