2021-06-22, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Nationalism är sjukt viktigt att ha, att det inte ses som något bra, är mycket vad som är sjukt i landet Sverige.

Inget annat land kommer sätta Sverige först.

Helt rätt!
Varför står Löfven med svenska flaggan i kavajslaget ens.?
Citera
2021-06-22, 14:37
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanJon
Vi har en minskad invandring. Just nu är det på samma nivå som 2008. Visserligen delvis pga pandemin men det har sedan syrienkrisen tagits gemensamma beslut på att ligga på europeiskt minimum.

101200 är ganska många sett till att Sverige är ett litet land.
Citera
2021-06-22, 14:38
Medlem
barkeepers avatar
På Aftonbladet får man nu scrolla långt ned innan man hittar något om regeringskrisen. Brukar vara ett tecken på att det går kasst för sossarna när man får gå så långt ned innan man ser någon av deras nunor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodDog
Helt rätt!
Varför står Löfven med svenska flaggan i kavajslaget ens.?

JÖK-partierna är så hjärntvättade i PK att de inte ens förstår att de inte vet vad de håller på med.

Vi kommer gå till historien, ihop med möjligen Kanada, som de land som testade gränserna för vad ett välfungerande land tål ift till PK. Och Sverige kommer aldrig bli detsamma, och mina barn kommer förmodligen inte växa upp här därför.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blargg
Jag förstår mycket väl vad en demokrati är, det är snarare du som fått ditt omdöme grumlat av dagens politiska klimat. Förklara annars hur du kan välja att ignorera 17% av befolkningen i ett land och istället släpper fram ett 4%-parti som får styra och ställa, och ändå kalla det en demokrati, trots att du inte har folket med dig i den frågan heller, så håller jag med dig sen
Demokrati för mig är att du har rätten att rösta hur du vill, utan att bli påhoppad eller ifrågasatt, och demokrati för mig är att dessa 17% sedan inte ska uteslutas från förhandlingar och annat bara för att man tycker att de är ena riktiga dummingar.

jag förstår vad en demokrati är, men för att förenkla det till er diskussionsnivå så har jag och katten mer att säga till om än frugan i huset eftersom vi är mer än 50%. Och eftersom jag o frugan inte alltid är överens så låter jag därför katten bestämma bland annat hushållsekonomin, trots att fanstyget inte har en susning om vad den sysslar med, och egentligen bara vill den bara sitta och skita i sandlådan och göra livet surt för alla. För det är precis vad S gjort med MP. De är på en annan planet men får fortfarande styra och ställa. Men de är ju i majoritet, och det är allt som räknas i en demokrati.

Det är demokrati för dig. Och det anser jag är fel.

Du understryker att du inte förstått vad demokrati är. S/V/MP/C/L hade en majoritet av väljarna bakom sig. Hur du inte kan förstå att det är demokratiskt att de då styr är obegripligt.
Citera
2021-06-22, 14:39
Avslutad
Citat:
Varenda jävla förort blev dränkt i S-propaganda så där röstade man nästan i majoritet S och gärna via familjeröstning, men vem brydde sig? Att rösta S är ju PK.

Deomkrati i Sverige finns inte, det är PK som bestämmer.

Folket får det de röstar på, det är demokrati.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Expressen har an bra invändning mot Talmansrundor idag tycker jag:

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/starkt-stod-for-extraval-inom-s-varnar-om-sd/

Det är lite tragiskt men tror att det är korrekt. Argumentet att (SD) kommer att bygga gaskammrar om de får makten är nog det starkaste kortet (S) har. En Kristersson regering som budgetförhandlar med (SD) utan att pengar sätts av till varken Koncentrationsläger eller Gaskamrar vore ett rätt hårt slag mot (S). Ett år med Kristersson och Åkesson vid makten riskerar att avdramatisera (SD) fullständigt. Särskilt om det blir lite bråk där (SD) sätter stopp för sådant som sänkt A-kassa och Marknadshyror. Åkesson har ju hela tiden sett sitt parti som emn garant för att inte en Kristersson regering går för långt i marknadsliberal riktning. Går det upp för (S)-väljare att Åkesson menar allvar med det vore det ett hårt slag mot (S) trovärdighet
Det är så fruktansvärt lågt. Men ärligt talat kommer de nog bara förlora på det där. Enligt senaste mätningen från DN/Ipsos har de bara 24% i opinionen. Om S går till val på att skrämmas med SD kan nog den siffran sjunka ännu mer och förlorar de extravalet måste nog Löfven avgå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Expressen har an bra invändning mot Talmansrundor idag tycker jag:

