2021-06-22, 11:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Kort och gott HD håller god min i elakt spel

Ja, och det gör Lena också.
Jag tror att det som kanske skiljer Lena och HD åt (gissning) är att Lena har en insikt i det och skäms över ve hon blivit) medan HD kanske inte gör det??

Det som borde vara en kamp mellan HD och SD, blir istället en kamp mellan HD och Lena.

Vi har fått inblick i en mördares inre. Filmer som visar hur enormt outvecklad SD var vad gäller känslor och att hantera dom.

Min tro är att han har lätt till hat och svartsjuka (t om med på sin nyfödda baby), och den matar han sina båda kvinnor med, under åratal.

Lena ville hämnas, det är ju en känsla av att försöka överleva och få upprättelse. Samtidigt vet hon ju att det inte är någon som löser något.
Citera
2021-06-22, 11:26
Medlem
Citat:
Kort och gott HD håller god min i elakt spel

Det gör hon ja.
Sen går teorierna och åsikterna isär i tråden om varför hon väljer, och håller fast vis, den linjen.

Och ett fåtal av de som inte kan eller vill se att det kan finnas flera samspelande mekanismer och dimensioner bakom en persons agerande väljer att dra igång nån slags pajkastningsfest på de som inte vill se just HDs roll i svart eller vitt - ont vs gott - ängel vs djävul osv.

Ifrågasätter man så påstås man se HD som ett hjälplöst offer, som nån utan egen initiativkraft. Trots att man påpekat en miljon gånger att man inte alls ser det så.
Att man faktiskt inte har en aning om HDs personlighet och därför inte utesluter någonting.

Att en person faktiskt kan vara mer mångfacetterad än en Disneykaraktär.
Att ett offer även kan ha dåliga sidor. Rent av själv vara manipulativ.
Att personlighet inte har med saken att göra.

Både HD och LW råkade ut för att åratal av SDs manipulation tog fram fula sidor hos dem båda genom att utnyttja deras svaga punkter till max.

LW var ledsen för det. Hon ville inte det. Hon försökte slå sig fri men var intrasslad i ett nät av känslor och han stalkade henne när hon ändå försökte.
Vännen höll upp en spegel och frågade "är det den här L*ena du vill vara?".

LW var öppen. HD är sluten. Om hon är en vanlig kvinna med fel och brister eller en narcissist har jag ingen aning om. Och för min del är den diskussionen avslutad. För den bara står och stampar och leder inte närmare frågan för tråden, vad som egentligen hände LW stunden innan hon dödades.

(Och speciellt en användare i tråden misstolkar (medvetet eller omedvetet) alla försök att se situationen från olika vinklar som en helgonförklaring av en kvinna vars man dömts för ett mord på en kvinna hon hatade.)

Det man däremot tydligt kan se, oavsett vem HD är som person, är att relationen med SD checkar av punkt för punkt på hur en relation mellan en kontrollerande man och en kvinna fungerar.

Det finns flera forskningsstudier på detta som tar upp mekanismer och orsaker. Jag har läst en kurs på högskolan om just detta (vilket en användare såklart förlöjligar, även om jag på intet sätt påstår mig vara nån slags expert).
Jag har varit volontär för drabbade kvinnor, suttit med på polisförhör och rättegångar, varit akut jourhem (fått barns perspektiv).
Jag vet att alla sorters kvinnor drabbas. Även manipulativa, egoistiska kvinnor, vanliga Svenssons och kvinnor i social utsatthet. Högutbildade och analfabeter. De som kan svara för sig och hämnas och de som snabbt kuvas.

- I ljuset av dessa erfarenheter tycker jag att fallet är intressant. Och att diskussionen är viktig. Som någon sa i dm så har vi kanske alla nån Stefan i vår närhet.
I vår BFR, på jobbet, i släkten....

Kan samhället lära något av fallet? Att se tecken i tid? I min stad finns en mansjour där män med kontrollbehov kan få samtalsstöd och behandling.
Kanske hjälper det inte en sadist som njuter av triangulering (ping drygo) och att se två kvinnor lida.

