Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Det är vad jag tror också, och då blir det lite som "Och bortsett från det, hur var besöket i Dallas, fru Kennedy". Israel drev bort större delen av den infödda befolkningen i det internationellt erkända Israel och kan därför kosta på sig demokrati där, medan man på Västbanken kör öppen apartheid där judar är israeliska medborgare under en uppsättning lagar och palestinierna står under militärstyre.
Sen är det ju mycket diskriminering som inte kommer in i just ett demokratiindex.Att araberna i Israel får rösta är inte detsamma som att de behandlas lika som judar.
Är nyfiken på hur de resonerat, jag tycker Israel på västbanken
borde ingå för att få en helhetsblick, eller tydligt uttrycka vilka områden som ingår eller inte ingår i indexet.
Nja, här vill ju jag lägga till "flawed", och läser du definitionen så ser du att en sådan inte är så himla bra.
Flawed democracies are nations where elections are fair and free and basic civil liberties are honoured but may have issues (e.g. media freedom infringement and minor suppression of political opposition and critics). These nations have significant faults in other democratic aspects, including underdeveloped political culture, low levels of participation in politics, and issues in the functioning of governance.[8]
Fri press är också väldigt viktigt, få kritisera och förlöjliga makten, i pressfrihet ligger Israel på nr 86, även där en del att jobba på.
Bara att konstatera att när det kommer till demokrati och pressfrihet ligger Norden väldigt bra till, finns en anledning till att jag har den avatar jag har.