2021-06-22, 14:27
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Alla partier ska ha den agendan, annars anser jag inte det är demokrati.
Det är ideologi höljd i demokrati.
Sen kan olika partier anse att olika insatser ska göras för att öka vår välfärd, och i olika ordning, det accepterar jag, men som sagt, så är det inte nu. JÖK-partierna är PK, inget annat.

Ja, invandringen gör ju dessutom att våra röster späs ut med sådana som inte röstar som oss, jag har tex inte gett någon tillåtelse att min röst får spädas ut...
Citera
2021-06-22, 14:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Ja, framförallt om folket får folkomrösta angående viktiga frågor. Särskilt frågor som splittrar regeringen. Eller vad tror du själv?

Folkomröstningar i Sverige är ju ett skämt ända sedan begynnelsen. Att tro att det skulle gå att kila in dem i nutid med gott resultat är ju en befängd tro, tyvärr. Det blir ett önsketänkande att tro på sådant.

För mig är det viktigaste att inte hemfalla till samma subretorik som Löfven och yra på om »odemokratsiskt« när det tenderar att bli som man inte vill. Vi har ett demokratiskt system, men demokratins baksida är ju att 51 % bestämmer över de övriga 49 %.

Jag tror dock, som jag tidigare skrev, att det hade varit bra med ett begränsat antal folkomröstningar vars resultat skulle vara beslutande. Låt säga att det skulle kunna vara en folkomröstning om en viktig fråga vart åttonde år ungefär. Då skulle det vara ett vitaliserat verktyg som skulle hålla politikerna i schack på ett helt annat sätt än idag.
Citera
2021-06-22, 14:30
Medlem
Jag ser Annie Lööf lika empatisk och samvetsfull som Fredrik Reinfeldt.

Om Lööf demonstrerar sitt arbete mot nationalism så förväntas hon bli belönad som Reinfeldt vid öppna hjärtan-talet.

Annie Lööf är ju högerextrem i ordets rätta bemärkelse.
Löfven har också en annan utstrålning efter EU -möten som han minsann skulle lära EU att rätta munnen efter matsäcken.

Det blev värre deal för svenskarna när Löfven kom tillbaka från Bryssel... och knäpptyst i MSM.

Vänstern har fått ett lyft av Nadigostar för att det är helt sjukt att ens förklara varför.

Löfven har tydligen anklagat Nyamko Sabuni för att vara ett hot mot demokratin.

Själv tyckte jag inte om Liberalerna i EU....
Jävla monster.
Ceciliorna....
Sabuni verkade verkar första vettiga i Liberalerna sedan 50-talet.

Jag tycker Löfven sålt ut ideologin som bilderbergaren med hybris som hans heliumskalle med bevakning kring hans eget ego bevisat. .
Senast redigerad av GodDog 2021-06-22 kl. 14:34.
Citera
2021-06-22, 14:31
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanJon
Vi har en minskad invandring. Just nu är det på samma nivå som 2008. Visserligen delvis pga pandemin men det har sedan syrienkrisen tagits gemensamma beslut på att ligga på europeiskt minimum.

Vi tar säkert emot mer per capita än något annat land... Precis som vanligt....

Den skulle vara noll, och helst skulle alla som bara är här för bidragen kastas ut ..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
I de flesta fall när hyresrätter byggs så är det pga krav för att få tilldelning av mark eller någon annan betalar på annat sätt. Det hela ter sig ganska obeständigt istället för att låta första hyran vara fri.

Frågan är förstås om C skulle acceptera ett sådant upplägg. För V så skulle initiala hyran antagligen bli något högre men det är så nära presumtionshyrorna att det egentligen inte spelar någon roll.
C och V har nog satt för stor prestige i frågan för att komma till en kompromiss nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodDog
Jag ser Annie Lööf lika empatisk och samvetsfull som Fredrik Reinfeldt.

Om Lööf demonstrerar sitt arbete mot nationalism så förväntas hon bli belönad som Reinfeldt vid öppna hjärtan-talet.

Annie Lööf är ju högerextrem i ordets rätta bemärkelse.
Löfven har också en annan utstrålning efter EU -möten som han minsann skulle lära EU att rätta munnen efter matsäcken.

Det blev värre deal för svenskarna när Löfven kom tillbaka från Bryssel... och knäpptyst i MSM.

Vänstern har fått ett lyft av Nadigostar för att det är helt sjukt att ens förklara varför.

Löfven har tydligen anklagat Nyamko Sabuni för att vara ett hot mot demokratin.

Själv tyckte jag inte om Liberalerna i EU....
Jävla monster.
Ceciliorna....
Sabuni verkade verkar första vettiga i Liberalerna sedan 50-talet.

Jag tycker Löfven sålt ut ideologin som bilderbergaren med hybris gärna demonstrerat.

Nationalism är sjukt viktigt att ha, att det inte ses som något bra, är mycket vad som är sjukt i landet Sverige.

