2021-06-22, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nej vi har inte demokrati idag, en majoritet av folket röstade på partier som lovade att rösta fram UK som statsminister men då två partier inte gjorde som de lovat röstades SL fram.

Du har redan fått svar men du vägrar att lyssna och vill kanske inte förstå. Även UK har avfärdat en S+M regering med just mina argument.

Om man bildar en så bred mittenregering att folket i praktiken inte har en opposition att rösta på som kan ta över regeringsmakten då kan vi lika gärna avskaffa valen eftersom de inte kommer påverka något. Utan val som betyder något så har du inte demokrati.
Politiska beslut som fattas i riksdagen har inte omedelbar effekt på mandatet. Om förd politik ogillas av väljarna visar det sig i nästa mandatperiod samt i opinionsundersökningarna
Citera
2021-06-22, 12:55
Medlem
...
Senast redigerad av 3m.22 2021-06-22 kl. 13:49.
Citera
2021-06-22, 12:56
Medlem
Hur skulle det fungera med en tillsatt teknokratisk regering fram till nästa val? Jag tänker icke-politiska människor tar fram förslag till riksdagen i samarbete med partiledarna. Det skulle kunna vara akademiker inom olika områden som får samverka. Jag orkar verkligen inte gå och rösta för 12 månaders trams.
Citera
2021-06-22, 12:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Har ju svårt att se hur den kombinationen skulle kunna vara särskilt bra för Sverige. SD har i princip stommen i sin väljarbas från besvikna S-väljare.

Ett (S) som inte är beroende av V/MP/C utan istället M/SD vore naturligtvis ett radikalt annorlunda (S) än dagens, det måste du väl ändå kunna begripa?
Citera
2021-06-22, 12:57
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Nu är du också och traskar i samma svammel som Löfven om odemokratiskt när det inte blir som du vill.

Nej det handlar inte alls om att få den regering jag vill ha, jag förespråkar ju att folket borde får rösta fram och avsätta statsministern istället för att riksdagen gör det. Makten till folkviljan alltså.

Citat:
Demokrati är att alla röstberättigade får rösta och att deras röst räknas. Det är också demokrati att utifrån det sammanräknade valresultatet skapa konstellationer som kan utgöra grund för de beslut som behöver fattas. Sluta använda gråtbegreppet: det är inte demokrati *snyft* *snyft*.

Den definitionen av demokrati uppfyller de flesta diktaturer. Alla får rösta men det är alltid diktatorn som utses som vinnare.
Citera
2021-06-22, 12:59
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanJon
Politiska beslut som fattas i riksdagen har inte omedelbar effekt på mandatet. Om förd politik ogillas av väljarna visar det sig i nästa mandatperiod samt i opinionsundersökningarna

I teorin är det tänkt att fungera så men i praktiken är det inte så enkelt. Det är extremt svårt för ett nytt parti att få 51% av rösterna så om politikereliten håller ihop och obstruerar uppstickare och dessutom får full uppbackning av MSM så går inte detta. Fin tanke i teorin alltså men det faller när politikereliten inte har en äkta ambition att verka för demokrati.
Citera
2021-06-22, 13:00
Medlem
cerns avatar
Ifall extraval: Skulle det inte bli fördel för moderaterna om 2-3% av deras väljare stödröstar på L för att få till en "stark borglig regering" som Uffe och co alltid pratar om?
Citera
Medlem
25% gräns.

+ Val varje år.
Senast redigerad av Sarumanmyndigheten 2021-06-22 kl. 13:06.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Har inte förstått varför folk hoppar från SD till AfS. Även OM AfS kommer in med 4%, innebär det att de skall etableras bland befolkningen och alla andra partier, och då förhoppningsvis få fler röster nästa val.
Detta är ett parti som förmodligen också kommer få mer skit än SD.

Det innebär:
4 år (då de kommer in) + 10 år (så lång tid det tog för SD att etableras någorlunda)...
Grattis, kanske ett mer invandrarkritiskt parti i riksdagen inom 10 - 14 år haha...

Mycket få gör det hoppet. Detta kommer att visa sig 2022 då AfS totalt försvinner.

De får inte 4%. De fick 0,3% 2018 när de hade två avhoppade SDare i riksdagen på sin sida och var ett nytt parti. Nu har de inget sånt och inte ens något särskilt stöd på Flashback. De är helt rökta. De får några hundra naziströster 2022, inte mer.
Citera
2021-06-22, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunosvensson
Pga av att både V och framförallt SD är så jävla starka så är det mitten (C) som verkligen ställer till det både åt höger och vänster. Kan inte folk bara se det och sluta rösta på skiten?

Nej i landet lagom så passar C in perfekt.

Det är tamejfan hopplöst. Spelar ingen roll vilken regering där blir för det kommer alltid vara en svag sådan pga av C. Det funkar inte.

Enda sättet jag kan se är att SD, M & KD blir såpass starka till nästa val 2022 eller 2026 att dom kommer få ett stort inflytande. Tveksamt om det kommer ske dock.

Vem vill leva i ett kalifat i framtiden? Tycker folk som röstar på C och allt till vänster att det verkligen är så exotiskt och spännande men den äckliga utveckling vi ser?

Det är inte kört. Enligt SIFO ligger M, SD och KD tillsammans runt 47% så det saknas inte mycket. Och efter denna kris tror jag att SD ökar något liksom att KD blir en vinnare igen.
Citera
2021-06-22, 13:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
SD måste vara beredda att kompromissa med partiet Nyans i vissa frågor (invandring etc). Detta parti bedöms av många komma in nu. Jag är dock osäker på om de tillåts erhålla parti/valstöd från exvis Saudi. Detta kommer att avgöra storleken på väljarunderlaget.

Det är mycket snack om de små partierna men ha då i åtanke att alla dessa ryms under övrigt i opitionsmätningar. Den jag googlade fram lite snabbt är från maj -21 och då är övriga 1,4%. Spärren ligger på 4%.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/partisympatier/partisympatiundersokningen-psu/pong/statistiknyhet/partisympatiundersokningen-maj-2021/

Efter valet 2018 såg siffrorna ut enligt nedan där Fi har 0,46% av rösterna och drygt 1% delas av andra partier såsom piratpartiet, kalle Anka partiet och massor av andra, se länk längre ner.

https://data.val.se/val/val2018/slutresultat/R/rike/index.html

https://snd.gu.se/sv/vivill/party
Citera
2021-06-22, 13:06
Medlem
åtta ledamöter frånvarande.
De frånvarande var Johan Büser (S), Aylin Fazelian (S), Sara Heikkinen Breitholtz (S), Dag Larsson (S), Carina Ödebrink (S), Anders Österberg (S), Lars Thomsson (C) samt Rebecka Le Moine (MP).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in