2021-06-20, 19:02
Avslutad
En kvinna, Bergman Friström skriver i Corren att se Göran Lambertz sitta och nojsa och flamsa med den unga kvinnan var äckligt och beklämmande. Det är så typiskt som Bergman Friström gör att fullständigt offerförklara kvinnan i det här fallet och skylla allt på Lambertz. Kvinnor är tydligen enligt henne ynkliga och värnlösa människor. Skyll allt på männen. Jo, men i rimlighetens namn, kvinnor är väl inte totalt viljelösa. Och äcklig är nog Bergman Friström, inte Lambertz. Och vad har hon med att göra om Lambertz flamsar med unga kvinnor. Javisst, kvinnor är alltid viljelösa offer
Citera
2021-06-20, 21:39
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BMH
En kvinna, Bergman Friström skriver i Corren att se Göran Lambertz sitta och nojsa och flamsa med den unga kvinnan var äckligt och beklämmande. Det är så typiskt som Bergman Friström gör att fullständigt offerförklara kvinnan i det här fallet och skylla allt på Lambertz. Kvinnor är tydligen enligt henne ynkliga och värnlösa människor. Skyll allt på männen. Jo, men i rimlighetens namn, kvinnor är väl inte totalt viljelösa. Och äcklig är nog Bergman Friström, inte Lambertz. Och vad har hon med att göra om Lambertz flamsar med unga kvinnor. Javisst, kvinnor är alltid viljelösa offer

Lite roligt, damen är f d klasskompis till GL, och tycker att han ska växa upp och bete sig som en man med vanligt bondförnuft.

Det var ord och inga visor. Är man 70 ska man inte ha nåt kul, inte ens till jul.

Jag håller med om att damens kvinnosyn är beklämmande.

https://corren.se/nyheter/artikel/vax-upp-och-bete-dig-som-en-man-med-vanligt-bondfornuft/rx1ewpkl
Beklämmande äckligt

Jag tittade på Tv4:s "Kalla Fakta" härom kvällen. De tog upp fallet med Göran Lambertz och hans, som han själv uttryckte det, dotter och deras relation.

SVERIGE 15 JUNI 2021 13:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ena sekunden pratade Lambertz om att han såg sig själv som den unga kvinnans pappa, nästa sekund berättade han helt öppet om att de hade haft sex ihop.

Lambertz, som har hög examen i juridik, borde om någon, inse det horribla i detta, eller tycker Göran Lambertz att det är okej att en pappa har sex med sin dotter? Jag tycker att han kan få svara på det och samtidigt undrar jag, om Lambertz inte var närvarande på lektionerna för etik och moral när han gick på sin utbildning.

Visst kan jag tycka att den unga kvinnan verkade naiv som inte begrep vad Lambertz var ute efter. Hon borde ha rest sig upp och tackat för sig och åkt hem innan det gått för långt, även om hon skulle fått fira julafton själv.

Att se och höra en, vad jag trodde, 70-årig seriös man sitta och nojsa och flamsa på ett omoget sätt med en ung kvinna, som han faktiskt, åldersmässigt kunde vara morfar till, var äckligt och beklämmande.

Tro inte, Göran Lambertz, att du vann några sympatier i och med tv-programmet. Tvärtom. Mina råd till dig är: Ta och väx upp och bete dig som en man med vanligt bondförnuft, och du, lägg av med alkoholen för den tål du ju inte. Du sade ju själv att du blir "kladdig" och inte kan hålla händerna i styr när du har druckit alkohol.

Sonj* Bergm*n Frist*öm, f d skolkamrat med Göran Lambertz på Katedralskolan i Linköping
Senast redigerad av outoftheblue 2021-06-20 kl. 21:57.
Citera
2021-06-21, 08:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BMH

Det är nog lätt att se sex som äckligt när man varit frigid i 20 år.
Citera
2021-06-21, 10:14
Medlem
Quods avatar
Kvinnan är alltså runt 70 år 2021. Då var hon runt 17 år 1968...

Vad hände med Free Love? https://en.wikipedia.org/wiki/Free_love

Jag undrar vad som egentligen ligger bakom moralkakorna hon bjuder på, efter att bara ha sett 1 vinklat TV-program. (Tja, på hennes meritlista finns alltså också att hon var klasskompis med GL. Ja hopp.)

Eller nej förresten. Jag undrar inte alls.

