2021-06-21, 12:41
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nej, den bara påstår att den är det.
Det vet du inte.
Citera
2021-06-21, 12:45
Medlem
Citat:
Jag börjar tro att du menar "efterfrågar evidens" och "kritiskt tänkande" som felaktiga tankemönster.

Nej, problemet är att du fokuserar på fel saker, du fokuserar på hur dom säger det istället för vad dom säger, vilka argument som förs fram.

Citat:
Så man måste ha någon sorts helhetsbild

Självklart måste man ha en helhetsbild, när Darwin skrev sin bok, så skrev han inte bara om en enda sak.

Citat:
som gör att man inte tittar på evidensen längre?

Nej, en helhetsbild där man tittar på evidensen och argumenten, och det är det du inte gör.

Citat:
Men du kan erkänna att du inte har något enstaka bra argument du kan presentera som skulle kunna kallas fakta eller evidens?

T.ex. fakta att över hela jorden finns det tjocka lager, inte många tunna lager. Dom tjocka lagren, fakta, visar plötsliga händelser under kort tid, inte avlagringar under lång tid.

Citat:
Detaljer? Det är just fakta jag söker. Helhetsbilden är inte fakta. Den är byggd på fakta. Än så länge ser jag inga fakta.

Då tittar du inte på videon noga, utan fastnar på hur dom säger det, istället för vad dom säger.
Citera
2021-06-21, 13:07
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Vad då "nonsens"? Vad då "tragiskt"?
Nonsens. Argumentations- och logikfel. Tragiskt att du är så investerad i något du irrationellt antagit är sant.
Citat:
1. Den är sann.
Det vet du inte.
Citat:
2. För att den är sann är också det som den säger om sig själv sant.
Om du förutsätter att allt är sant är allt sant, ja. Men du hoppar till den slutsatsen.
Citat:
3. Den säger om sig själv att den är sann.
Det gör lögnaren också. Det betyder inte att den är sann.
Citat:
4. Du är körd.
Det är inte sant.
Citera
2021-06-21, 13:08
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vad då "ljug inte"?
Du påstår utan grund att Bibeln är Guds ord. Alltså ljuger du.
Citera
2021-06-21, 13:08
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det vet du inte.
Det vet jag att den gör och jag vet att ni inte kan styrka det. Ni bara väljer att anta det.
Citera
2021-06-21, 13:12
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nonsens. Argumentations- och logikfel. Tragiskt att du är så investerad i något du irrationellt antagit är sant.
Det vet du inte.
Om du förutsätter att allt är sant är allt sant, ja. Men du hoppar till den slutsatsen.
Det gör lögnaren också. Det betyder inte att den är sann.
Det är inte sant.
Vad då "investerad"?
Du vet inte att jag inte vet.
Du ser: om allt är sant - vilket det är - är allt sant. Tog tid för dig att fatta, dock, och snart kommer du väl att yra som om du inte fattat. Du är ju falsk, och då blir det lätt så.
Guds ord är inte "lögnare".
Jo, det är sant, du är körd.
Citera
2021-06-21, 13:13
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du påstår utan grund att Bibeln är Guds ord. Alltså ljuger du.
Vad då "utan grund"? Det vet du inte.
Citera
2021-06-21, 13:15
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det vet jag att den gör och jag vet att ni inte kan styrka det. Ni bara väljer att anta det.
Du vet inte att den bara påstår sig vara sann. Du bara påstår att du vet det. Du kan inte styrka det. Du bara väljer att anta det.
Du är skadlig.
Citera
2021-06-21, 13:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, problemet är att du fokuserar på fel saker, du fokuserar på hur dom säger det istället för vad dom säger, vilka argument som förs fram.
Nej, jag fokuserar vad som sägs och argumenten och det är det som inte håller.

Citat:
Självklart måste man ha en helhetsbild, när Darwin skrev sin bok, så skrev han inte bara om en enda sak.
Nej, han presenterade sina observationer först.

Citat:
Nej, en helhetsbild där man tittar på evidensen och argumenten, och det är det du inte gör.
VILKA EVIDENS OCH ARGUMENT dock? Inga presenteras ju.

Citat:
T.ex. fakta att över hela jorden finns det tjocka lager, inte många tunna lager. Dom tjocka lagren, fakta, visar plötsliga händelser under kort tid, inte avlagringar under lång tid.
Nu är jag ingen geolog, men från vad jag förstår innebär tjocka lager stabila förhållanden.

Citat:
Då tittar du inte på videon noga, utan fastnar på hur dom säger det, istället för vad dom säger.
Så om jag inte hittar fakta i videon är det jag som felar. Ungefär som hur den som inte hittar Gud i Bibeln felar? Ständigt denna billiga undanflykt genom att flytta felet till den som ifrågasätter.
Citera
2021-06-21, 13:28
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vad då "investerad"?
Vad då 'vad då'?
Citat:
Du vet inte att jag inte vet.
Jo, för din förklaring hur du skulle veta brister fundamentalt.
Citat:
Du ser: om allt är sant - vilket det är
Detta jobbiga 'om' som du ignorerar. Bevisa det.
Citat:
- är allt sant. Tog tid för dig att fatta, dock, och snart kommer du väl att yra som om du inte fattat. Du är ju falsk, och då blir det lätt så.
Det är ju du som ljuger. Inte jag.
Citat:
Guds ord är inte "lögnare".
På samma premiss kan vi inte automatiskt anta att Bibeln inte ljuger. Speciellt med tanke på att ni anhängare av den vidskepliga luntan inte kan framställa evidens bortom "Det är sant för att det säger att det är sant och om det är sant så är det sant". Fullständigt nonsens.
Citat:
Jo, det är sant, du är körd.
Nej, nu ljuger du igen.
Citera
2021-06-21, 13:29
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vad då "utan grund"? Det vet du inte.
Du har presenterat din grund. Den är värdelös och falsk.
Citera
2021-06-21, 13:30
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du vet inte att den bara påstår sig vara sann. Du bara påstår att du vet det. Du kan inte styrka det. Du bara väljer att anta det.
Du är skadlig.
Om ni hade något som helst att stödja er på hade ni presenterat det vid det här laget. Det är ingenting mystiskt med det. Ni predikar bara. Nonsens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in