Men kanske hjälper det nån... Och kanske kan vi andra lära oss att se faran snabbare...
SD var en Svensson i cykelhjälm och som bjöd på frallor. En pappa som skjutsade till kaninhoppningstävlingar och som sa pinsamma pappahumorskämt. Ondskan och faran är liksom inte alltid en straffad, halstatuerad och hakkorsprydd Martin Johnsson.

Sorry för långt svar,
Senast redigerad av Firesnake 2021-06-22 kl. 12:07.
Citera
2021-06-22, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Spoilern:
Så kan det ha varit. Hon hade redan ett litet barn plus SD... Så det kändes kanske övermäktigt med en till baby. Kände att hon inte kunde påverka SD, mindes hur det var första gången, hade ingen att prata med, vände sig inåt - och hamnade i en depression.
Min spekulation förstås.

Så kan det mycket väl ha varit. Det kan ha varit triggern som fick en vanlig baby blues (den där hormonstormen som alla brukar få några dagar efter en förlossning, när man gråter utan att knappt veta varför) att utvecklas till fullt utblommad post partum -depression eller tom. psykos.
Citera
2021-06-22, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Det gör hon ja.
Sen går teorierna och åsikterna isär i tråden om varför hon väljer, och håller fast vis, den linjen.

Och ett fåtal av de som inte kan eller vill se att det kan finnas flera samspelande mekanismer och dimensioner bakom en persons agerande väljer att dra igång nån slags pajkastningsfest på de som inte vill se just HDs roll i svart eller vitt - ont vs gott - ängel vs djävul osv.

Ifrågasätter man så påstås man se HD som ett hjälplöst offer, som nån utan egen initiativkraft. Trots att man påpekat en miljon gånger att man inte alls ser det så.
Att man faktiskt inte har en aning om HDs personlighet och därför inte utesluter någonting.

Att en person faktiskt kan vara mer mångfacetterad än en Disneykaraktär.
Att ett offer även kan ha dåliga sidor. Rent av själv vara manipulativ.
Att personlighet inte har med saken att göra.

Både HD och LW råkade ut för att åratal av SDs manipulation tog fram fula sidor hos genom att utnyttja deras svaga punkter till max.

LW var ledsen för det. Hon ville inte det. Hon försökte slå sig fri men var intrasslad i ett nät av känslor och han stalkade henne när hon ändå försökte.
Vännen höll upp en spegel och frågade "är det den här L*ena du vill vara?".

LW var öppen. HD är sluten. Om hon är en vanlig kvinna med fel och brister eller en narcissist har jag ingen aning om. Och för min del är den diskussionen avslutad. För den bara står och stampar och leder inte närmare frågan för tråden, vad som egentligen hände LW stunden innan hon dödades.

(Och speciellt en användare i tråden tar alla försök att se situationen från olika vinklar som en helgonförklaring av en kvinna vars man dömts för ett mord på en kvinna hon hatade.)

Det man däremot tydligt kan se, oavsett vem HD är som person, är att relationen med SD checkar av punkt för punkt på hur en relation mellan en kontrollerande man och en kvinna fungerar.

Det finns flera forskningsstudier på detta som tar upp mekanismer och orsaker. Jag har läst en kurs på högskolan om just detta (vilket en användare såklart förlöjligar, även om jag på intet sätt påstår mig vara nån slags expert).
Jag har varit volontär för drabbade kvinnor, suttit med på polisförhör och rättegångar, varit akut jourhem (fått barns perspektiv).
Jag vet att alla sorters kvinnor drabbas. Även manipulativa, egoistiska kvinnor, vanliga Svenssons och kvinnor i social utsatthet. Högutbildade och analfabeter. De som kan svara för sig och hämnas och de som snabbt kuvas.

- I ljuset av dessa erfarenheter tycker jag att fallet är intressant. Och att diskussionen är viktig. Som någon sa i dm så har vi kanske alla nån Stefan i vår närhet.
I vår BFR, på jobbet, i släkten....

Kan samhället lära något av fallet? Att se tecken i tid? I min stad finns en mansjour där män med kontrollbehov kan få samtalsstöd och behandling.
K
anske hjälper det inte en sadist som njuter av triangulering (ping drygo) och att se två kvinnor lida.

