2021-06-23, 09:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Kristersson verkar fortfarande inte ha fattat misstaget han begick 2018. Alliansen finns inte längre och kommer inte tillbaka. Han måste löpa linan ut med SD om han vill ha makt

Utan SD så kommer inte Uffe få bli statsminister, så är det bara. Det skulle inte ens räcka om han satte på både Lööf och Sabuni plus att L då blev kvar över 4%. Utan SD så har inte högern något alls och det vet givetvis Uffe så därför är de nu kompisar med ständiga möten tillsammans med Ebba.
Citera
2021-06-23, 09:06
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Helt rätt. Alla tankar på att ha Annie med i en borglig regering får mig att må dåligt. Givetvis vill hon sitta i mitten och tro att hon är viktig. Kunna kohandla åt båda hållen för att plocka fina poäng men alla borde veta vid detta laget att hon aldrig håller vad hon sagt.

Enligt senaste väljarbarometern så ser det ut så här.
https://www.svt.se/special/valjarbarometern/

V - 9,6%
S - 26,1%
MP - 4,2%
C - 9,4%
L - 2,3%
M - 22,6%
KD - 5,3%
SD - 19,2%

M + KD + SD = 47,1%
S + MP + C = 39,7%
S + MP+ C+ V = 49,3% (Här krävs det att C och V ska samarbeta och det har väl C sagt nej till men sen är det åter igen hotet om att släppa in SD i en regering så frågan är vad som är viktigast)

Vi kommer nog se lite andra siffror om det nu blir omval där jag tror att SD och V kommer öka mest och S kommer tappa mest. Åker MP ur så ser allt så mycket bättre ut.

Det visar hur risig sits Löfven har om han inte kan få Annie att kindpussa kommunisterna, då får han bara ihop ett regeringsunderlag på under 40% samtidigt som M+KD+SD ligger runt 47%.

Skulle dessutom MP åka ut är krisen i S riktigt stor, då har han bara ett regeringsunderlag på 35,7%. I det läget blir sossarnas framtidsarbete mycket svårt, speciellt då S ligger i långsiktigt fallande trend. Vänsterblockets överlevnad ligger alltså helt i händerna på C och det visar tydligt hur stort deras svek mot högern är.
Citera
2021-06-23, 09:06
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
L har skapat den eventuella krisen och står sedan och pratar om hur mycket ansvar de tagit och skyller allt på sin förre ledare. Bra ledarskap?
Som jag ser på saken så finns det ingen på Rosenbad som har någon ledaregenskap.
Alla har en släng utav fjollsjukan, men nu har de övriga visat sitt missnöje mot Stefan och hans politik.
Det är bara att bita i det sura äpplet och gå vidare helt enkelt.
Statsministrar är ju medvetna om att övriga partier kan om de vill peta bort dem från tronen. Är ju bra det annars skulle det bli en diktatur där Stefan t.e.x skulle kunna avrätta övriga politiker om de inte gjorde, tyckte och tänkte som honom.
Stefan har blivit en gubbe. Han kan gå i pension. Han har väl några miljoner kronor att spendera innan han kolar vippen.
Citera
2021-06-23, 09:07
Medlem
Kommer väl ett definitivt besked idag eller i morgon. Jag tror på ett extra val.
Citera
2021-06-23, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nej det finns inga högerröster i L idag, bara vänsterröster och de försvinner i rask takt nu. Det finns därför inget att rädda i L.

Om stödröstning av M-väljare behövs så bör det gå för att säkra att KD klarar spärren.

Där har du helt rätt. Ingen som vill ha en (SD)-stödd regering högerregering kommer att stödrösta på (L) efter sveket 2018. Deras enda chans var att surra fast sig vid Löfven och konkurrera med Annie Lööf och de verklighetsfrånvända WOKE-väljarna.

Hoppas vi blir av med både (L) och (MP) till hösten
Citera
2021-06-23, 09:09
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justinai
Kommer väl ett definitivt besked idag eller i morgon. Jag tror på ett extra val.

