2021-06-22, 16:51
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashBaronen
Men det er interessant med dine bidrag siden du har noe kjennskap til sakskomplekset.

Det har jeg, ellers ville jeg aldri uttalt meg på den måten.
Citera
2021-06-22, 16:52
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
Tidsvinduet her taler mot den teorien. Hvem skal da ha stått for kontakten etter den 31.10.18? Og overføringene? Politiet BØR ha hatt god kontroll på hva TH har gjort og hvor han vært enn på tidspunkt der dette har blitt utført. Hva som har skjedd før 31.10.18 er jo uansett vilt å spekulere i ut i fra den informasjonen som er offentlig kjent til nå.

"Motparten" har sendt meldinger (BTC-transaksjoner) på til sammen 9 forskjellige tidspunkter,
12 meldinger i alt, fordelt på nesten 3 måneder. Har politiet nøyaktig oversikt over hvor TH
har vært på disse tidspunktene?

Citat:
Nei, det er mest sannsynlig tidligere straffedømte i politidistrikt ØST som har nevnt TB for politiet de første gangene.

Som sagt - politiet har blitt presentert for flere mulige kandidater tidlig i etterforskningen.
I "lokalmiljøet".

Citat:
At politiet ikke kaller han inn umiddelbart tyder på to ting: A - at de innleder en hemmelig etterforskning eller B - at de ikke anser at han har noe med det å gjøre fordi de har hatt kontroll på livet hans gjennom annen informasjon/saker.

Jeg tror mest på B.
Senast redigerad av Svartediket 2021-06-22 kl. 16:57.
Citera
2021-06-22, 16:53
Medlem
Citat:
Tidsvinduet her taler mot den teorien. Hvem skal da ha stått for kontakten etter den 31.10.18? Og overføringene? Politiet BØR ha hatt god kontroll på hva TH har gjort og hvor han vært enn på tidspunkt der dette har blitt utført. Hva som har skjedd før 31.10.18 er jo uansett vilt å spekulere i ut i fra den informasjonen som er offentlig kjent til nå.

TH selv. Mest sannsynlig.

Jeg la merke til at Brøske nevnte noe om at bitcoin-overføringene kunne være forhåndsprogrammerte.

TH har sneket seg vekk. Logget seg på bitcoin-smarttelefonen sin. Lagt inn transaksjoner som skal sendes på en bestemt dato. Lignende vanlig bankkonto.

Noe lignende med tor-mailene. Logget seg på og gjort mailene klare. Og så kanskje oppholdt seg i et område med mye folk. Logget seg på et øyeblikk og trykket send på mailen. Logget seg av igjen. Kan sikkert gjøres i løpet av ett minutt.

Tror jeg. Ikke sikkert det er så kjapt gjort, men. Kan utføres i løpet av minutter. Er jeg nokså sikker på.
Citera
2021-06-22, 16:59
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Så RUs bror leser innleggene i tråden ? Hvem fler har han varslet ?

MPU varsler TB om dette i en ikke kryptert messenger melding lørdag 09. mai kl 11:09 mens broren fortsatt sitter arrestert. Denne chatloggen har MPU selv gitt politiet tilgang på, uten å varsle TB at han har gjort så. Chat loggen inneholder ingen kontakt mellom MPU og TB forut for 08. mai 2018.

Den første meldingen på forumet med TB sitt navn ble postet 03:27, altså noen timer tidligere. Selv med nyfødt barn, en bror som har blitt siktet en en meget alvorlig straffesak så tar han på seg bryet med å varsle TB. Men varsler ikke TB om at han har delt denne loggen med politiet senere. Det kan jo være litt rart.
Citera
2021-06-22, 17:01
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
"Motparten" har sendt meldinger (BTC-transaksjoner) på til sammen 9 forskjellige tidspunkter,
12 meldinger i alt, fordelt på nesten 3 måneder. Har politiet nøyaktig oversikt over hvor TH
har vært på disse tidspunktene?

Som sagt - politiet har blitt presentert for flere mulige kandidater tidlig i etterforskningen.
I "lokalmiljøet".