Men kanske hjälper det nån... Och kanske kan vi andra lära oss att se faran snabbare...
SD var en Svensson i cykelhjälm och som bjöd på frallor.

Sorry för långt svar,
Det du beskriver om förlöjligande av kunskap, är tragiskt.
Ämnet är jätteviktigt och det är som du skriver, vem som helst kan drabbas och hamna i en destruktiv relation och vara oförmögen att se vad som händer.
Citera
2021-06-22, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag ber om ursäkt, vill absolut inte att du ska uppfatta det som att jag "förklarar" något för dig. Det handlar om att förklara vad jag utgår från när jag spekulerarar. Jag är ju själv ingen expert på våld i nära realtion, utan det är ett ganska nytt område för mig som jag försöker sätta mig in i. Först i samband med mordet på Tova började jag läsa in mig något på det, och har bara (tack och lov) insyn i ett förhållande där vi var vänner till ett par.

Och i det förhållandet kan jag säga att kvinnan (som blev misshandlad) var en mycket stark person på många sätt. Där var det verkligen hon som talade om var skåpet skulle stå. Oroligt bestämd. Men som det visde sig var det andra faktorer i förhållandet som avgjorde. Man kan vara stark på ett sätt och svag på ett annat.

Allt handlar om spekulationer och hur man tolkar det som finns i FUP, och jag ser inga problem med att man tror olika.

Att SD ville ha skilsmässa, det ser jag som ett av SDs försök till att manipulera sin omgivning. Han vill visa vilken hedersknyffel han är. Minns inte ordagrannt hur han utrrycker det i rätten; men det handlade typ om att han tyckte att han var ovärdig HD, och att han sa till henne att hon borde skilja sig från honom.

Det är hans knep, att få henne att tycka synd om honom och samtidigt visar han vilken superduper man han är.

Jag ser det här greppet som att det liknar hans grepp där han vill visa att han uppmuntrar både HD och Lena att träffa andra; att han inte alls är svartsjuk. Men i grunden är det bara ett av hans manipulationer, knep för att få ett övertag. I själva verket går han in i HDs enheter och kolllar hennes mail, spanar på Lena utanför hennes fönster. Till den grad att det handlar om övervakning, vilket HD också uttrycker till honom, medan i rätten förnekar hon det.

Du har absolut inget att be om ursäkt för. Du skrev ingen på näsan utan var tydlig med att det var dina egna tankar och funderingar. Dessutom har du rätt, enligt många forskare. (Ämnet tål att forskas mer på).
Citera
2021-06-22, 12:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Då jag har en rätt stor inblick i vad just fysiskt och psykiskt våld kan ställa till med så behöver jag inga förklaringar inom det ämnet.
Just i det här fallet kan jag tyvärr inte se någonstans att HD har blivit utsatt på samma sätt som LW blev (förutom otroheten och lögnerna)
HD var SD’s drömkvinna, L*ena var hans leksak som han behandlade fruktansvärt illa och då menar jag under ett par år innan mordet. Tidigare hade han ju haft tankar på ett seriöst förhållande med L*ena.
HD säger i vittnesmål att hennes psykiska ohälsa inte beror på S*tefan utan p.ga händelser i barndomen och andra relationer, om man väljer att tro på det eller inte får var och en avgöra själv.

HD var den som våren -17 beslutade att det inte skulle bli någon skilsmässa fastän SD ville det (enligt hennes vittnesmål)
Hon var även den som bestämde att det senare skulle bli skilsmässa.
Jag ser faktiskt HD som rätt stark sedan några år tillbaka i tiden.
Svarar på ditt förra svar till mig här och bakar ihop.
Jag tror hon kryar på sig med rätt medicin som hon säger hon haft c:a 3 år, dvs antipsykotika Quetiapin och dels för att kvinnan på geotouren säger att hon berättat att tidigare medicinering inte fungerat optimalt.
Tre år tillbaka landar runt 2015 när LW påtalar ett tillfrisknande i snabb takt.

