2021-06-21, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men det har fortsatt att minska efter skolorna stängde. Det var likadant förra året. Det kommer man aldrig ifrån. Helt utan vaccin. Man kan inte säga att nedgången i smitta nu beror på vaccinet.

Lägg av nu!

Har någon påstått att det borde ÖKA när skolorna stängt?
Om minskningen fortsätter i samma takt efter skollovet börjat visar det ju på att skolorna inte gör någon skillnad
Citera
2021-06-21, 10:54
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Avlidna per åldersgrupp i tabell 3:
https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/bulletins/deathsregisteredweeklyinenglandandwalesprovisional /latest#deaths-registered-by-age-group

För sjukhusinläggningar har du data per 100 000 i denna fil:
https://www.ons.gov.uk/visualisations/dvc1431/age/wrapper/datadownload.xlsx
Tusen tack för länkarna!

Speciellt för den sista som både innehöll ålder på inläggningarna och avlidna.

Jag kanske inte är rätt person att analysera detta. Men det slår mig att det var ovanligt mycket små barn som är inlagda. 0-4 år, den gruppen har inte varit så stor sedan i mitten av mars. Då var ju läget betydligt värre i alla fall för övriga åldersgrupper. Man ser ju att de äldre klarar sig bättre nu. Det ser ut som om det är grupperna under 25 som det slår hårdare mot en tidigare.

Jag gillar inte att det läggs in barn i den utsträckningen. Man kan jämföra med gruppen 55-64 som är dubbelt så många som gruppen 0-4. Så de små barnen är inte störst men i förhållande till vad vi är vana att se så är den stor, alltså hälften av gruppen 55-64 år.

Jag mins att jag läste om detta i Indien, att det nu var svårt sjuka bebisar. Det här vill inte jag se i Sverige. I mitten av mars var skillnaden mellan de åldersgrupperna 1-7 i stället.

Åldersgruppen 85+ är fortfarande störst men den har minskat avsevärt i jämförelse med de andra. Detta borde vara mycket tack till vaccinet.
Citera
2021-06-21, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tusen tack för länkarna!

Speciellt för den sista som både innehöll ålder på inläggningarna och avlidna.

Jag kanske inte är rätt person att analysera detta. Men det slår mig att det var ovanligt mycket små barn som är inlagda. 0-4 år, den gruppen har inte varit så stor sedan i mitten av mars. Då var ju läget betydligt värre i alla fall för övriga åldersgrupper. Man ser ju att de äldre klarar sig bättre nu. Det ser ut som om det är grupperna under 25 som det slår hårdare mot en tidigare.

Jag gillar inte att det läggs in barn i den utsträckningen. Man kan jämföra med gruppen 55-64 som är dubbelt så många som gruppen 0-4. Så de små barnen är inte störst men i förhållande till vad vi är vana att se så är den stor, alltså hälften av gruppen 55-64 år.

Jag mins att jag läste om detta i Indien, att det nu var svårt sjuka bebisar. Det här vill inte jag se i Sverige. I mitten av mars var skillnaden mellan de åldersgrupperna 1-7 i stället.

Åldersgruppen 85+ är fortfarande störst men den har minskat avsevärt i jämförelse med de andra. Detta borde vara mycket tack till vaccinet.

Det skulle vara intressant att se längre tillbaka och samtidigt se hur många i åldersgruppen som testats positiva.

Som du säger så var det lika högt i mitten av Mars men då var antalet smittade per dag hälften av det det är nu.
Citera
2021-06-21, 11:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ja - och?

Du pratade ju om att du gjort som du gjort för att det räddar mest människor.

Det absolut viktigaste är att skydda folk från att avlida.

Smittspridningen gör så att folk blir sjuka. Glöm heller aldrig bort undanträngningseffekterna i samhället. Nu har UK skjutit upp stora delar av sitt återöppnande pga den ökande smittspridningen. Smittspridningen måste till varje pris stoppas.
Citera
2021-06-21, 11:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Lägg av nu!

Har någon påstått att det borde ÖKA när skolorna stängt?
Om minskningen fortsätter i samma takt efter skollovet börjat visar det ju på att skolorna inte gör någon skillnad

Skolorna gör en enorm skillnad. Det såg vi förra året och det ser vi även nu. Även vid jullovet gick smittan ned i Sverige, för att öka därefter. Det är knappast någon slump. Alla vet att barn smittar.
Citera
2021-06-21, 11:29
Medlem
Citat:
Skolorna gör en enorm skillnad. Det såg vi förra året och det ser vi även nu. Även vid jullovet gick smittan ned i Sverige, för att öka därefter. Det är knappast någon slump. Alla vet att barn smittar.