Synd att hon inte bemödade sig att läsa på om händelserna, åtminstone en liten smula, eller hade något nytt att komma med. Hur tänkte redaktören som tog in hennes artikel?
Citera
2021-06-21, 10:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quod

Jag undrar vad som egentligen ligger bakom moralkakorna hon bjuder på, efter att bara ha sett 1 vinklat TV-program. (Tja, på hennes meritlista finns alltså också att hon var klasskompis med GL. Ja hopp.)

Synd att hon inte bemödade sig att läsa på om händelserna, åtminstone en liten smula, eller hade något nytt att komma med. Hur tänkte redaktören som tog in hennes artikel?
Givetvis helt bisarrt att gräva fram någon gammal klasskamrat, som inte har något relevant att komma med, som bara kör lite moralpanik rent allmänt & inte alls verkar insatt i själva händelsen. Om hon hade vittnat om gammal brottslighet från GL eller liknande så hade kunnat vara en aning relevant.

Nu känns det mest missunnsamt.
Citera
2021-06-21, 10:56
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Lite roligt, damen är f d klasskompis till GL, och tycker att han ska växa upp och bete sig som en man med vanligt bondförnuft.

Det var ord och inga visor. Är man 70 ska man inte ha nåt kul, inte ens till jul.

Jag håller med om att damens kvinnosyn är beklämmande.

https://corren.se/nyheter/artikel/vax-upp-och-bete-dig-som-en-man-med-vanligt-bondfornuft/rx1ewpkl
Beklämmande äckligt

Jag tittade på Tv4:s "Kalla Fakta" härom kvällen. De tog upp fallet med Göran Lambertz och hans, som han själv uttryckte det, dotter och deras relation.

SVERIGE 15 JUNI 2021 13:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ena sekunden pratade Lambertz om att han såg sig själv som den unga kvinnans pappa, nästa sekund berättade han helt öppet om att de hade haft sex ihop.

Lambertz, som har hög examen i juridik, borde om någon, inse det horribla i detta, eller tycker Göran Lambertz att det är okej att en pappa har sex med sin dotter? Jag tycker att han kan få svara på det och samtidigt undrar jag, om Lambertz inte var närvarande på lektionerna för etik och moral när han gick på sin utbildning.

Visst kan jag tycka att den unga kvinnan verkade naiv som inte begrep vad Lambertz var ute efter. Hon borde ha rest sig upp och tackat för sig och åkt hem innan det gått för långt, även om hon skulle fått fira julafton själv.

Att se och höra en, vad jag trodde, 70-årig seriös man sitta och nojsa och flamsa på ett omoget sätt med en ung kvinna, som han faktiskt, åldersmässigt kunde vara morfar till, var äckligt och beklämmande.

Tro inte, Göran Lambertz, att du vann några sympatier i och med tv-programmet. Tvärtom. Mina råd till dig är: Ta och väx upp och bete dig som en man med vanligt bondförnuft, och du, lägg av med alkoholen för den tål du ju inte. Du sade ju själv att du blir "kladdig" och inte kan hålla händerna i styr när du har druckit alkohol.

Sonj* Bergm*n Frist*öm, f d skolkamrat med Göran Lambertz på Katedralskolan i Linköping

Citat:
Ursprungligen postat av Quod

Tanterna är givetvis ledsna att de inte fått någon manlig uppmärksamhet på flera decennium.

Trist att GL får stå i skottgluggen för deras skrik på uppmärksamhet och närhet.
Citera
2021-06-21, 11:47
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSINT
Personen som anklagade Lambertz för våldtäkt är född i Westminster i London 1991. Personen hade då ett annat förnamn än idag då hen bytt flera av sina förnamn. Förnamnet som hen hade är ett namn som är vanligt i Turkiet och används av både kvinnor och män (finns ett annan uppmärksammat fall med en militär som var försvunnen som har samma namn). Den person som är registrerad som hens far hos Skatteverket har också ett turkiskt namn.

http://sabetayciavcisi.blogspot.com/2015/01/munir-ozkul-sakir-pasa-ailesi.html

Våldtäkter – Lika många falska anmälningar som fällande domar
Vi vet från BRÅ att antalet uppenbart falska anmälningar är ungefär lika stort som anmälningar som leder till fällande domar när det gäller våldtäkt. Få fällande domar uppmärksammas ofta, men falskanmälningarna, vad som orsakar dom och vilka konsekvenser dom får, för individer och i samhället, uppmärksammas nästan inte alls. EA har fått oss att rikta fokus mot falskanmälningarna och falsanmälerskorna. Statistiken från BRÅ visar att det finns många som är benägna att falskanmäla. Fallen, med EAs offer som exempel, visar att rättsystemet har en "gräddfil" för falskanmälare som i praktiken ofta gör att deras historia inte kontrolleras och att den som råkar ut för en falskanmälan i praktiken är närmast rättslös. Om den anmälde inte är toppjurist eller välbärgad. Så att han kan skaffa en bra advokat.