Hon har dock nån sorts förbättring från tiden 2011/12 (varav uppgifter ger för handen om djup allvarlig depression med önskan att dö och hon nämner behov av inläggning) - eftersom bilder och annan information visar att hon står i klätterselse, lägger om tak, kör till England på Geocaching med två små barn och SD med handen i gips inkl andra resor och att hon är med och lägger ut cacher i team davidsson bla den komplicerade Årstider.

Tror även att yttre faktorer påverkar.
2014/15 är det fara å färde med äktenskapet. SD rustar för ny familj i huset och renoverar.
Målar i LWs hårstrå han hittat i kalsongerna med väggfärgen Soft.

Att hon kryar på sig runt 2015 ses via det LW skriver; att SD börjar backa och väntar på att få ligga. På hösten reser de till USA i tre veckor och planer för geotouren börjar ta fart.
Samma år förbjuder hon SD att ta cacher kvällstid och natt samt övervakar honom via Endomondo.

Hösten 2016 börjar de ligga efter flera år och paret har samtalet om LW som hatobjektet, att hon pratar så att SD tror hon vill se LW död och hon svarar att hon får leva.
Hon tillkännager i förhör att hon vetat om otroheten länge men accepterat.

2017 samlar hon bevis, får väninnan att ringa hotellet som bryter sekretessen och sen ställer hon dem mot väggen i mars.
Från detta datum ställer hon krav, full insyn och livslångt kontaktförbud.
Citat:
Jag ser faktiskt HD som rätt stark sedan några år tillbaka i tiden.
Det vänder i HDs beteende och hon beter sig föga som nån person som SD planterar sina tankar i och är totalt hjärntvättad framöver.

För övrigt är det inte värst ovanligt att att älskarinnan får stå med hundhuvudet och det fega kräket allierar sig med sin fru för att vinna mark. De här tar det dock till en annan nivå och allierar sig ihop med JG som om det vore en sandlåda, LW ska frysas ut.
Att HD inte utestänger LW helt från touren (som då JG tycker) beror nog på att det skulle bli ramaskri från LW och det skulle väcka frågor från omgivningen - otroheten ska nämligen tystas ner anser HD.

Sen kör SD med sitt paranoida Rt och fortsätter sitt dubbelspel, dubbla löften och han tillkännager i förhör att han fortsatt diskutera Kilimanjaro, en symbol för "livet efter Hanna".

De krisar på hösten, HD ser nån kommunikation enligt väninnan KH men bokar USA okt/nov.
HD träffar JS 2 november på ett event.

12 november tycks SD provocera HD med att ånyo måla med väggfärgen Soft. Det lär påminna henne om tiden då deras äktenskap var rejält i farozonen.
12 November 2017:
HD inleder en relation bakom ryggen på SD och i december är det sexuellt.
Sen tar JS ut skilsmässa, HD slänger upp skilsmässopapper kort därefter och hon förefaller ånyo veta om otroheten då hon nämner det som orsak till skilsmässa.

Hon säger det dock inte till SD, kör med förtroendeförlust och hon döljer sin egen otrohet.

.... och fortsätter dölja JS som sexuell partner.
Hon kan jiddra på om brist på tillit.
Bombar SD med kärleks sms och har lyckats övertala honom till följa med på resan.

SD är fortsatt nojig, kör sitt RT. LW hotar med sitt och tror inte att skilsmässan beror på henne. Hon skrattar åt SDs naivitet, att han tror på HDs bedyrande att de bara är vänner.
SD är på tunnare is än nånsin och gravt oroad när HD gjort tillvaron instabil och han är garanterat förvirrad. Han har kontrollförlust.

HD både överlever - trots mängder med riskfaktorer - och håller i taktpinnen.
Hon kärleksbombar och lovar resor, roar sig med JS. SD hålls på halster och längtar efter henne långt efter mordet.
Senast redigerad av develi 2021-06-22 kl. 13:37.
Citera
2021-06-22, 13:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Det du beskriver om förlöjligande av kunskap, är tragiskt.
Ämnet är jätteviktigt och det är som du skriver, vem som helst kan drabbas och hamna i en destruktiv relation och vara oförmögen att se vad som händer.
Ursprungligen starka kvinnor drabbas, det kan drabba vem som helst.
Starka kvinnor kämpar längre, bryts ner under längre tid och utvecklar inte sällan Ptsd.
Speciellt i klorna på en psykopat vilket jag dock inte tror att SD är, oavsett manipulativ.
Citera
2021-06-22, 13:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Du har absolut inget att be om ursäkt för. Du skrev ingen på näsan utan var tydlig med att det var dina egna tankar och funderingar. Dessutom har du rätt, enligt många forskare. (Ämnet tål att forskas mer på).

