2021-06-04, 07:22
Medlem
smoerreboms avatar
Lyssnade på delar av det sen och det verkar vara bra sammanfattning.

Jag tycker det verkar som att han har lite kortare sikt och att han försöker tajma marknaden lite mer än hur det brukar låta på honom annars
Citera
2021-06-04, 08:25
Medlem
fixxxers avatar
Spotpriset fortsätter ticka upp så sakteliga.

Blir det en till röd dag idag på börsen kommer jag nog tanka på. Redan varit 2 mestadels röda dagar efter den kraftiga ökningen dagen innan.
Citera
2021-06-04, 11:15
Medlem
Fan, sättningen i Kazatomprom kommer aldrig efter två veckors konstant uppgång. Så pass fint bolag eller är det alla omnämnanden och hype som driver på?

Har lite FOMO (aldrig bra när man handlar aktier), vill dubbla mitt innehav men sade till mig själv att jag dubblar när kursen faller under 29 USD. Tror jag håller ut en vecka till faktiskt, annars köper jag och sedan faller de 3-5% dagen efter.
Citera
2021-06-05, 10:05
Medlem
[quote=HasseTass|76056843]
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Ägare av Denison på Avanza 1282 (DML+DNN)
Medlemmar på r/UraniumSqueeze 7355

2 veckor sen senaste uppdateringen. Står still i Swe men borta i Amerikat verkar intresset fortsätta med sina stabila ökningar.

Ägare av Denison på Avanza 1269 (DML+DNN)
Medlemmar på r/UraniumSqueeze 7617

Liten minskning på Avanza, stabil uppgång i USA. Kan vara lite vinsthemtagningar på Avanza tänker jag, var en riktigt bra vecka. Såg nått om insiderköp på Denison igår, men inte bekräftat än.

Känslan jag har är att den här raketen nu precis startat motorerna, självklart finns det ett inslag av confirmation bias. Men det känns som att för tre månader sedan fick vi leta uran nyheter på youtube och bloggar, nu är det Yahoo, CNN och DN som skriver om det.
Citera
2021-06-05, 10:38
Medlem
golden-gooses avatar
Forskar lite och försöker sätta ihop en lagom diversifierad uranportfölj. Någon som har åsikter om denna?

Någon som kan föreslå något annat? Kazatomprom vore trevligt, men finns ej på Avanza och jag vill förenkla för mig själv så jag slipper ringa in orders och betala skyhögt courtage.
Senast redigerad av golden-goose 2021-06-05 kl. 10:53.
Citera
2021-06-05, 10:47
Medlem
smoerreboms avatar
Jättefin avslutning på veckan! Tbx på ATH men då är både Denison och EFR en bra bit från 52w high. Nu ser det faktiskt ut som att spoten kan röra sig uppåt lite snabbare igen eftersom det väl är i vart fall två bolag som ska hodla på spoten igen. Sen är det bara att hoppas att Sprott lyckas notera sitt nya instrument så tidigt som sagts i juli. Då har vi bara stora att oroa oss för.

Hasse har du hört något mer från "svenska avdelningen" på Sprott förresten?

Nu när det blir allt mer klart att kommunistregimen kommer efter våra surt förvärvade slantar är man nyfiken på alla möjligheter. Det känns även lite som att hatet åter upp mig inifrån när jag hör hur finansministern uttrycker sig.
Citera
2021-06-05, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av golden-goose
Forskar lite och försöker sätta ihop en lagom diversifierad uranportfölj. Någon som har åsikter om denna?

Någon som kan föreslå något annat? Kazatomprom vore trevligt, men finns ej på Avanza och jag vill förenkla för mig själv så jag slipper ringa in orders och betala skyhögt courtage.

Svårt att ge råd, men verkar som du har bra koll. 70/30 producent/explorer som du har kan nog vara vettigt även om jag ligger mer på producenter.

Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Jättefin avslutning på veckan! Tbx på ATH men då är både Denison och EFR en bra bit från 52w high. Nu ser det faktiskt ut som att spoten kan röra sig uppåt lite snabbare igen eftersom det väl är i vart fall två bolag som ska hodla på spoten igen. Sen är det bara att hoppas att Sprott lyckas notera sitt nya instrument så tidigt som sagts i juli. Då har vi bara stora att oroa oss för.

Hasse har du hört något mer från "svenska avdelningen" på Sprott förresten?

Nu när det blir allt mer klart att kommunistregimen kommer efter våra surt förvärvade slantar är man nyfiken på alla möjligheter. Det känns även lite som att hatet åter upp mig inifrån när jag hör hur finansministern uttrycker sig.

