2021-06-22, 11:08
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Så det enda rimliga vore enligt dig att samtliga partier enas om att släppa fram Stefan Löfven när man nyligen röstat bort honom?

Nej, samtliga partier behöver enas, men Löfven III kommer det att bli, på samma upplägg som tidigare, så de blå-bruna behövs inte.
Senast redigerad av RosaRosaRosaRosa 2021-06-22 kl. 11:11.
Citera
2021-06-22, 11:09
Medlem
Jag hoppas på ett extraval, funderade till och med en stund på att stödrösta på L, men jag vågar nog inte det. Vill verkligen ha en högerregering och L har svikt oss tidigare.
Citera
2021-06-22, 11:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Svar på frågan: Mest troligt därför att en ytterligare omsvängning skulle rasera alla möjligheter att stabilisera opinionsraset.

Om man är L-partistrqateg (juste jobb...) tänker man antagligen "stabilisera fallet utför, återgå till ett att bli ett borgerligt (men socialliberalt) parti och återskapa förtroende om det är möjligt".

Faktorer i detta: L har en historisk identitet, "att inte vara sossar", att diskutera med SD i JÅ-tappning (mycket blek "brunfärg", om man säger så) är inte lika illa som att diskutera med kommunister som vill vara rödast av alla etc etc.

Jag vet inte vilket fläskben Steffe skall vifta med som är tillräckligt för att partiet skall begå politisk harakiri ?
Precis. Sabunis enda chans är stödröster högerifrån. Vänsterfolk kommer aldrig i helvete att stödrösta på L.
Citera
2021-06-22, 11:10
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Sabuni eftersträvar en borgerlig regering men utesluter inte att de kommer stödja sossarna igen.

Och just där försvann eventuella framtida stödröster.

Så otroligt korkat.
Citera
2021-06-22, 11:12
Medlem
Givetvis borde man ha nyval, det är så det fungerar i riktiga demokratier.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Svar på frågan: Mest troligt därför att en ytterligare omsvängning skulle rasera alla möjligheter att stabilisera opinionsraset.

Om man är L-partistrqateg (juste jobb...) tänker man antagligen "stabilisera fallet utför, återgå till ett att bli ett borgerligt (men socialliberalt) parti och återskapa förtroende om det är möjligt".

Faktorer i detta: L har en historisk identitet, "att inte vara sossar", att diskutera med SD i JÅ-tappning (mycket blek "brunfärg", om man säger så) är inte lika illa som att diskutera med kommunister som vill vara rödast av alla etc etc.

Jag vet inte vilket fläskben Steffe skall vifta med som är tillräckligt för att partiet skall begå politisk harakiri ?

Självfallet kommer L inte att lämna det borgerliga blocket oavsett vad Löfven kan tänkas locka med. Att L deltog i Jöken var en abnorm situation som drevs igenom av Björklund. Nu har L återgått till normaltillståndet, som är att vara ett socialliberalt borgerligt parti.
Citera
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det är min åsikt att ingen har någonting att vinna annat än billiga poänger genom att gräva historia för att leta upp saker som saknar relevans i dagsläget. Ska vi gräva fram dynga så kanske vi borde diskutera Ulf Kristerssons fastighetsaffärer med tanke på att det finns ett framtida scenario med UK som statsminister och att det då kan vara lämpligt att diskutera huruvida lämpligt det är att ha en statsminister som fifflat.

Smått OT.

V sitter tämligen säkert när det gäller framgrävandet av för partiet skadlig historia.
Partiet har nämligen inte tillgång till en full uppsättning protokoll då dessa finns i Ryssland (om de inte har förstörts vid det här laget). Man påstår sig ändå ha upprättat en vitbok och därigenom "gjort upp" med sitt förflutna.

