2021-06-21, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Nu tänker du så endimensionellt att man får psykfel.

Smittbarhet är inte endast, en funktion av hur luftburet viruset är.

Utan virusets förmåga att ta sig in i kroppen. Och vilka egenskaper det besitter.

Virus finns runt oss i luften hela tiden, betyder ej att de kan smitta oss.
Nej precis. Jag har backat på det där.

Dessutom var det nog jag som skrev om att virus oftast måste ha en receptor för att kunna ta sig in i celler och börja föröka sig. Lyckas de inte föröka sig tar immunförsvaret snabbt hand om dem, första gången i tråden..
Citera
2021-06-21, 09:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Och hur är det med dödsfallen?

Fullständigt ointressant när vi diskuterar smittspridning.
Citera
2021-06-21, 09:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Fullständigt ointressant när vi diskuterar smittspridning.

Du har verkligen inte fattat någonting och foliehattar dig.

Lugna ner dig och stäng av din tv är mitt råd.
Citera
2021-06-21, 09:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du har verkligen inte fattat någonting och foliehattar dig.

Lugna ner dig och stäng av din tv är mitt råd.

Jag är lugn som en filbunke. Känns som du håller på att tappa det helt. Du vrider och vänder på allting för att förminska pandemin.
Citera
2021-06-21, 09:42
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vore intressant att se ålder på de avlidna efter Delta-infektion, jag hittar inget.
Däremot finns det en del intressant i PHE:s senaste veckorapport.

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/994839/Variants_of_Concern_VOC_Technical_Briefing_16.pdf# page=43&zoom=100,53,114

* Delta står nu för 99% av alla sekvenserade fall i UK, den har tagit över helt.
* CFR i Delta är mellan 0,2-0,3 % att jämföra med Alfa som ligger på 1,9-2 % (tabell 2). Min tolkning: Detta beror med stor sannolikhet på att det är mycket högre andel yngre som smittas samt vaccin
* "Vaccine effectivness" mot symptomatisk sjukdom är fortsatt 31 % efter 1 dos och 80 % efter 2 doser. (tabell 10). Det är lite lägre än för Alfa
* Vaccine effectivness" mot "hospitalization" är dock högre mot Delta än Alfa. 75 % efter 1 dos och 94 % efter 2 doser. (tabell 11)
Tack för länk!

När de skriver om effektiviteten av vaccinet i % är väl detta en så länge enbart uppskattningar?

I artikeln jag länkade stod det att den 14 juni så hade totalt 806 personer hospitaliserats av deltan.
527 ska vara ovaccinerade, 84 fullvaccinerade och resterande ca 200 borde ju då vara delvis vaccinerade.

Smittan har man ju hört sprider sig bland unga vuxna och barn, de är ju också de som är helt ovaccinerade. Varför i all sin dar behöver de sjukhusvård? Eller är de andra grupper som ligger där, äldre personer som valt att inte vaccinera sig?

Jag skulle också bra gärna veta ålder på de inlagda liksom ålder på de avlidna.

Men jag är lika usel på att hitta bra statistik i UK som jag är på att orientera mig på SIR
Citera
2021-06-21, 09:46
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Jag har aldrig hävdat något sådant. Länka gärna till ett sådant inlägg. Kritiserade inte ens att Kungen fick sitt vaccin bland de första, utan undrade bara med viss ironisk underton om Drottningholm räknas som ett sk "särskilt" boende? Han fick ju sitt vaccin i fas1, dvs, där de som bor i särskilda boenden fick sina vaccin.
(FB) Kommer ansvariga politiker och tjänstemän att ställas inför en cornatribunal
Nu kanske du är ansvarig för ett av de 15 000 dödsfallen men du fortsätter att snurra in dig i bortförklaringar.
Citera
2021-06-21, 09:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
(FB) Kommer ansvariga politiker och tjänstemän att ställas inför en cornatribunal
Nu kanske du är ansvarig för ett av de 15 000 dödsfallen men du fortsätter att snurra in dig i bortförklaringar.

