2021-06-21, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej, nu tänker du fel. Jag har tvärtom uppfattningen att SD-ledningen är sluga. Och skickliga.
Dom har lyckats vara ett missnöjesparti i 11 år, utan att behöva göra något åt missnöjet dom lever på. Och lurat i sina väljare att det är andras fel.
Det är få som klarar.

Men det är just skälet till att dom skulle haverera en Regering. På ett sådant sätt att deras väljare skulle skylla på någon annan.

Intressant take på det. Håller med i grunden men tror faktiskt att de hade stått emot trycket. I slutändan hade vi haft ett vettigt parti eller imploderande. Två hyfsade utfall för en allmänborgerlig väljare. Eller?

Citat:

Blir det talmansvändor har UK ett beroende till C. Så då får vi se hur han löser det. Det är UK som har bollen.
Blir det omval beror det på hur mandaten landar.

Du kan begrunda att C och M står väldigt nära varandra politiskt. Och båda har ett ljusår till SD. Ungefär samma ljusår de har till V.

Så C som nya vågmästaren. Utan möjlighet att forma en hel politik men med stor makt i enskilda sakfrågor varje mandatperiod? Rimligt, men svårt om man inte är ensam i rollen.
Citera
2021-06-21, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Dock är det så att C och tidigare L behövde hjälpa till att baxa igenom sina förslag i riksdan. Det är inte bara att sitta på arslet och kräva av Löfven att han skulle fixa det. Det är precis därför som Lööf gick upp på presskonferens med Löfven och fjäskade för Dadgostar i söndags. Det är du som inte förstår. Om du inte håller med mig får du gärna förklara vad i helsefyr Lööf gjorde, sida vid sida med Löfven, och la fram vad både Löfven och Lööf framställde som en kompromiss till Dadgostar.

Storrumpan Lööf är helt fkd. nu...

Hon hade kunnat ställa sig på torget och dra fram sin livmoder och hon hade ändå ej fått en politisk partner.

Existerar ingen liberal politisk mitt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, om jag blir uppringd av ett opinionsinstitut tänker jag säga L. Inte för att jag tänker rösta L men jag tänker att om Sabuni får lite momentum i opinionsundersökningarna så kan de klara 4%-gränsen. Jag tror de kan kannibalisera på C.
Jag brukar säga MP då de behöver ligga stabilt runt 5% så ingen stödröstar (och så når de bara 3,5och åker ut)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
Det har ju ändrats kåmpis.

Liberalerna har ändrat till att stötta Ulf, indirekt med stöd av SD.
Ok jag har kanske fel men S kan sitta kvar för de får 175 mandat även utan L men jag har kanske räknat fel.
Citera
2021-06-21, 23:35
Medlem
Citat:
Så UK får antingen köpa C eller ge upp.
Vilket av dessa två kan verka mest lockande för UK?

Fråga dig istället vad som finns att vinna/förlora på att gå med på C’s krav.

Det som skulle smärta mest för S vore att tvingas utlysa ett extra val.
Citera
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajshuvudet
Det är klart att det nog hade varit mer lockande att köpa C, men hur ska han göra det liksom?
Han måste skriva på ett avtal liknande det Löfven skrev på. Och förbinda sig att leverera det. Givet hur nära C och M står varandra så lär det i sig inte vara ett problem.

Men ett problem för UK är att han sedan måste få SD att acceptera det. Och det kan ju vara en utmaning. SD lär obstruera. Dom får ju se ett avtal fullt med högerpolitik som går precis på tvärs med deras vänsterpolitik.
Citera
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Inte för att jag är bankernas vän nummer ett, men känns som du är en sådan som hänger upp dig lite väl mycket på saker lol.

Säger du det även till alla som skyller allt på invandringen? Eller är det ok vara för att det är det synliga medan bankmaffians Britt (bla. Invandringen) är osynligt?
Citera
2021-06-21, 23:37
Medlem
Mullrets avatar
Nu har Svetsaren fått en ökenvandring som heter duga.

Solen gassar, inget vatten och ingen skugga inom 10 mils radie. Slipsen skaver, skorna är fyllda med sand.

Alla tidigare kamrater sitter i luftkonditionerade kontor och ser medlidsant på Svetsaren.

Vatten stönar Steffe. Men ingen orkar lyssna.
Ingen hjälp finns att få, kamraterna lyssnar inte.

När makten, tjänsterna och mutandet upphört är statsministerns makt förbrukad. Ingen vill kyssa hans signetring och bli tilldelad allmosor, förmåner, tjänster eller uppmärksamhet.

Svetsaren har inget att erbjuda längre. Alla inser detta, och flykten från maktens boningar gör att landgången blir trång och svettig.

Den slutliga förnedringen blir Malou efter 1000 i tv-soffan. Men först om några år.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bajshuvudet
Det är kört för Ulf om det blir sondering. Han kommer vilja bilda regering med KD, SD och L, vilka kommer få 175 röster emot sig i riksdagen. C kommer inte stödja eller ingå i en regering med SD, så han kommer inte få med sig C. Han skulle kunna byta ut SD mot C, men då får han ändå mer än 175 röster emot sig eftersom SD då kommer rösta emot.

Garanterat att Löfven kommer välja sondering och inte extraval, han vinner mer på sondering än på nyval. Även vid nyval har högerpartierna liten chans men vid sondering är det kört för dem.
C kan välja att lägga ner rösterna, dvs inte ingå i regering eller som regeringsunderlag för någondera part utan stå neutrala och rösta gult både för Kristersson och Löfven. Sen kan C istället jobba med sakfrågor med den av de två som blir vald. Om C deklarerar att de tänker rösta gult bara inte talmannen föreslår Åkesson måste Kristersson föreslås av talmannen, för han kommer kunna samla 174 ja-röster bakom sitt budgetförslag, medan Löfven bara kommer kunna samla 144 ja-röster bakom sitt.

Det här kan ändå vara ett smakligare alternativ för C, än att utgöra regeringsunderlag med V för Stefan Löfven. Var det nån mer än jag som noterade Dadgostars leende idag på presskonferensen när hon sa att om de ska rösta på en budget vill de förstås vara med och förhandla den...
Senast redigerad av Zurfarn08 2021-06-21 kl. 23:41.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Joltino
Ok jag har kanske fel men S kan sitta kvar för de får 175 mandat även utan L men jag har kanske räknat fel.

Krävs isåfall att Dagostar stöttar S, det kommer hon ej göra så länge det existerar Marknadshyror.
Citera
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Så var det.
Kakabaveh är ute om det blir extraval, oavsett så åker hon ut som V kandidat nästa val.

Visst, politiska vildar åker väl alltid ut efter ett val.

Men om den f.d. västerpartisten stöder en SL. Den f.d. liberalen stödjer UK. Och den centerpartist som gick emot partilinjen senast gör samma sak igen kommer UK bli ny statsminister.
Citera
Medlem
MaxVobiscums avatar
Citat:
Varför skulle C befatta sig med V,S,MP???
Finns inget gemensamt.
Den gemensamma nämnaren är hatet mot SD.
Annie viker sig hellre mot V än mot SD.
Det är priset vi får betala nu.
Löven 2.0, i värre tappning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in