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/starkt-stod-for-extraval-inom-s-varnar-om-sd/

Det är lite tragiskt men tror att det är korrekt. Argumentet att (SD) kommer att bygga gaskammrar om de får makten är nog det starkaste kortet (S) har. En Kristersson regering som budgetförhandlar med (SD) utan att pengar sätts av till varken Koncentrationsläger eller Gaskamrar vore ett rätt hårt slag mot (S). Ett år med Kristersson och Åkesson vid makten riskerar att avdramatisera (SD) fullständigt. Särskilt om det blir lite bråk där (SD) sätter stopp för sådant som sänkt A-kassa och Marknadshyror. Åkesson har ju hela tiden sett sitt parti som emn garant för att inte en Kristersson regering går för långt i marknadsliberal riktning. Går det upp för (S)-väljare att Åkesson menar allvar med det vore det ett hårt slag mot (S) trovärdighet
Förstår hur de tänker, men risken för M+SD-styre blir väl knappast mindre vid extraval än talmansrundor? Enligt flera opinionsmätningar senaste tiden har högern häng på majoritet. Enda hoppet för S om L åker ut medan MP klarar sig.
Citera
Medlem
Citat:
JÖK-partierna är så hjärntvättade i PK att de inte ens förstår att de inte vet vad de håller på med.

Vi kommer gå till historien, ihop med möjligen Kanada, som de land som testade gränserna för vad ett välfungerande land tål ift till PK. Och Sverige kommer aldrig bli detsamma, och mina barn kommer förmodligen inte växa upp här därför.

Håller med!
Citera
2021-06-22, 14:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Per B:

”Dom polariserar, det gör inte vi”

Jahapp. Och vad du just sa där kallas för.....?

Vi måste ta avstånd från de som önskar dela oss! Hehe.
Citera
2021-06-22, 14:41
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Inte alla får rösta i Kina och det röstas inte på alla nivåer. Kina är en meritokratisk teknokrati, inte en demokrati (som vi förstår demokratier). När man kommit upp i det övre lagret tillåts man rösta om ledarskapet, och senast röstade de för att tillsätta Xi Jinping som diktator på livstid.

Ja vi är överens om att Kina inte är en demokrati trots att de har flera partier och val.

Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Då hade vi ändå haft Löfven som statsminister, inte någon jätteskillnad precis.

Nej en majoritet av folket röstade på representanter som lovade att rösta fram UK som statsminister men de bröt det löftet och röstade fram Löfven. Detta kan de göra eftersom de är fria att göra som de vill och behöver inte följa det folket vill. Folket kan inte ens uttrycka exakt vad de vill utan de kan bara rösta på representanter som säger vad de ska göra även om de skiter i det senare.

Vi har alltså lagt obegränsad makt hos representanterna och det fungerar så länge de är äkta demokrater som sätter väljarnas vilja högre än sin egen vilja. Men makt korrumperar alltid och därför fungerar ett sådant här system bara en begränsad tid.

I en riktig demokrati måste det alltså finnas en möjlighet för folket att välja vilka som ska leda landet och inte bara kunna välja vilka som i sin tur ska välja ut vilka som ska leda landet. Med det sagt är det bara ett minimikrav att kunna välja vilka som ska leda landet, man kan gå mycket längre och det borde vi göra om vi tar demokratin på allvar.
Citera
2021-06-22, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Vi tar säkert emot mer per capita än något annat land... Precis som vanligt....

Den skulle vara noll, och helst skulle alla som bara är här för bidragen kastas ut ..
Nej det gör vi inte. Vi ligger på dent minsta mottagandet som EU accepterar.
Senast redigerad av VanJon 2021-06-22 kl. 14:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in