Hur blir man som EA?
Jag har försökt förstå vad som finns bakom en person som EA. Gradvis klarnar bilden.

Vi vet nu att hon minst fyra gånger anmält män för brott eller stått som målsägare. Tre gånger för våldtäkt. I inget fall har rättssystemet kunnat finna att brott begåtts. I stället har motsatsen kunnat bevisas. Det har också framkommit att EA varit djupt ohederlig i samband med anmälningarna. Hon och hennes "väninnor" har ljugit och spridit påhittade uppgifter. EA har också manipulerat bevis innan hon gett underlagen till polisen. Hon har spelat in och redigerat ljudfiler. Hon har fabriksåterställt telefoner innan dom lämnats till polisen. För att dölja bevis som visat att ingen våldtäkt begåtts.
Hur blir man sådan?

Anamnes
Förre maken LS har skrivit om EAs många diagnoser. Under flera omgångar har hon varit tvångsomhändertagen för psykiatrisk vård. Ytterligare en del detaljer om EAs uppväxt och sjukdomshistorik har framkommit även om det finns en del osäkerhet. EA föddes i London 1991. Pappan var en schizofren turkisk konstnär som också beskrivits som psykopat. Mamman har beskrivits som borderline och psykotisk. Våld, även riktat mot EA, var vanligt i hemmet. Från båda föräldrarna.
1997 tog mamman EA och "flydde" från London och pappan till Sverige. Mammans psykiska ohälsa, präglad av borderline och troligen också att hon var psykotisk och manodepressiv, gjorde att övergreppen mot EA, fysiska och psykiska, fortsatte. Efter hand blev EAs dåliga mående även uppenbart i skolan. Självskadebeteendet syntes genom fysiska skador. Anorexia nervosa fanns med i bilden redan i 11-års-åldern även om diagnosen ställdes senare. 2004, efter att EAs mående uppmärksammats under lång tid i skolan, skilde socialtjänsten EA från mamman och placerade henne. EA var då 13 år gammal.
Under perioden 2011-2012 kulminerade EAs psykiska ohälsa. Två beslut om omhändertagande, enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård, LPT finns. EA var "inlåst" under flera perioder. Bland medicineringen fanns preparat som tyder på att alla diagnoser som passar in på hennes mamma och pappa och därutöver några till, passar in även på EA.
Mitt intryck är att två faktorer hjälpte EA att komma vidare från den här perioden. ECT (elbehandling) under våren 2012 och att hon träffade fotografen LS, som hjälpte henne att komma ur sin djupa svacka. Som tack fick han den brutala behandling som hon är så bra på och som hon, efter ett stormigt äktenskap, avslutade med polisanmälningar och ansökan om besöksförbud.
EA är inte obegåvad. Om hon, med medicinering eller på annat sätt, kan hantera sin psykiska ohälsa så borde hon kunna klara en akademisk examen.

Att bygga upp en "stamtavla"
Förutom anamnes så tycker jag att ärftliga förutsättningar är intressanta när man försöker förstå var EA kommer från. Jag vet inte mycket om EAs föräldrar, utöver att allvarlig psykisk ohälsa präglade båda. Pappan var en scizofren turkisk konstnär. Mamman var borderline, psykotisk och troligen också manodepressiv (bipolär).
Kanske inte precis idealiska uppväxtförhållanden?

