2021-06-22, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Om jag har som princip att ge var tionde kvinna jag ser en lavett, och jag gör det alltid, oavsett vad, respekterar du mig då?

Att vara principfast är inte bra om principen är skit.
Vad som är skit och inte är individuellt.
Citera
2021-06-22, 14:17
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Steffe skall passa sig. Kan lätt bli inom 6-12 månader att "S" ligger på ca 20 % och tredjeplats. Han har fått mera huvudvärk nu..

Ja, det är nog rätt troligt. Löfven och sossarna har ännu inte riktigt fattat hur mycket det här kommer att skada dem.
Citera
2021-06-22, 14:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ja, folket vill ju (typ 70%) ha minskad invandring, ändå fortsätter den... Så vi har ju inte en fungerande demokrati...

Röstar inte folket enligt sin önskan så uppfylls inte deras önskan, varför är det inte demokratiskt?
Citera
2021-06-22, 14:18
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanJon
N, att Lööv ha varit väldigt principfast, stark och stått vid sitt ord. Vilket jag respekterar henne för. Den politik hon driver vill jag dock inte ha. Men en,igår opinionen så är hon en av få som står sig starka.

Principfast? Stå vid sitt ord? Har hon ätit upp sin sko ännu?
Citera
2021-06-22, 14:19
Medlem
Blarggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det beror på att du inte har förstått vad demokrati är.

Jag förstår mycket väl vad en demokrati är, det är snarare du som fått ditt omdöme grumlat av dagens politiska klimat. Förklara annars hur du kan välja att ignorera 17% av befolkningen i ett land och istället släpper fram ett 4%-parti som får styra och ställa, och ändå kalla det en demokrati, trots att du inte har folket med dig i den frågan heller, så håller jag med dig sen
Demokrati för mig är att du har rätten att rösta hur du vill, utan att bli påhoppad eller ifrågasatt, och demokrati för mig är att dessa 17% sedan inte ska uteslutas från förhandlingar och annat bara för att man tycker att de är ena riktiga dummingar.

jag förstår vad en demokrati är, men för att förenkla det till er diskussionsnivå så har jag och katten mer att säga till om än frugan i huset eftersom vi är mer än 50%. Och eftersom jag o frugan inte alltid är överens så låter jag därför katten bestämma bland annat hushållsekonomin, trots att fanstyget inte har en susning om vad den sysslar med, och egentligen bara vill den bara sitta och skita i sandlådan och göra livet surt för alla. För det är precis vad S gjort med MP. De är på en annan planet men får fortfarande styra och ställa. Men de är ju i majoritet, och det är allt som räknas i en demokrati.

Det är demokrati för dig. Och det anser jag är fel.
Citera
2021-06-22, 14:19
Medlem
Citat:
Då ska du rösta på,ett parti som har den agendan. Du kan göra det och der är demokrati. Om förra tycker som dig så kommer er röst att bli hörd.

Alla partier ska ha den agendan, annars anser jag inte det är demokrati.
Det är ideologi höljd i demokrati.
Sen kan olika partier anse att olika insatser ska göras för att öka vår välfärd, och i olika ordning, det accepterar jag, men som sagt, så är det inte nu. JÖK-partierna är PK, inget annat.
Citera
2021-06-22, 14:20
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dront242
Jag tror helt ärligt att absolut inget kommer att ändras. De kommer med nån ny uppgörelse, typ "Sommaruppgörelsen - SUG" och C når en ny dimension i retoriskt mumbojumbo genom att hävda "Vi stödjer en borgerlig regering, så länge Löfvén blir stadsminister". Typ. Trams.

Men det kan jag köpa, frågan är vilken stad de önskar ett han blir "minister" i...
Citera
2021-06-22, 14:22
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilfredoParitet
Oerhört komiskt om C börjar samarbeta med V. Det skulle bli kortslutning hos centerpartisen liksom-fb

Nej inte alls konstigt. Deras allra viktigaste fråga är gemensam - migrationen från tredje världen till Sverige.

V, C och MP skiljer sig åt ifråga om ekonomisk politik, men det har sin allra viktigaste från gemensam. De delar också till viss del samma väljarbas.

Annie Lööf spräckte det framgångsrika allianssamarbetet genom att stödja den sk gymnasielagen.
Citera
2021-06-22, 14:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag har pratat en del med kineser om detta och enligt dem röstas det i Kina också och de har fyra partier. Dock får inte alla rösta men det är just en gradskillnad. Men som sagt kunde en majoritet av svenskarna heller inte byta ut statsministern.

En konkret sak har jag redan förslagit, att folket och inte riksdagen röstar fram statsministern. Detta borde vara en självklar sak för alla som vill att makten ska utgå från folket men man behöver förstås inte stanna där.

Inte alla får rösta i Kina och det röstas inte på alla nivåer. Kina är en meritokratisk teknokrati, inte en demokrati (som vi förstår demokratier). När man kommit upp i det övre lagret tillåts man rösta om ledarskapet, och senast röstade de för att tillsätta Xi Jinping som diktator på livstid.

Då hade vi ändå haft Löfven som statsminister, inte någon jätteskillnad precis.
Citera
2021-06-22, 14:25
Medlem
Citat:
Vad som är skit och inte är individuellt.

Hur många miljoner döda under Stalin behöver du som individ för att bli övertygad om att postmodern neomarxism är skit?
Citera
2021-06-22, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Varenda jävla förort blev dränkt i S-propaganda så där röstade man nästan i majoritet S och gärna via familjeröstning, men vem brydde sig? Att rösta S är ju PK.

Deomkrati i Sverige finns inte, det är PK som bestämmer.
Det du vad PK betyder?
Citera
2021-06-22, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja, det är nog rätt troligt. Löfven och sossarna har ännu inte riktigt fattat hur mycket det här kommer att skada dem.

Att Löfven inget förstår är ju självklart. Problemet tror jag är att många inom (S) är där bara för att få makt. Det gäller exempelvis Mikael Damberg och Morgan Johansson. De bryr sig inte alls om varken (S)-ideologi eller om väljarna egentligen. Partiet är en maktbas och inget annat.

Problemet är att sådana personer klarar av att verka inom partiapparaten på ett sådant sätt att de hamnar överst på listorna, men de klarar inte att locka väljare till partiet. För att kunna prata med övertygelse till folk måste man åtminstone känna till ideologin tillräckligt väl för att kunna ljuga om det. Personer som verkligen kan locka folk till partiet (som Håkan Juholt) har ingen chans mot rävar som Damberg i det partiinterna arbetet och med enbart Mikael Dambergs personlighetstyp i partitoppen finns det inget alls kvar om de tappar makten. Ingen har den minsta aning vad de skall göra...

Tror det är nu PASOKifieringen tar fart på allvar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in