2021-06-22, 22:29
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Oavsett vem som insisterade på skrivningen är Lööf den som upprepat vikten av att stänga ute ytterkantspartierna. Det är också ett budskap som flertalet av hennes kommunalråd upprepar och något som betonades i den framtidsvision som C nyligen antog.

Detta har varit Lööf:s käpphäst oavsett vem som myntade orden.

Men det vore bra om någon journalist ställde frågan till Björklund.
Det bästa var när härskar-Annie sa att man inte kan ta med ytterkantspartierna med deras svängningar (nåt i den stilen)... Ska komma från häxan som hoppade från de blå till de röda och lovade att äta upp sin sko... Projektionens mästare.. Tycker tex SD hållit ungefär samma linje även om de strategiskt fått svänga i tex EU frågan men de har iallafall kommunicerat detta INNAN valet så folket vet vad de röstat på.. Inte som häxan Annie som dyrt o heligt lovar att en röst på C inte är samma som en röst på S för att sedan svänga EFTER valet..

Nej swedistan hade mått bra om C, L och MP försvann för gott. (Då står jag ändå väldigt långt högerut men tycker ändå V har större existensberättigande än C, L o Mp)
Citera
2021-06-22, 22:30
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Är du verkligen sugen på att överlåta en budget på ca 1000 miljarder kronor om året till samling lågbegåvade individer som knappt lyckats ta sig igenom en gymnasieutbildning som alltid varit avlönade av oss skattebetalare? (Strandhäll, Ygeman, Margot Wallström, Löfvén,…)

Anser du verkligen att du inte skulle kunna göra bättre val än detta bottenskrap?

Det går förstås att rösta om hur stort budgetunderskott som tillåts också, om folket ens vill tillåta något underskott alls. Börjar man där med ramarna och budgeten faller resten sedan in.

Det går också att rösta på en representant som röstar i ditt ställe i alla frågor du inte bryr dig om, men att du kan ta över rösta i alla frågor du bryr dig om. Skapar man sådana lösningar kan man vara så aktiv man vill och sedan defaulta till sin representant som man litar på.

Vill vi ha verklig demokrati måste vi våga tänka nytt och våga ge verklig makt till folket för det är naivt att tro att detta första försök är optimalt. Alternativet är att avskaffa val och ha system som t.ex. Thailand eller Kina där en elit utser ledaren. Personligen kan jag leva i sådana länder också om jag kan rösta med fötterna och byta land när det inte längre passar mig men den typen av regimer har en tendens att hindra befolkningen eller deras pengar att lämna landet.

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja exakt, en del folk verkar inte förstå vad demokrati är. För att kunna bilda en regering i en parlamentarisk demokrati måste denna regering ha stöd av en majoritet av parlamentets ledamöter. Detta har inte Löfven lyckats med. Därför faller hans regering. Partier som befinner sig i opposition har ingen skyldighet att stödja en sittande regering, det är regeringschefen som är ansvarig att det finns ett underlag för regeringen. Vill han ha ett underlag måste han förhandla sig fram till det. Misslyckas han med detta, får han ta konsekvenserna och avgå.

Ja det är verkligen fördummande för debatten att V anklagas för att regeringen inte har lyckats samla en majoritet bakom sin politik. Den sortens påhopp fick även SD ta emot tidigare då det påstods att SD var skyldig att stödja alliansen utan att få förhandla om deras politik. Detta är bara ett maktspråk för att kuva oppositionen och få dem att stötta regimen även om de tycker annorlunda. Här visar de hur stora antidemokrater de är och varför vi behöver verklig demokrati.
Citera
2021-06-22, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
De orealistiska centerpartisterna!

https://www.expressen.se/nyheter/c-topparna-finns-inte-nagon-punkt-att-stryka/

Det de i realiteten kräver är att Moderaterna och Socialdemokraterna gör upp. Antingen genom att de samarbetar i en regering eller att de kommer överens om att släppa fram en minoritetsregering (i centerpartiets värld ledd av Lööf).

Det är en sorts DÖ 2 som de fantiserar om.

Jag tror faktiskt inte väljarna efterfrågar detta.

Orealistiska är bara förnamnet… Jag bara satt och tappade hakan när man såg vad en massa C-företrädare gaggade om i tidningen idag om hur de minsann ska utesluta både SD och V från inflytande och bla bla.

Vad har C för världsbild? På dem låter det ungefär som om C är ett jätteparti och har 48% av folkets röster!

Det kändes lika världsfrånvänt som ett barn som bestämt sig för att styra en hel förskola själv, med hjälp av ilskeutbrott. 🤣 Tror inte de vinner på denna image av hybris….
Citera
2021-06-22, 22:34
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
V godkände aldrig någonsin punkt 44 i det där avtalet mellan Januaripartierna.
V släppte fram Löfven som statsminister fast dom visste att han skulle genomföra avtalet.