Slutsatser
I tråden tycks många tro att EAs agerande med fabricerande av bevis och anmälningar om våldtäkt baseras på en utstuderad plan, som går ut på att skada män och få ekonomisk vinning genom skadestånd och/eller ersättningar från försäkringsbolag. Det tror inte jag. Jag tror att hon är sjuk.
WIkipedias beskrivning av psykos känns talande. "En nedsättning av förmågan att skilja på verklighet och fantasi." Jag tror att EAs "våldtäkter" "finns på riktigt" i hennes fantasi.
Men, hon är inte sjukare än att hon är kapabel att ta ansvar för sina handlingar. Kommer hon att rannsakas för sina falska anmälningar eller kommer det (extremfeministiska?) politiska klimatet att omöjliggöra att falskanmälningar om våldtäkt utreds? Även om dom upprepas flera gånger och åtföljs av systematisk förfalskning av bevis?
Om Göran Lambertz gjort bara en minimal bakgrundscheck på EA innan han tog in henne i sitt hem på julaftonen så borde han ha förstått att hon är långt in i "no-go-zonen". Hur mycket visste han om EA egentligen? När är kåtheten starkare än förnuftet?

Källor och mer information
Utöver det som redan finns i tråden kan jag inte ange ytterligare källor. Det finns några luckor, som förtjänar att fyllas, om någon vet mer.
– Hur såg EAs uppväxt ut efter att socialtjänsten tog över 2004?
– Mammans roll borde klarläggas ytterligare.
– Mormoderns roll har nämnts som betydelsefull i tråden, men jag vet inget om henne.

Senast redigerad av lasternassumma 2021-06-21 kl. 11:50.
Citera
2021-06-21, 12:23
Medlem
lasternassummas avatar
Är anmälningarna mot PA, DU och Göran Lambertz uppenbart fabricerade?
Jag vill ha med den här vinkeln som skiljer lite från mitt förra inlägg.

Vid anmälningen av PA var det rätt uppenbart att det var tre tjejer som "pratade ihop sig" innan dom polisanmälde PA för att ha "torterat och våldtagit" dom i över åtta timmar. Det är lite för metodiskt för att "bara" vara något som orsakas av psykisk ohälsa.

Vid anmälan av DU så spelade EA in. Sedan gick hon hem och redigerade inspelningen så att hon fick något som kunde tolkas som stöd för våldtäkt och som hon lämnade till polisen. Innan hon lämnade telefonen till polisen fabriksåterställde hon den för att dölja bevis för samtycke.

Vid anmälan av Göran Lambertz var den en "väninna" som gjorde anmälan. Det dröjde nästan en månad innan EA bestämde sig för att delta i förundersökningen. Även här hade hon spelat in "bevis". Även här hade hon fabriksåterställt telefonen så att bevisen för samtycke och för att hon inte var "däckad" inte skulle finnas kvar i telefonen när den överlämnades till polisen.

Hon är metodisk och systematisk. För att kunna få män åtalade och fällda för våldtäkt.

F-n vet vad som rör sig i hennes huvud!

Citera
2021-06-21, 12:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Är anmälningarna mot PA, DU och Göran Lambertz uppenbart fabricerade?
Jag vill ha med den här vinkeln som skiljer lite från mitt förra inlägg.

Vid anmälningen av PA var det rätt uppenbart att det var tre tjejer som "pratade ihop sig" innan dom polisanmälde PA för att ha "torterat och våldtagit" dom i över åtta timmar. Det är lite för metodiskt för att "bara" vara något som orsakas av psykisk ohälsa.

Vid anmälan av DU så spelade EA in. Sedan gick hon hem och redigerade inspelningen så att hon fick något som kunde tolkas som stöd för våldtäkt och som hon lämnade till polisen. Innan hon lämnade telefonen till polisen fabriksåterställde hon den för att dölja bevis för samtycke.

Vid anmälan av Göran Lambertz var den en "väninna" som gjorde anmälan. Det dröjde nästan en månad innan EA bestämde sig för att delta i förundersökningen. Även här hade hon spelat in "bevis". Även här hade hon fabriksåterställt telefonen så att bevisen för samtycke och för att hon inte var "däckad" inte skulle finnas kvar i telefonen när den överlämnades till polisen.

Hon är metodisk och systematisk. För att kunna få män åtalade och fällda för våldtäkt.

F-n vet vad som rör sig i hennes huvud!

Frågan jag ställer mig är hur många fler hon har utsatt genom åren. Dels kan det finnas fall där folk blivit dömda, som vi inte känner till. Men framförallt kan det finns fall där den utpekade betalat sig ur situationen för att undvika polisanmälan, utredning & social utfrysning, även om dom varit oskyldiga.
Citera
2021-06-21, 14:06
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Frågan jag ställer mig är hur många fler hon har utsatt genom åren. Dels kan det finnas fall där folk blivit dömda, som vi inte känner till. Men framförallt kan det finns fall där den utpekade betalat sig ur situationen för att undvika polisanmälan, utredning & social utfrysning, även om dom varit oskyldiga.

I det sammanhanget bör vi också ställa frågan hur många av alla fall av uppenbar falskanmälan av våldtäkt som gjorts av personer med likartat beteende som och liknande diagnoser som EA? Som inte beaktas eller uppmärksammas därför att det inte är politiskt korrekt. I motsats till anmälningar som inte leder till åtal som det är politiskt korrekt att diskutera hur mycket som helst.

Några egenskaper hos anmälerskorna som jag tänker på:
– Skicklig att manipulera.
– Teatralisk i klass med toppelever från dramatens elevskola.
– Lögnaktig.
– Förmåga att "på beställning" visa upp känsloyttingar, som intensiva gråtattacker.
– Ett antal diagnoser som tagits upp tidigare i tråden, som borderline, schizo, vanföreställningar, bipolär sjukdom, m.m.

Jag har förstått att EAs skådespel i förtalsrättegången var av god klass. Även om hon inte imponerade på tingsrätten.

Är detta ett lock som inte får lyftas?

https://www.merriam-webster.com/dictionary/open%20a%20can%20of%20worms

Inte för att TV4 tycks vara beredda att se det på det sättet, men jag tycker ändå att när EA gav sig på Göran Lambetz så var det något av en game changer. Han har inte begått något brott som han försöker dölja och agerar därefter. Det är uppenbart för alla som inte har en vilsen agenda och är inlåsta djupt in i extremfeministgrottan. Kommer TV4 att klara av att ta sig ut? Kanske är dom lika inlåsta i åsiktskorridoren som Ekot i terrorgrottan. När en Ekot-journalist gör ett drygt 10-tal proislamistiska reportage om en terroriststämplad islamist som samtidigt sover med journalisten så är det ingen som gjort något fel. Enligt Ekots och Sveriges Radios chefer...

Varför finns det inte utrymme för självkritik inom MSM?

Citera
2021-06-21, 14:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
I det sammanhanget bör vi också ställa frågan hur många av alla fall av uppenbar falskanmälan av våldtäkt som gjorts av personer med likartat beteende som och liknande diagnoser som EA? Som inte beaktas eller uppmärksammas därför att det inte är politiskt korrekt. I motsats till anmälningar som inte leder till åtal som det är politiskt korrekt att diskutera hur mycket som helst.

– Lögnaktig.
– Förmåga att "på beställning" visa upp känsloyttingar, som intensiva gråtattacker.
– Ett antal diagnoser som tagits upp tidigare i tråden, som borderline, schizo, vanföreställningar, bipolär sjukdom, m.m.

Jag har förstått att EAs skådespel i förtalsrättegången var av god klass. Även om hon inte imponerade på tingsrätten.

Inte för att TV4 tycks vara beredda att se det på det sättet, men jag tycker ändå att när EA gav sig på Göran Lambetz så var det något av en game changer. Han har inte begått något brott som han försöker dölja och agerar därefter. Det är uppenbart för alla som inte har en vilsen agenda och är inlåsta djupt in i extremfeministgrottan. Kommer TV4 att klara av att ta sig ut? Kanske är dom lika inlåsta i åsiktskorridoren som Ekot i terrorgrottan. När en Ekot-journalist gör ett drygt 10-tal proislamistiska reportage om en terroriststämplad islamist som samtidigt sover med journalisten så är det ingen som gjort något fel. Enligt Ekots och Sveriges Radios chefer...

Utifrån egna erfarenheter så är jag helt övertygad om att EA har en Bordelinestörning. Hon har alla kryssen i protokollet.
Citera
2021-06-21, 14:38
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:

– Lögnaktig.

MSM är styrda av deras redaktörer och de anställdas självuppfattning. Inte av vad folket i Sverige vill.
Tror inte de kan ses som opartiska tyvärr. Nej självkritiken brukar komma först när de fälls för artikel/inslag.

EA familjeförhållanden gener måste varit ett svårt liv. Har empati för någon med föräldrar som har så mycket psykiska problem. Dock verkar EA fått hjälp
men föst vid 12 års ålder. Sätter nog sina spår.

Oavsett skall man dock följa lagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in