Visa nu mig vart ”kicken” på smittspridningen visar sig!
Citera
2021-06-21, 11:33
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Men det har fortsatt att minska efter skolorna stängde. Det var likadant förra året. Det kommer man aldrig ifrån. Helt utan vaccin. Man kan inte säga att nedgången i smitta nu beror på vaccinet.

Du har med en dåres envishet hävdat att skolan är den största och viktigaste smittokällan eller hur?

Vi har debatterat länge om detta och nu har det visat sig att så inte är fallet. Om det vore så skulle inte smittan vänt kraftigt neråt redan i April när vi dessutom ökade närvaron i skolan med alla gymnasieungdomar. Detta skedde förra året också men då hänvisade du till långt i från fullständiga mätningar på antal smittade trots att vi knappt testade våren 2020.

Tror du fortfarande inte att smittan vände neråt i April förra året?

Nedgången beror på den naturliga influensasäsongen i år och förra året, det borde alla fatta.
Alla normalbegåvade förstår också att det förekommer smitta i skolan MEN den har inte varit DRIVANDE.

Jag skrev till dig för länge sedan att såklart så har fohm förstått detta men den lilla smittspridningen är acceptabel och fördelarna med att hålla skolan öppen överväger.

trots att skolan ökade sin närvaro och trots att alla barn är ovaccinerade så följde smittkurvan för dom snällt med neråt och det är dags för dig kanske att inse att skolan är INTE den stora boven.
Citera
2021-06-21, 11:47
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Fast att det är låg smittspridning just nu säger ju väldigt lite om framtiden. Deltan ökar snabbt och t.o.m. Tegnell erkänner att den är oroande och att vi kanske får en fjärde våg i höst.

Tegnell sa för inte så längesedan att det var osannolikt att deltavarianten skulle spridas utanför Värmland, nu sprids den utanför Värmland.
Ja men vad fan det är klart att mutationer kommer fortsätta spridas. Är folk helt dumma i huvudet? Hört talas om hur influensan fungerar? Samma sak. Den s.k "deltan" är inte farligare på något sätt. Det kommer fortsätta komma nya variationer. Helt normalt. Skärpning!
Citera
2021-06-21, 11:47
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Vad är det där för struntprat? Spridningsläget såg nästan exakt likadant ut för ett år sedan också (låg spridning), sedan ökade det enormt när skolorna öppnade till hösten. Återstår att se om vaccinen förmår bromsa det hela.
Den ökar under höst/vinter precis som alla respiratoriska virus alltid gjort och alltid kommer göra. Är ni efterblivna?
Citera
2021-06-21, 11:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Visa nu mig vart ”kicken” på smittspridningen visar sig!

Vet inte vad du menar med kick på smittspridningen, men det det är ju tydligt att smittspridningen minskade under jullovet för att därefter sätta fart uppåt cirka 10 feb.
Citera
2021-06-21, 11:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Du har med en dåres envishet hävdat att skolan är den största och viktigaste smittokällan eller hur?

Vi har debatterat länge om detta och nu har det visat sig att så inte är fallet. Om det vore så skulle inte smittan vänt kraftigt neråt redan i April när vi dessutom ökade närvaron i skolan med alla gymnasieungdomar. Detta skedde förra året också men då hänvisade du till långt i från fullständiga mätningar på antal smittade trots att vi knappt testade våren 2020.

Tror du fortfarande inte att smittan vände neråt i April förra året?

Nedgången beror på den naturliga influensasäsongen i år och förra året, det borde alla fatta.
Alla normalbegåvade förstår också att det förekommer smitta i skolan MEN den har inte varit DRIVANDE.

Jag skrev till dig för länge sedan att såklart så har fohm förstått detta men den lilla smittspridningen är acceptabel och fördelarna med att hålla skolan öppen överväger.

trots att skolan ökade sin närvaro och trots att alla barn är ovaccinerade så följde smittkurvan för dom snällt med neråt och det är dags för dig kanske att inse att skolan är INTE den stora boven.

Klart att skolan driver det här. Det har jag sagt hela tiden.
9 juni hade vi cirka 200 fall per miljon invånare. Idag har vi 17 fall per miljon invånare, så sedan skolorna stängde har smittspridningen minskat med 90%.

Obegripligt hur du kan blunda för detta faktum.

https://ourworldindata.org/covid-cases

Nu kommer vi antagligen inte att se någon ökad smittspridning under sommaren, utan det kommer dröja till månadsskiftet sep/okt precis som förra året, när viruset gosat in sig ordentligt.
Citera
2021-06-21, 11:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Den ökar under höst/vinter precis som alla respiratoriska virus alltid gjort och alltid kommer göra. Är ni efterblivna?

Vad är det som startar på hösten och slutar i början av juni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in