Tack, jag ville bara tydligt förklarar att jag inte försöker tal om för någon hur det ligger till, utan bara förklara varför jag själv har min egen ståndpunkt.

Riktigt märkligt är det hur någon som SD lyckas med att fånga både HD och Lena, samtidigt som jag också kan se deras ömma punkter och hur lättmanipulerade vi människor är.

Tittade på en dokumentär om Elisabeth Smart, tjej som blev kidnappad av en religiös fanatiker och hölls fången i tio månader innan hon räddades.

Hon gick ju sedan fritt ute tillsammans med honom och hans fru, iklädd en vit burka- liknande dräkt. När folk frågade, sa han att hon var hans dotter och hon svarade aldrig själv på frågor.

Många tyckte att det var märkligt att hon inte flydde, när hon hade chansen. Inte ens när polisen blev tipsad och de frågade henne vem hon var, erkände hon att hon var den efterlyste Elisabeth Smart, utan nekade. Först efter att ha fått en massa frågor och blivit konfronterad med bilden av hennes bredvid henne så kunde hon säga något som kunde likna ett erkännande, men ändå inte.

När hon satt i polisbilen var hon väldigt orolig för vad som skulle hända med hennes förrövare. Hon verkade på ett sätt rädd att de skulle skadas, trots att hon hållits fången under hemska omständigheter, våldtagits och behandlats illa. Personer på en restaurang vittnade om att det verkde som att hon och frun lddade tallrikarna som om de var oroliga för att inte få mat på länge.

Nu var ES en ung tjej, men det visar ändå att människor kan hjärntvätta välfungerande människor och få dom att agera som deras satelliter, trots övergrepp.
Citera
2021-06-22, 13:34
Medlem
notknapparens avatar
En repris, som visar hur sjukt SD agerar och hur sjukt att han får med HD på detta.

Här ser man hur SD får med sig HD (liksom han gjorde med LW en annan gång) i sina lögner för att de ska bli trovärdigare.

Konversation mellan Lena och FR om hur SD ljuger till JG.
Och SD använder avancerade metoder för att lura honom och får HD med på tåget. Helt sjukt säger jag också. Lena kallar det "märkligt S- sätt".

A 168/319
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------
Lena Wesström
däremot åkte han efter S när S åkte hem. S stannade till utanför mig och jag gick ut till bilen och satt
några minuter och pratade innan han åkte hem
8 apr 2018 18:03

Lena Wesström
Då messade Yd och frågade om S varit hos mig
8 apr 2018 18:04

FR
Just det. Kommer ihåg.

Lena Wesström
S nekade såklart
8 apr 201818:04

Lena Wesström
Men YD hade sett honom ...

FR
Jösses ..

Lena Wesström
S lyckades på nåt märkligt S-sätt slingra sig ur, tillverkade nån video med sin bil-GPS

Lena Wesström
och det sjukaste: Hanna fick veta av S och HON hjälpte S att ljuga om det för YD!!!
8 apr 201818:05

Lena Wesström
S berättade för H att han stannat till hos mig nån minut, att jag bett honom på eventet att vi skulle
prata
8 apr 2018 18:05

Lena Wesström
Och att YD sett honom och att han nekat

Lena Wesström
Så S förklarade för H att han blivit stressad och ljugit för YD

Lena Wesström
Hon blev SJUKT besviken att han pratat med mig, att han inte sagt till i förväg, att han inte stannat
så vi pratat bland folk på eventet. Men valde ÄNDA att skydda honom gentemot YD
8 apr 201818:06

Lena Wesström
fattar du???
8 apr 2018 18:06

FR
Haha. Så sjukt. Som en dålig film.

