2021-06-22, 14:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Som du själv skriver, så publiceras det studier löpande.
Vad är experimentet?
Det normala förfarandet är att studierna är klara innan man kan kalla ett vaccin för färdigt.

Citat:
Vad syftar experimentet till att undersöka enligt dig?
Det är en chansning på att det inte finns några långsiktiga biverkningar. Hur det blir med det vet ingen idag. Det kommer att dröja några år först.

Citat:
Effektiviteten och säkerheten kring vaccinen slutfördes och publicerades innan årsskiftet 20/21 för vaccinen som varit godkända i Sverige åtminstone. Och man publicerar endast färdiga studier.
Det spelar ingen roll när studierna inte är klara.

Citat:
Vad är det som är ofärdigt med dem?
Studierna pågår fortfarande och vaccinerna är under bevakning.

Citat:
Vilka andra sätt föreslår du?
Jag tycker att vaccinerna verkar bra, men inte för alla. Är man gammal och multisjuk kan det vara bra. Är du 18 år och frisk i övrigt så förstår jag inte varför du ska ta det.

Citat:
För att de tillför kunskap. Och minskar osäkerheterna i de svar som de redan genererat.
mm men det är fortfarande ett experient hur mkt du än vrider och vänder på det. Sedan behöver det ju inte vara farligt alls, men idag vet vi inget om de långsiktiga eventuella biverkningarna.
Citera
2021-06-22, 14:50
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det borde egentligen separeras från Fohm då de utfärdar rekommentationer o då inte kan anses oberoende. Bättre ha separat statistik som är öppen o tillgänglig för alla så att det går att granska vad fohm gör.

Dessutom borde fohm modellerande vara öppet o allmänt tillgängligt för granskning.

Att fohm håller på deleta email om pandemihanteringen visar ju på att det behövs betydligt mer transparens
Ja, jag håller med.

Jag snubblade över denna artikel från 2021-06-18.

Visar sig att Sminet är föråldrat och skulle varit utbytt redan.
DN rapporterar vidare att Sminets system är byggt för runt 20 år sedan och har sedan dess uppdaterats och byggts om. Planen har dock varit att det skulle varit utbytt vid det här laget men coronapandemins inträde gjorde att tidsplanen sprack.

https://www.aktuellsakerhet.se/fhm-medvetna-om-sakerhetsbrister-i-sminet/

Man kan ju tycka att under en pandemi kan de i all fall ha system som är moderna och väl fungerande.

Men vad kan man förvänta sig. De har ju inte heller lyckats officiellt bokföra rätt antal smittade med deltan.
Citera
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
men det har jag ju redan gjort? Jag hade covid förra året och har nu gått vidare. Vad var problemet? Inte fan behöver jag nåt jävla experiment-vaccin när jag redan haft covid och har antikroppar.

Mer ofarligt experment än att leva med antirkroppar får man nog leta efter.
Hur vet du att du har antikroppar nu?
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag syftade inte på dig just. Du får göra vad du vill. Om du tror att din immunitet varar för evigt så kan du dock bli besviken en vacker dag

Vaccinerna verkar inte så mkt bättre. Det fina med naturlig immunitet i tidigare pandemier är att det gett ett nästintill livslångt skydd mot allvarlig sjukdom. Skulle inte förvåna mig om samma sak gäller covid.
Citera
2021-06-22, 14:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Hur vet du att du har antikroppar nu?

Jag har testat mig för någon månad sedan. Men även om de skulle försvinna kan man ha t-cellsimmunitet. Antikroppar är inte hela sanningen när det gäller immunitet.
Citera
2021-06-22, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu ska vi inte gå off-topic men det är en bråkdel av dessa som är verkliga flyktingar. Vi har gett dem högre ekonomisk status och ett "säkrare" samhälle att leva i, vi har däremot fått ett osäkrare samhälle. Men som vi sett har många av dem fått sätta livet till i pandemin. Det är inte egoism att se om sitt eget hus först, det är däremot idioti att gå över och släcka grannens hus när ditt eget står i lågor.

Jag håller med om att vi tagit emot för mycket flyktingar. Vad som är humant och icke-humant är en stor fråga. Du verkar dock tycka att våra grannländer är mer humana, det är fine. Men du behöver också lyfta blicken och förstå sammanhang.
Citera
2021-06-22, 14:55
Medlem
Citat:
Vaccinerna verkar inte så mkt bättre. Det fina med naturlig immunitet i tidigare pandemier är att det gett ett nästintill livslångt skydd mot allvarlig sjukdom. Skulle inte förvåna mig om samma sak gäller covid.

Absolut kör på det du, tiden får utvisa om dina antikroppar lever för evigt eller ej. Att få ner smittspridningen genom vaccination och därmed minska andra personers hälsorisk verkar du dock skita i i vanlig ordning.
Citera
2021-06-22, 14:56
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Missade du kanske nyheten om att Hallands första delta fall är en person som redan genomgått en covid infektion. Återinfektion med deltan kan du nog räkna med i all fall inte utesluta.
Halland har fått sitt första fall av den nya mutationen av coronaviruset, den så kallade deltavarianten. Den smittade hallänningen har redan tidigare haft covid-19 och provsvaret skickades därför på extra analys.
https://www.hallandsposten.se/nyheter/halland/halland-har-f%C3%A5tt-sitt-f%C3%B6rsta-fall-av-deltaviruset-1.49884195
Citera
2021-06-22, 14:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Absolut kör på det du, tiden får utvisa om dina antikroppar lever för evigt eller ej. Att få ner smittspridningen genom vaccination och därmed minska andra personers hälsorisk verkar du dock skita i i vanlig ordning.

Men snälla nå jag påverkar ingen annans risk. Jag har haft covid och smittar ingen. Är jag mot förmodan sjuk stannar jag såklart hemma i sådana fall. Alla får göra som de vill. Antingen tar man vaccinet eller så gör man det inte. Ingen ska känna skam varken åt det ena eller det andra hållet.

Det här synsättet är helt uppåt väggarna.
Citera
2021-06-22, 14:59
Medlem
Citat:

Intressant detta. Man ska alltså känna skuld och skam om man väljer att inte vaccinera sig.
Citera
2021-06-22, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Jävla trams!
Nja knappast.. det är ju faktiskt så oavsett om det är från medicinskaprepparat eller sjukdom
Citera
2021-06-22, 15:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jag håller med om att vi tagit emot för mycket flyktingar. Vad som är humant och icke-humant är en stor fråga. Du verkar dock tycka att våra grannländer är mer humana, det är fine. Men du behöver också lyfta blicken och förstå sammanhang.

Vad är det för sammanhang du menar att jag ska se? Humanitet i mina ögon är att se om sin egen familj och sitt eget folk först och främst, sen kan man hjälpa andra om man vill och har lust med det. I Sverige har man sett om andra länders folk först och främst. Pandemin har ställt detta lite på huvudet och nu verkar Rickard Bergström, vår vaccingeneral, minsann börjat tänka på att se om sitt eget folk innan vi skänker bort vaccin. Det fanns ju röster i riksdagen som ville skänka bort vaccin innan vi ens fått något själva, denna dårskap måste bort. Det är falsk humanism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in