2021-06-22, 10:50
Medlem
L går bara tillbaka dit där de har sitt hem - den borgerliga sidan. Att de hamnade med Löfven var för att Björklund sålde ut partiet mot en ambassadörspost i Rom. Där han nu sitter och myser.
Citera
2021-06-22, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klokakamelen
L går bara tillbaka dit där de har sitt hem - den borgerliga sidan. Att de hamnade med Löfven var för att Björklund sålde ut partiet mot en ambassadörspost i Rom. Där han nu sitter och myser.

Även jag är säker att Sabuni är genuint intresserad av en borgerliga regering med SD så hon kan inte styra hennes parti som är uppdelad i olika falanger. Häften av partiet består av vänsterliberaler som hatar SD mer att de heller stödjer Stefan Lövfen regering III. De kommer sabotera alla omröstningar. Sådan instabil parti man kan inte ha i sin regeringsunderlag.

Det är bättre att Liberalerna åker ut ur riksdagen. Tillsammans med Miljöpartiet.
Citera
2021-06-22, 12:10
Medlem
Citat:
Det berodde på deras SD-hat i första hand.
Med Sabuni har vinden vänt.
Citera
2021-06-22, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Även jag är säker att Sabuni är genuint intresserad av en borgerliga regering med SD så hon kan inte styra hennes parti som är uppdelad i olika falanger. Häften av partiet består av vänsterliberaler som hatar SD mer att de heller stödjer Stefan Lövfen regering III. De kommer sabotera alla omröstningar. Sådan instabil parti man kan inte ha i sin regeringsunderlag.

Det är bättre att Liberalerna åker ut ur riksdagen. Tillsammans med Miljöpartiet.
Helt korrekt analys. Hoppas därför på extraval.
Citera
2021-06-22, 12:23
Medlem
Citat:
Sabuni kan ju sen bli ambassadör i Vatikanstaten så vet vi
vad hon är och kan ha gångavstånd till majoren.
Citera
2021-06-22, 13:03
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Ja de vänder alltså kappan efter vinden igen och överger regeringen när de nu ser sin chans.
Vad tycks om detta?
Att ha både företag och dagis och att byta partiledare så ofta det går är ju lite av den melodi man trallar på i Liberalerna(Folkpartiet utan folk).
Sabuni har inte alls tagit det ansvar som kan förväntas utan skyllde allt på
Björklund i sin presskonferens efter.
Citera
2021-06-22, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Instämmer.
L är desperata men också väldigt splittrade internt.
Man vet aldrig var de landar till slut.

L splittrade om SD, 35 % ville inte ingå i en regering med stöd av SD. Så av L:s 31 mandat följer endast ca 20 med. SD samt V kan inte ignoreras. Det var L märk väl som krävde i JÖKen att V isoleras. Plötsligt ska man kunna snacka med alla säger L. En halvtimme innan voteringen sa L:s Johan Pehrsson att de följer avtalet o röstar gult (stödjer Löfven) . En timme senare säger Sabuni att regeringen gjort fel att isolera, man måste prata med alla, att avtalet inte finns längre o att hon önskar bilda borgerlig regering. Vilka kappvändare. L har släppt isolering, men C har inte gjort det. Jag ser ingen möjlig regering just nu.
Citera
2021-06-22, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
L splittrade om SD, 35 % ville inte ingå i en regering med stöd av SD. Så av L:s 31 mandat följer endast ca 20 med. SD samt V kan inte ignoreras. Det var L märk väl som krävde i JÖKen att V isoleras. Plötsligt ska man kunna snacka med alla säger L. En halvtimme innan voteringen sa L:s Johan Pehrsson att de följer avtalet o röstar gult (stödjer Löfven) . En timme senare säger Sabuni att regeringen gjort fel att isolera, man måste prata med alla, att avtalet inte finns längre o att hon önskar bilda borgerlig regering. Vilka kappvändare. L har släppt isolering, men C har inte gjort det. Jag ser ingen möjlig regering just nu.
Instämmer helt!
Som jag skrev tidigare är det omöjligt att veta hur L kommer agera framöver.
Skulle inte bli förvånad om det efter ett några misslyckade talmansrundor slutar med att L stöder Löfven igen.
De vill ju undvika extraval till varje pris.
Citera
2021-06-22, 16:52
Medlem
DIEXELs avatar
När ska folk börja tänka längre än vad deras näsor räcker samt logiskt? Det finns heller inget skäl att fira i förtid för högerväljare eftersom allt går enligt planerna för Socialdemokraterna. Det är bara Vänsterpartiet som kan få Centerpartiet att backa i frågan om marknadshyror (punkt 44) eftersom Socialdemokraterna kan inte göra det själva via januariavtalet. Hade folk hängt med vad Nooshi Dadgostar sa så det enda som Vänsterpartiet har anmärkning mot är just punkt 44 och inga andra punkter såsom Las. Hade folk läst fördelningen av omröstningen så ser man att samtliga ur Liberalerna avstod att rösta så de stödjer fortfarande januariavtalet inofficiellt eftersom de vill inte ha ett extraval. Blir det dock ett extraval så behövs ju inte Liberalerna för Socialdemokraternas del för att få en "egen majoritet" om Centerpartiet kan vattna ut punkten tills Vänsterpartiet kan acceptera det. Lööf (och Centern) vill ju ha makt men de har ju sagt, likaså Dadgostar, att de inte vill släppa fram Sverigedemokraterna i regeringsställning.

Sabunis svar om att det inte finns något januariavtal är en tolkningsfråga eftersom vad avtalet heter betyder ju inget i sig, det är ju bara ett namn. Januariavtalet kan få ett nytt namn som "juniavtalet" eller "midsommavtalet" om de inblandade kan komma överens.
Citera
2021-06-22, 18:45
Medlem
För sent! Nere på 2% i nya Ipsos mätningen. Det är inget man kommer tillbaka ifrån
Citera
2021-06-22, 19:16
Avslutad
Nä är man nere på 2% så är det nog långsökt att ens hoppas på stödröster. Högern tjänar mest på att övertala folk att överge L och gå till M eller så istället. Hellre det än att gå till val ihop med ett parti som kanske käkar upp 3% från en.
Citera
2021-06-22, 19:53
Medlem
Spoektrikss avatar
Så länge SD ingår i högerblocket så är det att betrakta som en extremhöger. L har inte där att göra, men kommer troligtvis ha tappat många väljare till s och mp till nästa val. Det för mina tankar tillbaka till knivhuggarrock av Tomas Ledin. Jag, som många andra dårar, lät mig snärjas av Bengt Westerbergs vackra kråksång under mina år i dimman, som sedan lagt sig.

Januariavtalet kan vi betrakta som dött. Nu kommer nya överenskommelser smidas och jag ser L som fullständigt obetydligt i den ekvationen. Vi kommer hitta en ny lösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in