Jag minns dessvärre inte vad boken som innehåller uppgifterna hette.
Citera
2021-06-22, 11:13
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om den viktigaste frågan för dig är att slippa marknadshyror bör du nog rösta på V. De kommer garanterat att kämpa mot det.
Väljarna verkar inte vilja ha marknadshyror oavsett partifärg med mindre bostadsbristen byggs bort och ersätts med ett bostadsöverskott som stärker hyresgästernas ställning för alltid. Babbarna som sitter i hyresgästföreningen och plockar ut medlemmarnas pengar är inte längre trovärdiga som ett alternativ.
Citera
2021-06-22, 11:13
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Och du tycker det ser bra ut med situationen i Sverige?
Sverige används som skräckexempel utav andra länder.

Situationen i Sverige är inte bra, och anser också att det är stor risk att situationen i Sverige förvärras ännu mer.

Sverige har gått från det tryggaste till det otryggaste landet i EU på bara 20 år. Fortsätter utvecklingen på den fronten har vi snart en situation som liknar den i Mexico. Nu kanske du skrattar, men du hade säkert skrattat för 20 år sedan att Sverige på bara två decennier skulle vara värst i Europa med skjutningar och sprängningar.

Sveriges elförsörjningspolitik är fullkomligt galen. Allt ska elektrifieras och efterfrågan på el kommer att öka dramatiskt. Då tar man bort den enda energikällan som är kapabel att leverera koldioxidfri el oavsett väderlek.

Sverige håller i rask takt på att byta ut sin egen befolkning.

Sverige förmår inte att på egen hand släcka skogsbränder. Det för regimen så förhatliga Polen fick rycka ut till regimens hjälp och släcka bränderna.

Ja listan kan göras ännu längre.
Citera
2021-06-22, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Knäpptyst ifrån Centern.

Ingen uppdatering på Twitter av häxan Annie Lööf på 24 timmar.

Det jag har hört ifrån en lokal centerpartist är att majoriteten i deras styrelse/riksdagsgrupp inte vill ha något som helst samarbete med V. Man vill hålla dom på avstånd på samma sätt som SD och hellre tar ett extraval.

Så problemet är inte specifikt punkt 44 - det kan dom tänka sig rucka på och sen köra klassiska "tog ansvar, mitt i en pandemi, yada yada yada"

Problemet blir budgeten. Nooshi kräver att dom ska förhandla om den för att stå bakom den - här motsätter sig C. Dom låter inte V förhandla om budgeten så även om Steffe klamrar sig fast nu så kommer inte hans budget gå igenom.

Annie strävar nu efter att bli statsminister i en libejaal jejejing, en tvåpartiregering med C och L, precis en sån regering som vi hade under ett år fram till valet -82.

Sabuni vill detta också. Det framgår mellan raderna när man läser hennes uttalanden, hon vill ha en liberal regering, men hon nämner inget om Kristerson.

En liberal tvåpartiregering skulle vid en omröstning förmodligen få nejröster från både V och SD. M och KD skulle nog lägga ned sina röster. Hur S gör, ja det är knepigt att veta, men S vill ju abonnera på statsminister-stolen så de är i grunden emot. Men om S står inför att å ena sidan släppa igenom en mittenregering eller å andra sidan nyval, så kanske S väljer att undvika nyval, med hänsyn till att risken för att Miljöpartiet åker ur.

Jag ser det som svårt för en regering Löfven lll i o m att L nu brutit upp. Innebär att C måste acceptera att V är med och bestämmer och då blir inget med fri hyressättning och en massa annat. Å andra sidan så blir det inget sånt med att Lööf regerar, men att få va statsminister ett år kan ju uppväga mycket…
Citera
2021-06-22, 11:14
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Jag gillar inte C:s ekonomiska politik, men de har konsekvent hållit sina överenskommelser och de är sina ideal trogna. Det hedrar dem.

Ja om vi inte räknar löften till väljarna som att t.ex. rösta på UK men sedan rösta på SL. C och L anser tydligen att löften till motståndarpartier är mycket viktigare än löften till sina egna väljare.
Citera
2021-06-22, 11:15
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Och just där försvann eventuella framtida stödröster.

Så otroligt korkat.
Sabuni till SD-M-KD: "Jag kan hänga med er ikväll, men det kan hända att jag hugger er alla i ryggen när ni sover".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in