Citat:
Ursprungligen postat av
davidladde
Knäpptyst ifrån Centern.
Ingen uppdatering på Twitter av häxan Annie Lööf på 24 timmar.
Det jag har hört ifrån en lokal centerpartist är att majoriteten i deras styrelse/riksdagsgrupp inte vill ha något som helst samarbete med V. Man vill hålla dom på avstånd på samma sätt som SD och hellre tar ett extraval.
Så problemet är inte specifikt punkt 44 - det kan dom tänka sig rucka på och sen köra klassiska "tog ansvar, mitt i en pandemi, yada yada yada"
Problemet blir budgeten. Nooshi kräver att dom ska förhandla om den för att stå bakom den - här motsätter sig C. Dom låter inte V förhandla om budgeten så även om Steffe klamrar sig fast nu så kommer inte hans budget gå igenom.
Annie strävar nu efter att bli statsminister i en libejaal jejejing, en tvåpartiregering med C och L, precis en sån regering som vi hade under ett år fram till valet -82.
Sabuni vill detta också. Det framgår mellan raderna när man läser hennes uttalanden, hon vill ha en liberal regering, men hon nämner inget om Kristerson.
En liberal tvåpartiregering skulle vid en omröstning förmodligen få nejröster från både V och SD. M och KD skulle nog lägga ned sina röster. Hur S gör, ja det är knepigt att veta, men S vill ju abonnera på statsminister-stolen så de är i grunden emot. Men om S står inför att å ena sidan släppa igenom en mittenregering eller å andra sidan nyval, så kanske S väljer att undvika nyval, med hänsyn till att risken för att Miljöpartiet åker ur.
Jag ser det som svårt för en regering Löfven lll i o m att L nu brutit upp. Innebär att C måste acceptera att V är med och bestämmer och då blir inget med fri hyressättning och en massa annat. Å andra sidan så blir det inget sånt med att Lööf regerar, men att få va statsminister ett år kan ju uppväga mycket…