Citat:
Tvärtom, V var tydliga med det redan år 2018, att de skulle fälla regeringen om regeringen fortsatte driva igenom just den frågan.
Och det är icke-fungerande.
V får väl vägra släppa fram Löfven istället.

Nu framstår ju V som synnerligen förståndshandikappade svammelmakare. Finns ingen som kan tänka sig ha med dom att göra nu. (Fanns det väl inte tidigare heller).

Citat:
Det är ju just det som nu är anledningen att V nu går med stormsteg framåt i opinionsundersökning - att de håller sitt ord - en mycket sällsynt kvalitet bland dagens politiker.
Den som håller sitt ord är Lööf. Eller hur. C står fast vid punkt 44.
Citera
2021-06-22, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag har flera ggr ställt frågan vad M+SD+KD+L skall driva för politik. Det blir noll svar.
Mer restriktiv invandring.

Hårdare kriminalpolitik.

Hallå, lever du under en sten
Citera
2021-06-22, 22:39
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Orealistiska är bara förnamnet… Jag bara satt och tappade hakan när man såg vad en massa C-företrädare gaggade om i tidningen idag om hur de minsann ska utesluta både SD och V från inflytande och bla bla.

Vad har C för världsbild? På dem låter det ungefär som om C är ett jätteparti och har 48% av folkets röster!

Det kändes lika världsfrånvänt som ett barn som bestämt sig för att styra en hel förskola själv, med hjälp av ilskeutbrott. 🤣 Tror inte de vinner på denna image av hybris….
Stenevi undergrävde teorin om den breda mitten i Aktuellt genom att hävda att det finns ”grundläggande skillnader i synen på demokrati och mänskliga rättigheter” mellan mp och m/kd.

Så, målposterna för vad som är anständigt flyttas hela tiden och min gissning är att Lööfs fantasier om den breda mitten har lika lite gehör till vänster som till höger.
Citera
2021-06-22, 22:40
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
V släppte fram Löfven som statsminister fast dom visste att han skulle genomföra avtalet.

V har förstås all rätt att låta S regera så länge de vill, det är deras beslut. De sa också tydligt att de kommer säga stopp om S genomför marknadshyror. Detta visste alltså alla inklusive S+C+L om.
Citera
Medlem
Citat:
V var mycket tydliga med att man fäller regeringen om dom rör hyrorna.
Citera
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Budgeten skulle mycket väl kunna vara en del av direktdemokratin.

Visst kan den det.
Vad jag menade var att budgeten måste vara balanserad så inte ekonomin går full Mugabe.

Givet denna begränsning, skulle medborgarna själva kunna bestämma hur och på vad staten, dvs medborgarna, skulle få sina intäkter samt hur dessa intäkter skulle spenderas och på vad/vem.

Som påpekade innan, de första åren skulle sannolikt inte vara föredömliga, men med sunt förnuft och lite erfarenhet tror jag medborgarna skulle kunna lösa detta problem otroligt mycket bättre än våra inkompetenta politiker.
Citera
2021-06-22, 22:41
Medlem
Citat:

.

Nja inte riktigt. Som jag minns det var V väldigt tydliga med att de skulle fälla regeringen om vissa förslag genomfördes däribland p. 44.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Jag sa inte att dom bröt något löfte.

Jag beskrev bara hur det hela gick till.

Först släppte V fram JÖK:en och sedan valde dom att fälla den. Har jag fel i sak menar du?

Det mer hederliga förfarandet hade såklart varit att aldrig släppa fram JÖK:en. Om man nu hade vågat tro på det man påstår är rätt för Sverige.

Nejdå, de var extremt tydliga.

De släppte fram regeringen, däremot var de extremt tydliga med att de hade två röda linjer som de aldrig skulle acceptera att regeringen korsade. En av dessa var LAS. Där fick V ge med sig, (pga att LO vek ner sig, så V hade inte längre någon kvar att kämpa ”för”).

Den sista punkten, där dock Hyresgästföreningen inte gav med sig, gav alltså V incitament att fortsätta strida för den punkten. För hyresgästerna.

Viktigt att göra en skillnad på att släppa fram en regering i sig, men att samtidigt säga att ”dessa två punkter (av 73) kommer leda till fällande av regeringen, bara så att ni vet”. Säger man det redan innan så vet ju alla parter förutsättningarna.

Det märkliga är ju i så fall att S och C trodde att V bluffade om detta…. Då kan man ju lika gärna säga att S och C aldrig borde satt sig i maktposition ihop, eller hur. Då de ju redan visste att V skulle fälla dem, om denna sista punkt drevs igenom.

Nä S och C har bara sig själva att skylla. Allt har varit glasklart från början. Att de sedan velat fortsätta pissa på V, fick de betala dyrt för.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jag har flera ggr ställt frågan vad M+SD+KD+L skall driva för politik.

De ska driva borgerlig politik. Du vet, sån politik som ni rödgröningar inte vill ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in