2021-06-22, 12:19
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatji
Är det nån här som tror att Såsseriet tänker lämna ifrån sig makten utan tjyv & rackarspel?
Reptilen från MP Bolund såg skräckslagen ut
då dom åker ut vid extraval för att aldrig mer återkomma.

Jag förstår Bolund! Jag skulle också vara skräckslagen om det enda jag hade att komma med som förklaring till att mitt parti skulle vara kvar i riksdagen var att skogsbränder då och då uppstår.
Citera
2021-06-22, 12:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VanJon
Det är jag medveten om. Den organiserade brottsligheten och klanerna har fått sitt grepp om Sverige. Fortfarande är dessa brott sällsynta utanför den kriminell miljö. Enligt brå-rapporten från 2020 så är Sverige annars ett ganska genomsnittligt land i Europa vad gäller annan brottsstatistik. Den slutsats som dragits är att det i Sverige skapats en särskild gruppdynamik i den kriminella miljön, likt den som tidigare upplevdes i USA (gängkrigen fast i mindre skala), där skjutningar utlöser varandra. Är övertygad om att detta kan vändas med rätt metoder och framförallt när dessa människor hamnar bakom lås och bom.

Med insikt och styrka kan naturligtvis allt vändas, men Sverige saknar såväl styrka som insikt om alla strukturella fel som byggts in i systemet under flera decennier.
Citera
2021-06-22, 12:20
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Nu är jag trött på strulande och käbblande politiker.

Tvinga ledaren för det största partiet att bilda regering med tillräckligt många andra
partier, i storleksordning, tills hen får en majoritet riksdagen!

Dvs
Socialdemokraterna: 100 mandat < 175
Socialdemokraterna + Moderaterna: 100 + 70 = 170 mandat < 175
Socialdemokraterna + Moderaterna + Sverigedemokraterna: 100 + 70 + 62 = 232 mandat > 175

Klart!

Inte min favoritregering, men

Majoritetsregering!
Maximal demokrati!
Makten utgår maximalt från folket!

Alla konflikter kan och måste lösas internt i regeringen, och inte i media.

Obegripligt korkat!
Varför inte tvinga in alla partier i en regering?
Ditt förslag om stor koalitioner har redan testats i Österrike med resultat en fullständig avsaknad av demokrati, då det inte spelar någon roll huruvida du röster eller ej.

Ditt förslag kan göras betydligt billigare.
Inga val alls och låt en starka individer bestämma för oss. Prövat under många år redan; det kallas visst diktatur om jag inte minns fel.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Ja, att låta ett miniatyrparti som Mp få så stort inflytande som de haft är inte demokratiskt.

Det är helt enligt spelreglerna. Förklara gärna varför du inte håller med om det.
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japanskrapan
mörkertal : FUSK att använda som begrepp.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/oR3p5K/morkertal-ar-fusk

Jag håller inte med denna artikel. Det går att undersöka om mörkertal finns, också omfattning till viss del, däremot inte att säga exakt hur pass stora dessa är. Att säga att inte mörkertal finns är som att säga att det inte fanns någon brottslighet i Palermo under maffians storhetstid. Ingen med självbevarelsedrift vågade anmäla, således fanns ingen brottslighet med detta resonemanget.
Citera
2021-06-22, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det är helt enligt spelreglerna. Förklara gärna varför du inte håller med om det.
Blockpolitik är odemokratiskt, spelreglerna borde ändrats för länge sedan.
Citera
2021-06-22, 12:24
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Väljer S/M/C att bilda regering så är det naturligtvis deras demokratiska rättighet. Varför är inte det demokratiskt menar du?

Om bildar en bred mittenregering kommer väljarna inte ha någon opposition att rösta på om de är missnöjda med politiken och då blir det onödigt att ens ha val.

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag håller med att L i en M + KD regering skulle bli ett orosmoment, och öka risken för regeringskris. Inte så mycket pga. Sabuni, som jag tror skulle kunna hantera ett regeringsansvar bra, men pga de krafter läs Stockholmsliberaler som vill få bort Sabuni och återgå till Löfven stöd.

Dock ska vi komma ihåg att skillnaden mellan blocken är mycket lite. Blir det en Frankenstein-regering ( S+ MP + C + V) efter nästa val, kan segern handla om 1-3 procentenheter, alltså va L förmodligen kan nå upp till. Om valet är att byta ut regeringen med stöd av L eller att ha kvar Löfven och L ut ur riksdagen, väljer jag det första även om jag vet precis som du att det är riskabelt och inte bra.

Hur M och KD ska kunna komma över de procent som L ändå kommer att få i ett val är förmodligen att göra ett valtekniskt samarbete eller att Moderaterna uppmanas att stödrösta på L. Som läget ser ut nu har L svårt att nå till 4% spärren, även om det inte är en omöjlighet.

