2021-06-22, 00:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Eftersom politikerna hela tiden pratar om hur hemskt det är med extraval är ju resultatet inte förvånade, människor är väldigt lät ledda. Extra val borde vara standard inte undantaget i en demokrati.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fyllnadsval
Citera
2021-06-22, 01:01
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Om väljarna inte vill ha extraval så torde detta enkom vara av godo, då vi vet hur dessa normalt röstar...
Citera
2021-06-22, 01:11
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
C kan välja att lägga ner rösterna, dvs inte ingå i regering eller som regeringsunderlag för någondera part utan stå neutrala och rösta gult både för Kristersson och Löfven. Sen kan C istället jobba med sakfrågor med den av de två som blir vald. Om C deklarerar att de tänker rösta gult bara inte talmannen föreslår Åkesson måste Kristersson föreslås av talmannen, för han kommer kunna samla 174 ja-röster bakom sitt budgetförslag, medan Löfven bara kommer kunna samla 144 ja-röster bakom sitt.

Det här kan ändå vara ett smakligare alternativ för C, än att utgöra regeringsunderlag med V för Stefan Löfven. Var det nån mer än jag som noterade Dadgostars leende idag på presskonferensen när hon sa att om de ska rösta på en budget vill de förstås vara med och förhandla den...

Problemet är budgeten.

C vägrade släppa fram Ulf Kristersson eftersom han skulle bli beroende av SD när det gäller budgeten (och även SD för att bli statsminister).

Det finns ingen lösning som inte inkluderar acceptans av inflytande av antingen SD eller V.

Innan L övergav JÖKEN så hade S+C+L+MP 166 mandat. V har hitintills tolererat budgeten, eftersom alternativet varit M+KD+SD (154 mandat).

Utan L så behövs V för att få i genom budgeten.
Citera
2021-06-22, 01:12
Medlem
dront242s avatar
V: "- Vi har inget förtroende för Stefan Löfvén!"
V, 10 minuter senare: "-Vi vill ha Stefan Löfven som stadsminister."

Det här landet är en parodi.
Citera
2021-06-22, 01:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Jag frågade om man kan bli mer partisk än vad hon är och jag uppmanar alla som röstar höger att bojkotta sosse-tidningen. Det är inget annat än ren propaganda som skrivs där. Det här är något som inte bara syns i Lenas artiklar utan det genomsyrar hela tidning.

aftonbladet är alltså oberoende Socialdemokratisk: https://sv.wikipedia.org/wiki/Aftonbladet
Citera
2021-06-22, 01:14
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanJon
Det är heller inte första gången i historien som C och S samarbetar. Utan att dubbelkolla så lär det vara det ”borgerliga” parti som flest gånger samarbetat med Socialdemokratin.

Helt rätt. Redan på 30-talet var sossar och bondepartiet ense om vikten av att hålla vår nordiska rasren från främmande element.
Citera
2021-06-22, 01:26
Medlem
Besticks avatar
Hur stor är risken egentligen att Löfven lyckas klamra sig fast vid makten? Börjar likna en diktator mer och mer... Läskigt på riktigt.
Citera
2021-06-22, 01:29
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Ser jag till nuläget, den närmaste framtiden eller på längre sikt vet jag inte om dagens incident är bra eller dålig.

Det är bra - V visade att det finns gränser för vad ett parti kan acceptera. Om alla var sådana skulle det kunna bli någon skillnad mellan olika alternativ, istället för som det har varit, att man kan rösta på vad fan man vill, och får "samma" politik ändå.
Citera
2021-06-22, 01:34
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Känns ju som teater detta.

Sossarna visste att L kommer byta sida och överge januariöverkommelsen sedan partiledardebatterna för ett tag sedan.

Sossarna kan inte bara stryka punkter utan vidare då de heligt lovat att hedra de 73 punkterna.

De kokar ihop den här charaden med V att få deras stöd och för att visa vägen framåt inför nästa val.

V blir starkare.

S kan stryka punkt 44 utan att tappa ansiktet och regera vidare.

Vad C får ut av detta återstår att se.

Fast det hade de kunnat göra sedan början i januari 2019.

Jag tror att du överanalyserar, och att det här mer handlar om vad V tycker som parti.
Senast redigerad av goseigen 2021-06-22 kl. 01:39.
Citera
2021-06-22, 01:36
Medlem
Bra nu att Lööf tvingas välja mellan höger och vänster.
Man kan inte låtsas att 30% av framröstande mandat helt enkelt inte existerar. Hon får bita i det sura äpplet likt resten av borgerligheten och samarbeta med SD. Eller bli ett vänsterparti.
Citera
2021-06-22, 01:41
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Men det är fortfarande så att Björklund hade stora ambitioner att inte tolerera SD och deras politik.
Han var väl besatt av det.
Björklund blev partiledare 3 år före SD kom in i riksdagen. På den tiden skulle man frysa ut SD så folk skulle förstå att det var meningslöst att rösta på dem. Tänk Reinfeldts uppgörelse med Miljöpartiet om lågkvalificerad arbetskraftsinvandring. Politikerfamiljen Ullenhag var väldigt stark och deras anhängare tvingade bort "rasisterna" Mauricio Rojas och Nyamko Sabuni.

Jag tror Björklund med tiden förstod att strategin mot SD var dålig, men då hade han redan målat in sig i ett hörn.
Citera
2021-06-22, 01:41
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dront242
V: "- Vi har inget förtroende för Stefan Löfvén!"
V, 10 minuter senare: "-Vi vill ha Stefan Löfven som stadsminister."

Det här landet är en parodi.
Japp. Parodi...

Sparkar ner Löfven och blir antagligen sedan jätteförvånad när M och hela Heja-Jimmie-gänget kommer inspringandes och tar makten.

Antagligen gör M en deal med SD där SD får rätt bra ministerposter.

Inte min dröm direkt men detta gissar jag på.
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Hur stor är risken egentligen att Löfven lyckas klamra sig fast vid makten? Börjar likna en diktator mer och mer... Läskigt på riktigt.
Vad fan yrar du om? Den gubben har ju verkligen levt på kanten ända sedan förra valet. V verkar hata honom. Detta verkar vara sista chansen, sen trillar han ut.

Du borde läsa lite mer om vad ordet Diktator betyder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in