Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Israels mål är att utplåna palestinierna, det märks ju också på ert resonemang här. Allt handlar om Israels intressen, palestinierna klarar inte av att ha ett eget land, de kommer att kriga mot Israel i all evighet.
Det enda ni kan acceptera är att de kuvar sig och blir israeliska medborgare (av lägsta rang).
Israel kommer inte att ge sig förrän det har skett, de har motarbetat 2-statslösningen, de fortsätter fördriva folk i strid med folkrätten och mänskliga rättigheter.
Du lägger all skuld på offret medan förövaren, barnamördaren Israel går fri.
Du är helt galen. Det är omöjligt att förstå att ni inte någon moral överhuvudtaget.
Du får ange källa på att målet är att utplåna palestinierna. Du kan inte bara fantisera ihop en massa dravel.
Nej, jag accepterar tvärtom inte att de blir israeliska medborgare och tror inte på en enstatslösning. Det vore en krutdurk. Jag söker en stabil lösning till skillnad från dig.
Du kan väl i alla fall läsa på om konflikten och förstå vilka parter som måste få till en stabil vapenvila åtminstonde?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Israel%E2%80%93Palestina-konflikten
Det är klart... araberna har spelat bort alla sina kort sedan 1947 på ett helt vansinnigt korkat vis. Israel har agerat smart och stärkt sin position.
Men att dela upp korten igen som de var och börja om från början är ju ingen lösning. 1947 år spelplan var dömd att misslyckas och den kommer att misslyckas igen.
Gaza måste få en rimligare lösning precis som Jerusalem, Vattenproblematiken måste beaktas idag, Israel kan inte sno allt vatten.
Det behövs en annan karta och jag tycker inte Jordanien kan smita iväg från ansvar som man gjort. det har blivit en stabil och bra statsbildning och jag vill dra in dem i samtalen igen som en positiv och konstruktiv medlare och resurs, De har ju i alla fall integrerat sina palestinier och majoriteten bor ju i Transjordanien idag. Jag vill slå ihop delar av Västbanken till Transjordanien och skapa en korridor från Gaza dit. Exakt var västbanken delas blir en hård nöt att knäcka, det inses.
På det får Israel Jerusalem med förbehåll att de hedrar såväl muslimer som kristnas pilgrimsfärder.
Templet får naturligtvis inte återskapas och Moskén måste skyddas. Bryter Israel mot det väntar varma tomater i potatislandet.
Vad sägs?