En vecka var det väl? Så på måndag eller tisdag nästa vecka kommer nog beskedet. Jag tror också på ett extra val.
Citera
2021-06-23, 09:09
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursäkta om du inte varit med oss den senaste veckan men högerliberala röster finns det gott om i L. Hur förklara du annars deras agerande?
- Man promptar på att få in punkt 44 i JÖKen.
- Man promptar på att V inte får vara en samtalspartner.
- Historiskt sett är L:s väljare ofta akademiker som känner sig lite för fina för att rösta på det lite mer slafsiga M.
- Man drar inte tillbaka punkt 44 trots att en regeringskris verkar kunna uppstå. Man tar inte ens plats i den debatten.
- Man väljer att stödja en borgerlig regering i nästa val.

Med dessa punkter torde det inte kunna bli klarare...

Du blandar ihop L's väljare med partiledningen nu och partiledningen har bara agerat så i ett desperat sista försök att rädda partiet. Att L har dykt efter L's högersväng beror på att de flesta av L's väljare är vänster och det är naturligt för de som inte var det tidigare gick redan då till M+KD.
Citera
2021-06-23, 09:10
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Det verkar så oseriöst att han reser till Bryssel mitt upp i allt.
Det kallas ansvar. Bryssel bryr sig inte om vare sig svenska midsommartraditioner eller svenska regeringskriser och Sverige måste ha sin röst där.
Citera
2021-06-23, 09:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
En vecka var det väl? Så på måndag eller tisdag nästa vecka kommer nog beskedet. Jag tror också på ett extra val.
Löfven har till nästa vecka på sig, men är det utsiktslöst kan han förstås lämna besked tidigare. Dock är han ju inte känd för att kunna fatta snabba beslut.
Citera
2021-06-23, 09:14
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Du blandar ihop L's väljare med partiledningen nu och partiledningen har bara agerat så i ett desperat sista försök att rädda partiet. Att L har dykt efter L's högersväng beror på att de flesta av L's väljare är vänster och det är naturligt för de som inte var det tidigare gick redan då till M+KD.
Nej. Jag blandar inte ihop något. Jag har själv en vän som flydde vänsterut när Sabuni blev ledare.
Citera
2021-06-23, 09:15
Medlem
Citat:
Det kallas ansvar. Bryssel bryr sig inte om vare sig svenska midsommartraditioner eller svenska regeringskriser och Sverige måste ha sin röst där.

Verkar rimligt.

Men jag har lite svårt med att sossarna anser att medborgarna skall tycka midsommar och fotboll är viktigare än rikspolitiken och regeringsfrågan. Både regeringschefen och SSU-ledaren tjattrar om att svenska folket vill fira midsommar och nu har V+SD+M+KD förstört det.
Citera
2021-06-23, 09:15
Medlem
Reimers avatar
Ann-Charlotte Marteus har en intressant ledare angående krisen och kvinnligt ledarskap.

Citat:
I Sverige har jämställdheten kommit långt inom politiken. I den senaste partiledardebatten i Agenda, i början av maj, var det fem kvinnor mot tre män: Lööf, Stenevi, Dadgostar, Sabuni och Busch debatterade med Löfven, Kristersson och Åkesson.

Det upplysta systerskapet lyste med sin frånvaro. Flera av damerna avbröt ivrigt varandra, blängde, muttrade och skällde, precis som andra politiska ledare med väldigt starka övertygelser.

Nyamko Sabuni tvekar inte heller att skjuta från höften.

Nu har vi regeringskrig och vilka är det som har fyrat av de saftigaste missilerna? Kvinnor. Nooshi Dadgostar gjorde vad ingen trodde att hon, eller någon annan vänsterledare, skulle göra. Hon hotade – och fullföljde.

När Stefan Löfven och Annie Lööf höll sin ”Vi sträcker ut en hand”-presskonferens avfärdade Dadgostar dem på Twitter innan de ens hade hunnit prata klart. När hon strax därefter begick en egen presskonferens, återgäldade Annie Lööf blixtsnabbt med samma mynt.

Inget kafferep med sju olika kakor, direkt. De höjde konfliktnivån och bröt mot alla möjliga förhandlingsseder.

https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/nej-fler-kvinnliga-ledare-ger-inte-fred-pa-jorden/

Tror knappas att någon manlig ledarskribent skulle ha kunnat skriva en sådan här analys av den här händelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in