Nej inte hört något efter första mailet och inte forskat något mer i det. Men jag har såklart också en hel del funderingar angående att Magda vill ta mina pengar. Vi får se till att ha en färdig exit-plan till september 2022. "Förr" kunde man ha utländska kapitalförsäkringar på Cypern eller Malta, minns att Akelus hade en som pokerpolarna förde in pengar i.
Citera
2021-06-05, 13:11
Medlem
smoerreboms avatar
ja jag har börjat leta info om hur man emigrerar till Norge billigast men det märks rätt fort att det är sån info som inte är gratis. Det är ett lite högt mål eftersom det kommer krävas lite mer stålar men det är bra att ha nåt att sikta på. Vill man ha en beachtillvaro finns det ju mer alternativ.

Ang portföljen känner jag likadant att det är lite vanskligt att ge råd sådär. Säger man till folk att de har för mkt av nåt bolag som man själv inte har är man ju ofta inte lika påläst om det bolaget heller. Det beror lite på vad avsikten är. Det är ju inga uppenbara duds bland bolagen iaf, De svagaste tror jag är Fission som jag själv har och är lite missnöjd med, sämsta utvecklingen av alla, där det verkar vara problem med management som jag inte riktigt hade satt mig in i utan jag gick bara på att man vet redan sen förra gången att det är en av de bästa fyndigheterna i Kanada. Jag slås även lite av att det är mer Denison än CCO och du verkar bunta ihop dem och att man bör vara medveten om att Denison inte är jämförbart med CCO eller ett lika "säkert" producerande bolag som 2007. Sen kan jag tycka att man ska starta från scratch idag kan kolla på om URC inte ska vara med nånstans samt fundera lite på varför hela 20 procent är i Nigeria men inget i Namibia. Det är rätt hög andel där. Geopolitisk shithole country risk funkar ju ofta så att en dag står det i tidningen att de har gjort nån militärkupp på t.ex. Mali och att gruvan beslagtas och kursen är ner 50 procent över dagen (den som gissar rätt bolag vinner en sexpack 2,8). Är man inte specifikt insatt i länderna är det nog smart att bara sprida risk. Det verkar vara en rätt utbredd uppfattning att GLO är ett bättre bolag/management än Govi och det är även mitt intryck, fyndigheten är väldigt stor och bolaget har utvecklats mkt snabbare sista åren.
Citera
2021-06-08, 05:35
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
ja jag har börjat leta info om hur man emigrerar till Norge billigast men det märks rätt fort att det är sån info som inte är gratis. Det är ett lite högt mål eftersom det kommer krävas lite mer stålar men det är bra att ha nåt att sikta på. Vill man ha en beachtillvaro finns det ju mer alternativ.
Jodå, på flashback är sån information helt gratis. Jag har bott i Norge i 8 år och har norskt körkort.
Vad vad det du ville veta ?

Spoten tog ett fint kliv inatt från 31,75 till 32,35 i natt. Och Ur-anus gick strålande på gardagens rätt sura och inflationsskrämda börs.
Citera
2021-06-08, 15:53
Medlem
Kazatomprom bara tickar på uppåt troligtvis påeldad av allt positivt omnämnade på Youtube, Twitter och i forum. Kul att andra hittat till en fin aktie, men trist att inte kunna gå in tyngre innan det hände.

Har en skaplig post på 100 aktier värd drygt 26.000 men har ju planer på att dubbla. Så sitter verkligen och hoppas att kursen ska falla men det händer ju fan aldrig, upp varje dag. Upp 40% sedan jag köpte i våras. Första gången jag sitter och hoppas på att kursen i en aktie jag äger ska falla.
Citera
2021-06-08, 16:08
Medlem
Dubblade mitt Uranus innehav idag. Bra vinst hittills ger självförtroende eller hybris om man så vill.

Jag tycker att momentum nu är så starkt med omställning och kärnkraft som enda lösning att jag tror inte ens en härdsmälta kan stoppa detta tåget. Vad är alternativet?

Att spotten sakta men obönhörligt går upp känns som ett bevis.

https://www.youtube.com/watch?v=u9a2SGl1F9Y
Video med en kvinnlig uran analytiker. Där har ni ett trippel-C system för giftemål.
Citera
2021-06-08, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Dubblade mitt Uranus innehav idag. Bra vinst hittills ger självförtroende eller hybris om man så vill.

Jag tycker att momentum nu är så starkt med omställning och kärnkraft som enda lösning att jag tror inte ens en härdsmälta kan stoppa detta tåget. Vad är alternativet?

Att spotten sakta men obönhörligt går upp känns som ett bevis.

https://www.youtube.com/watch?v=u9a2SGl1F9Y
Video med en kvinnlig uran analytiker. Där har ni ett trippel-C system för giftemål.
Vilka aktier sitter du på och vilka köpte du mer av idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in