Jag tror man behöver zooma ut lite och bygga något hållbart, ett ruckel som faller ihop när som helst är inget att eftersträva. I det läget är det bättre att låta motståndarna få driva sin politik tills väljarna verkligen vill ha något annat. Det behövs alltså lite ryggrad och principer och inte som L byta block för att rädda sitt eget skinn när de håller på och åka ut.
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Precis, idag vågar man inte säga till invandrare som stör i biografen eller i kollektivtrafiken för risken är då att de följer med en ut efteråt och misshandlar en. Blattarna lär dig då att de kan göra vad de vill.

Svenskar börjar undvika stadskärnorna på natten för att det drar runt invandrargäng som om man har otur rånar dig. Dessa har med stor säkerhet svenskt medborgarskap och nuvarande lagstiftning kan inte göra något åt dessa. Skulle polisen börja visitera dem och göra livet jobbigare för dem går vänstern och media bananas.

Det är djupare problem än att det skjuts och sprängs i förorten för helt korrekt, det drabbar inte medelsvensson.

Exakt. Och denna tysthetskultur som skapas drabbar ju inte enbart svenskar utan även de hederliga och arbetsamma personer som också bor i förorterna. Dessa utsätts också för brott.

Gängbrottsligheten i kombination med låga straff, oförmåga att ens ställa personer inför rätta etc. bidrar till att många drar sig för att polisanmäla. Polisen till och med avråder i flera fall där brott har begåtts att offret ska anmäla pga. de följder som ytterligare kan drabba den utsatte.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Du har själv erkänt att du är vänster och att du vill att L kommer in till högern för att vrida dem till vänster. L står också för massinvandring så det kommer bli konflikter om L skulle tillåtas vara med. Enbart det faktum att det blir ett parti till som man måste kompromissa med gör det svårare men när det är L, en Judas, blir det et latent gift som söndrar.

Att L skulle stå för "massinvandring" kan du glömma. De skrev ju nyligen på ett migrationspolitiskt utspel tillsammans med M, KD och SD. Menar du att SD också står för massinvandring?

Vad gäller övriga frågor så står L närmare M än något annat parti. Det kommer inte att bli några som helst problem för L att samarbeta med M och KD i en borgerlig regering. Särskilt inte som KD trots att de är värdekonservativa för en närmast liberal socialpolitik.

Citat:
L har inte ens gjort upp med sina svek i de två senaste valen. För att få tillbaks någon som helst trovärdighet skulle de behöva sparka hela det ledande skiktet i partiet men det har de inte gjort.

Jo, tvärtom så byttes en stor del av ledningen ut när Sabuni tog över. Man kan naturligtvis inte sparka sina folkvalda (bara C och SD brukar göra så) men partisekreterare, gruppledare i riksdagen m.m. byttes ut.
Citera
2021-06-22, 12:25
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Ja nyval och extraval är precis lika fel. Det heter extra val i regeringsformen, inget annat.
Autist! Man behöver inte använda RFs nomenklatur...
Citera
2021-06-22, 12:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Nej L är garanten för att återvandring med tillhörande asylcenter i Afrika ala danskt förslag aldrig blir verklighet utan istället fortsatt invandring med lite handbroms bara. L är garanten för att grundlagen aldrig ändras så att medborgarskap inte kan dras tillbaka när de givits ut inkorrekt eller när man deltagit i terrorverksamhet. L är garanten för att det inte blir RIKTIGT hårda tag mot kriminella, L är garanten för att vi måste forsätta stå ut med SVT/SR och mediestöd i nuvarande form, L är garanten för att alla som döms till fängelsestraff och har utländska medborgarskap inte automatiskt utvisas, L är garanten för att miljarder fortsätter att ösas på hopplösa "integrationsprojekt", L är garanten för att Sverige fortsätter projektet att bli en del av en EU federation etc.

När SDs väljare inser att det inte alls blir hårdare tag och nettoutvandring utan att L är en konstant bromskloss kommer de ge upp och gå till AFS, S eller sofflocket och då minskar chanserna för en högerregering ännu mer i efterföljande val.

Det vore naturligtvis bäst för Sverige är om L åker ur riksdagen. Men att AfS skulle komma någonstans pga L kan du helt glömma. AfS kommer att försvinna efter nästa val.
Citera
2021-06-22, 12:27
Medlem
DeValeras avatar
Citat:

Jag tror man behöver zooma ut lite och bygga något hållbart, ett ruckel som faller ihop när som helst är inget att eftersträva. I det läget är det bättre att låta motståndarna få driva sin politik tills väljarna verkligen vill ha något annat. Det behövs alltså lite ryggrad och principer och inte som L byta block för att rädda sitt eget skinn när de håller på och åka ut.

Det är möjligt, stor risk för det, men samtidigt kanske det aldrig blir en ny regering utan dessa procent som L kan få ihop. Det är ju också möjligt att Sabuni kan få bort personer i partiet som motarbetar partiets inriktning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in