Inget annat land kommer sätta Sverige först.
Citera
2021-06-22, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Sossarna t.ex. är ju, och har ju varit, tvingade att samarbeta med en massa partier dom inte gillar.
Nej, vem har tvingat dem till det?
Citera
2021-06-22, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blargg
Jag förstår mycket väl vad en demokrati är, det är snarare du som fått ditt omdöme grumlat av dagens politiska klimat. Förklara annars hur du kan välja att ignorera 17% av befolkningen i ett land och istället släpper fram ett 4%-parti som får styra och ställa, och ändå kalla det en demokrati, trots att du inte har folket med dig i den frågan heller, så håller jag med dig sen
Demokrati för mig är att du har rätten att rösta hur du vill, utan att bli påhoppad eller ifrågasatt, och demokrati för mig är att dessa 17% sedan inte ska uteslutas från förhandlingar och annat bara för att man tycker att de är ena riktiga dummingar.

jag förstår vad en demokrati är, men för att förenkla det till er diskussionsnivå så har jag och katten mer att säga till om än frugan i huset eftersom vi är mer än 50%. Och eftersom jag o frugan inte alltid är överens så låter jag därför katten bestämma bland annat hushållsekonomin, trots att fanstyget inte har en susning om vad den sysslar med, och egentligen bara vill den bara sitta och skita i sandlådan och göra livet surt för alla. För det är precis vad S gjort med MP. De är på en annan planet men får fortfarande styra och ställa. Men de är ju i majoritet, och det är allt som räknas i en demokrati.

Det är demokrati för dig. Och det anser jag är fel.
Därför att de mindre partierna kan bättre representera genomsnittet av folket, inte bara de på ytterkanten av den politiska skalan. Det är därför mittenpartierna kan ha makt trots få mandat. Samma sak uppstår om man har stor koncentration kring mitten på den politiska skalan, då blir det ytterkantspartierna som är de som avgör. Det är så demokrati fungerar
Citera
Medlem
Expressen har an bra invändning mot Talmansrundor idag tycker jag:

Citat:
Det finns ett starkt internt stöd för ett extraval i Socialdemokraternas högsta ledning. Det uppger centrala källor i partiet för Expressen, även om det också finns de som argumenterar emot.

Samtidigt uttrycker flera inom S stor skepsis till att nu låta talmannen ta över processen och ge Ulf Kristersson chansen att gripa makten – utan att låta väljarna säga sitt om en SD-stödd regering.

– Ett av de starkaste argumenten vi har inför valet 2022 är frågan om SD. Den frågan kommer vi inte ha om Kristersson tar makten nu. Han kommer göra allt för att legitimera SD under det år han får på sig, säger en tung företrädare i partiet.

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/starkt-stod-for-extraval-inom-s-varnar-om-sd/

Det är lite tragiskt men tror att det är korrekt. Argumentet att (SD) kommer att bygga gaskammrar om de får makten är nog det starkaste kortet (S) har. En Kristersson regering som budgetförhandlar med (SD) utan att pengar sätts av till varken Koncentrationsläger eller Gaskamrar vore ett rätt hårt slag mot (S). Ett år med Kristersson och Åkesson vid makten riskerar att avdramatisera (SD) fullständigt. Särskilt om det blir lite bråk där (SD) sätter stopp för sådant som sänkt A-kassa och Marknadshyror. Åkesson har ju hela tiden sett sitt parti som emn garant för att inte en Kristersson regering går för långt i marknadsliberal riktning. Går det upp för (S)-väljare att Åkesson menar allvar med det vore det ett hårt slag mot (S) trovärdighet
Citera
Medlem
barkeepers avatar
Per B:

”Dom polariserar, det gör inte vi”

Jahapp. Och vad du just sa där kallas för.....?
Citera
2021-06-22, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Hur många miljoner döda under Stalin behöver du som individ för att bli övertygad om att postmodern neomarxism är skit?
Har jag sagt annat?
Citera
2021-06-22, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Steffe skall passa sig. Kan lätt bli inom 6-12 månader att "S" ligger på ca 20 % och tredjeplats. Han har fått mera huvudvärk nu..
Ja, fast hur passar man sig när man tappar åt båda håll?
Både C och V ökar medan S minskar. I Sifo gick en ström från S till C.
S består numera delvis av urbana vänsterliberaler som tillhör "den progressiva kreativa klassen" men har gått till S pga anti-SD. Det kallades Strageeffekten efter att DN-liberalen Strage uppmanade alla att rösta S inför förra valet oavsett om de var sossar eller inte. Enligt hans kalkyl var detta den optimala anti-SD-strategin.

Problemet i detta fall är att alla de där väljarna bor i bostadsrätt och skiter fett i marknadshyror. Så när det knakar i S springer kreativa klassen till C som ett fånigt anti-SD-statement medan arbetarklassen drar till V för att de inte har råd att fjanta sig med livsstils- och identitetsskapande partival.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in