2021-06-22, 13:42
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilfredoParitet
Oerhört komiskt om C börjar samarbeta med V. Det skulle bli kortslutning hos centerpartisen liksom-fb

Visst skulle det vara komiskt och märkligt. Dock så handlar det lite om politik idag och i stort sett bara makt. Annie skulle hellre äta upp sin sko än att släppa fram Löfven och att samarbeta var otänkbart. Ni vet ju vad som hände sen.

Tror ni då ett samarbete med V skulle vara otänkbart? 😛 Skulle snarare säga att det är mer sannolikt att C bildar regering tillsammans med V än att man inte gör det.
Citera
2021-06-22, 13:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Fast när jag röstar har jag mer än en fråga i huvudet. Finns inget parti som representerar mig fullt ut. På en del saker är jag tokvänster, på en del tokhöger, och en del saker tycker jag spelar så pass liten roll att vem som helst funkar.

Vi måste börja rösta mer i sakfrågor. Fler referendum, infrastrukturen finns där.

Du får starta ett parti som driver den frågan.
Citera
2021-06-22, 13:44
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilfredoParitet
Oerhört komiskt om C börjar samarbeta med V. Det skulle bli kortslutning hos centerpartisen liksom-fb

Han kommer givetvis försvara Annies kindpussande av kommunisterna på något sätt ändå, hur märkliga hans argument än blir. Att övertyga sådana personer om att de har fel är lika stor uppgift som att övertyga en flat earth'er att jorden är rund.

Annies tystnad nu beror nog mest på att hon håller på och provar ut vilket läppstift som ger minst avtryck när hon kindpussar kommunisterna. Det gäller att lämna så lite spår som möjligt förstås.
Citera
2021-06-22, 13:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Nu pratar du strunt igen, varför skulle det inte vara (S)?

För att det finns alldeles för många inom S som inte vill samarbeta med vare sig M eller SD så klart.
Citera
2021-06-22, 13:45
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Att C samarbetar med V är inte konstigare än att L samarbetar med SD.

Två motsatta ideologier som hatar varandra men ändå samarbetar.

Fast C och V står oerhört mycket längre från varann än L och SD. Oavsett vad vissa vill hävda tillhör både L och SD höger/mitten i sakpolitiken. V och C befinner sig däremot i varsin ända på spektret. V står oerhört mycket närmare SD än C på alla områden utom invandrings och kriminalpolitik.
Citera
2021-06-22, 13:46
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Du får starta ett parti som driver den frågan.

Hahaha. Ja. Vilken slogan man skulle kunna pyssla ihop:

”Rösta på oss så vi kan avskaffa oss”
Citera
Medlem
Blarggs avatar
Citat:
Får Åkesson inte utrymme i riksdag och media, vad är det för skräp du sprider?

Både du och jag vet att S, V , C och MP idag gör allt och lite till för att utesluta Åkesson från allt sorts inflytande och det är därför vi har den här röran idag då all deras energi går till detta. Men nu går vi Off-topic, i agree to disagree, jag tycker inte som dig angående vår påstådda demokrati
Citera
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xcom
Annie Lööf snart ett fall för Missing People

Varför? Tror du att hon kommer att lämna landet på grund av regeringskrisen?
Citera
2021-06-22, 13:47
Medlem
Löfven har 7 dagar på sig att sätta ihop detta, vilket kräver att både C och V ska komma överens. Går inte det borde M+KD+SD+L få prövas som största block även om de inte har 175 mandat (bara 174).

Men se det kommer man inte tillåta, för det kommer de andra 175 trycka Nej för. TROTS att M+KD+SD+L är största enade blocket.

Finns det en osagd regel eller lag som man överskrider då?
Känns så..

Den regeln skulle då vara att man SKA låta det största blocket få formera regering även om det inte har majoritet, såvida man inte tillåter annan typ av regering, typ enpartiregering el dyl.
Senast redigerad av gniknus2 2021-06-22 kl. 13:51.
Citera
2021-06-22, 13:47
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blargg
Inte följa, men de borde rimligtvis få göra sin röst hörd då de representerar 17%, vilket de i dagsläget inte får i vår sk demokrati?

Att få göra sin röst hörd är inte synonymt med att få gehör för det man säger...

Om du, jag och tre till ska gå ut tillsammans och äta något och alla ni andra vill äta pizza men jag tycker att vi ska äta tacos, är det väl ändå mest troligt att vi går och käkar pizza och inte tacos... Eller vad tror du?
Citera
2021-06-22, 13:48
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Obegripligt korkat!
Varför inte tvinga in alla partier i en regering?
Ditt förslag om stor koalitioner har redan testats i Österrike med resultat en fullständig avsaknad av demokrati, då det inte spelar någon roll huruvida du röster eller ej.

Skulle inte alla riksdagspartier kunna sitta i samma samlingsregering?
Kan ett parti sitta i riksdagen så kan det väl också sitta i regeringen?
Regeringen är ju bara hela riksdagens verkställande organ.
Om ett parti sitter i riksdagen så beror det på att en massa människor har röstat på det.
Då är det väl rätt demokratisk att de får ha inflytande.
Det kanske inte är majoritetens diktatur, men det är demokrati.
Citera
2021-06-22, 13:49
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Såhär tyst har inte Annie Lööf varit på sociala medier sen hon födde sin unge för tidigt.

Antar att kontakterna med sossarna är febrila nu.

Personligen lurar jag på kontakterna mellan "S" och "V".

Har ju varit dåligt med det ifrån Löfvens sida.., men nu måste man helt plötsligt rulla ut den röda mattan och ha kaffet klart. Det måste rövslickas nu !

Med en bångstyrig Dadgostar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in