Jeg tror mest på B.

Ut i fra at TB nå har vært inne til to avhør uten at det kommer noe ut av det, så er det mye som tyder på alternativ B.
Citera
2021-06-22, 17:05
Medlem
Citat:
MPU varsler TB om dette i en ikke kryptert messenger melding lørdag 09. mai kl 11:09 mens broren fortsatt sitter arrestert. Denne chatloggen har MPU selv gitt politiet tilgang på, uten å varsle TB at han har gjort så. Chat loggen inneholder ingen kontakt mellom MPU og TB forut for 08. mai 2018.

Den første meldingen på forumet med TB sitt navn ble postet 03:27, altså noen timer tidligere. Selv med nyfødt barn, en bror som har blitt siktet en en meget alvorlig straffesak så tar han på seg bryet med å varsle TB. Men varsler ikke TB om at han har delt denne loggen med politiet senere. Det kan jo være litt rart.
Veldig risikabelt av MPU. Tenk om denne TB virkelig hadde hatt noe med saken å gjøre, da hadde MPU havnet i store problemer, kanskje større enn RUs problemer.
Citera
2021-06-22, 17:10
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashBaronen
Er det først nå ganske nylig at TB ble kontaktet av politiet for første gang i forbindelse med denne saken?

Kontakten mellom GH og TB oppstår 01.06.21

Advokat Storrvik skriver i en epost den 17.06.21 til GH at TB ønsker en avklaring på om han er mistenkt i saken etter å ha vært inne til avhør.

GH svarer (i den eposten TV2 har hatt tilgang på) følgende:
Citat:
Det bekreftes at TB har status som vitne i Lørenskogsaken. Politiet har forståelse for at det er belastende å bli mistenkeliggjort i saken og vi forsøker derfor også å synliggjøre dette i vår kommunikasjon med media.
Senast redigerad av first.spring 2021-06-22 kl. 17:27.
Citera
2021-06-22, 17:37
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

Her antar jeg at du mener 2020.

Men merkelig at RU ikke aner hvem TB er, når broren hans åpenbart
kjenner ham godt nok til at han sender ham advarende meldinger?
Citera
2021-06-22, 17:58
Medlem
Citat:

Der er jeg helt uenig. MPUs omgangskrets kan være fullstendig ukjent for RU, som har sin egen omgangskrets. Men side RU snakker om Monero kidnapping både her og der, er det stor sannsynlighet for at han har snakket om det samme til broren. Som da igjen kan ha formidlet ideen til noen annen, som igjen har gjort virkelighet av det. Veldig dumt av begge brødre å ha noen befatning med dette.
Citera
2021-06-22, 18:12
Medlem
first.springs avatar
Citat:

Lov å synes at det er merkelig, men det er nå i alle fall det politiet har å forholde seg til. At det ikke har vært noen former for kontakt mellom TB og MPU etter studietiden tilbake i 2009 ish og frem til RU blir arrestert i 2020. Kun et par sporadiske "gratulerer med dagen" poster på face og en gratulasjon for en nyfødt baby. Det er ikke en gang godt nok til å kalles indisier.
Citera
2021-06-22, 18:35
Medlem
Citat:

Men varsler ikke TB om at han har delt denne loggen med politiet senere. Det kan jo være litt rart.

Det tror ikke jeg på fordi at
dette bildet ble slettet 25. mai 2020 klokken 00.43 fra MPUs facebook så det som sies om chatt loggen MPU har selv gitt politiet tilgang på tror jeg ikke på.

2020-05-08, 19:04

charnelle

Legg også merke til at RU virker å ha lange føtter som passer med Sprox-sporet med størrelse 45.
RU er nummer tre fra venstre, zoom inn på bildet så ser man: https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater
Senast redigerad av Braskamin58 2021-06-22 kl. 18:55.
Citera
2021-06-22, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Legg også merke til at RU virker å ha lange føtter som passer med Sprox-sporet med størrelse 45.

Saken er løst, gratulerer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in