"Lena Wesström
Och just den gången var det sant, vi bytte bara några ord i bilen

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----
Citera
2021-06-22, 13:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
En repris, som visar hur sjukt SD agerar och hur sjukt att han får med HD på detta.

Här ser man hur SD får med sig HD (liksom han gjorde med LW en annan gång) i sina lögner för att de ska bli trovärdigare.

Konversation mellan Lena och FR om hur SD ljuger till JG.
Och SD använder avancerade metoder för att lura honom och får HD med på tåget. Helt sjukt säger jag också. Lena kallar det "märkligt S- sätt".

A 168/319
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------
Lena Wesström
däremot åkte han efter S när S åkte hem. S stannade till utanför mig och jag gick ut till bilen och satt
några minuter och pratade innan han åkte hem
8 apr 2018 18:03

Lena Wesström
Då messade Yd och frågade om S varit hos mig

FR
Just det. Kommer ihåg.

Lena Wesström
S nekade såklart
8 apr 201818:04

Lena Wesström
Men YD hade sett honom ...

FR
Jösses ..

Lena Wesström
S lyckades på nåt märkligt S-sätt slingra sig ur, tillverkade nån video med sin bil-GPS

Lena Wesström
och det sjukaste: Hanna fick veta av S och HON hjälpte S att ljuga om det för YD!!!

Lena Wesström
S berättade för H att han stannat till hos mig nån minut, att jag bett honom på eventet att vi skulle
prata

Lena Wesström
Och att YD sett honom och att han nekat

Lena Wesström
Så S förklarade för H att han blivit stressad och ljugit för YD

Lena Wesström
Hon blev SJUKT besviken att han pratat med mig, att han inte sagt till i förväg, att han inte stannat
så vi pratat bland folk på eventet. Men valde ÄNDA att skydda honom gentemot YD
8 apr 201818:06

Lena Wesström
fattar du???

FR
Haha. Så sjukt. Som en dålig film.

"Lena Wesström
Och just den gången var det sant, vi bytte bara några ord i bilen

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----
Incidenten är intressant i sig - JG är ute och smyger på SD.

SDs sätt är inte värst förvånande, han går all-in på att fortsätta ljuga om att de inte träffas.

Tiden innan har hon varit väldigt oroad för att SD dragit sig tillbaka, tystnat och vägrar åka till USA. Hon är inte helt säker på vart hon har honom och sen kommer det en period (april, maj) när hon skickar sms till SD att hon tänker på honom, saknar honom, älskar honom.

LW sa till SD att hindra henne att ta vissa cacher i mars, annars skulle hon prata med HD själv.

Detta datum är precis när HD lyckats övertala SD att åka med till USA och hon har inlett att ta LWs cacher som hon inte deltagit på.
Citera
2021-06-22, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag vet precis hur du förklarar allt kring HD och att vi anser diametralt olika är ett faktum.
För min del är inte HD likt en marionett som SD hjärntvättat efter läsning i FUP.
Jag skumläser dina inlägg och tror inte för fem öre på den bild du vill presentera.

Jag ser henne som extremt hatisk, att hon sätter riktlinjer och har krav, är inte nåt svagt väsen i SDs händer längre när hon frisknat till och jag tror hon är hämndbenägen.

Behåll du din åsikt, så behåller jag min.

Men är det konstigt att hon är hämndlysten efter att ha blivit bedragen i 6 års tid tycker du? Är det snarare inte ganska mänskligt att vara hatisk mot älskarinnan i den situationen? Sen om hon varit inblandad i mordet eller ej kan jag inte uttala mig om, allt är möjligt, men iaf jag tycker inte att det är ett dugg konstigt om hon hatade LW. Tycker snarare hon varit sansad vad gäller henne. Många hade nog iaf velat säga både det ena och det andra till någon som haft sex med ens man i flera år. Sen att HD också borde vara hur arg som helst på SD, ja, men det är ju hennes familj och det är så människans psyke fungerar. Man riktar ilskan mot det yttre hotet.
Citera
2021-06-22, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

Filmen/länken funkar förstås inte längre,
finns den nån annanstans att beskåda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto