Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
Får man fråga varför ni vaccinerade er just nu? Jag tänker att om man haft covid-19 kanske man inte behöver stå först i kön för att få vaccin? Sannolikt så har ni antikroppar redan innan och det är en viss risk att få en kraftigare reaktion av vaccineringen om man innan haft covid-19. Men kanske om man är äldre eller i en riskgrupp så kan det vara motiverat? Jag är medveten om att det ännu inte finns någon tvärsäker forskning inom området, utan en massa antaganden om huruvida man bör vaccinera sig eller inte efter covid-19.
Det beror ju på olika saker. Jag blev ju svårt sjuk och inlagd, då vill man väl förstås ta vaccin för att få bättre skydd ifall skiten kommer tillbaka i vinter.
I vilketfall så håller jag nog inte med om att man tar upp en plats i kön. Här i Stockholm t.ex. är det ju många som inte dyker upp eller lämnar en bokat tid ledig. Det har ju stått mycket om det i media, så de tom ibland får kasta vacciner. Det är ju också därför de har en "reservlista" i Stockholm, så de kan ringa in folk i nästa åldersgrupp att hinna ge vaccin innan de kastas.