Ja, men det är ju en helt annan fråga än prioritetsordningen på vaccineringarna! Det handlar främst om varför man inte stängde gränserna i början av pandemin. Varför man tillät vårdpersonal arbeta utan skyddsutrusning? Varför man inte testade? Varför man inte stängde skolorna? Varför man inte stängde ned samhället. Frågorna är många men ansvariga svarar inte på frågorna.
Citera
2021-06-21, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tack för länk!

När de skriver om effektiviteten av vaccinet i % är väl detta en så länge enbart uppskattningar?

I artikeln jag länkade stod det att den 14 juni så hade totalt 806 personer hospitaliserats av deltan.
527 ska vara ovaccinerade, 84 fullvaccinerade och resterande ca 200 borde ju då vara delvis vaccinerade.

Smittan har man ju hört sprider sig bland unga vuxna och barn, de är ju också de som är helt ovaccinerade. Varför i all sin dar behöver de sjukhusvård? Eller är de andra grupper som ligger där, äldre personer som valt att inte vaccinera sig?

Jag skulle också bra gärna veta ålder på de inlagda liksom ålder på de avlidna.

Men jag är lika usel på att hitta bra statistik i UK som jag är på att orientera mig på SIR

Du menar denna typ av undersökningar:

https://www.gov.uk/government/news/vaccines-highly-effective-against-hospitalisation-from-delta-variant

De är nog väldigt exakta uppskattningar - långt mycket mer omfattande än "10% av de som läggs in på sjukhus är vaccinerade" och data man kan få från offentlig data.

De har ju full tillgång till alla register och data.

När de säger t ex 96% skydd mot sjukhusinläggning så är det väl något i stil med:

Om en person på 72 år blir sjuk - hur mycket lägre risk är det då att denna person hamnar på sjukhus om personen är fullt vaccinerad och då de har tillgång till all data så kan de jämföra med personer i samma åldersgrupp osv.

Annars är det väl liknande effekter som vi såg i Sverige tidigare i våras.

Unga står för större delen av fallen men de som avlider och hamnar på sjukhus är de äldre.

Sen är det ju inte många som hamnar på sjukhus nu - det ökar lite men jämfört med innan så är det fortfarande låga nivåer.

UK ligger nu på 10.000 fall om dagen ungefär och det ligger 1300 på sjukhus.

Förra gången det låg på 10.000 fall om dagen var i mitten av Februari och då var det 20.000 patienter på sjukhus.

Kollar man istället på nya patienter på sjukhus samma period så var den 10 gånger högre i mitten av Februari jämfört med nu med samma antal fall (och en påstått farligare mutation).
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-06-21 kl. 10:04.
Citera
2021-06-21, 10:01
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Kan ni inte bara ge er snart.
Är vi här i tråden för att döma varandra eller diskutera pandemin?
Ni vitrar blod och det kan vara ok att dela sina åsikter en gång, men inte varje dag. Är detta 4 inlägget om detta redan i dag?

För egen del tyckte jag det var intressant att veta att det gick att boka två 1 doser, trodde att de hade lite mer koll en så. Är glad för de som delar information oavsett vad jag själv tycker om den. Även om det var någon som delade information hur de lyckades med att ha ett bröllop för 200 pers, skulle det vara intressantare en att läsa dessa upprepande inlägg, vad någon till och med skriver om lyktstolpar och rep.
Citera
2021-06-21, 10:06
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du menar denna typ av undersökningar:

https://www.gov.uk/government/news/vaccines-highly-effective-against-hospitalisation-from-delta-variant

De är nog väldigt exakta uppskattningar - långt mycket mer omfattande än "10% av de som läggs in på sjukhus är vaccinerade" och data man kan få från offentlig data.

De har ju full tillgång till alla register och data.

När de säger t ex 96% skydd mot sjukhusinläggning så är det väl något i stil med:

Om en person på 72 år blir sjuk - hur mycket lägre risk är det då att denna person hamnar på sjukhus om personen är fullt vaccinerad och då de har tillgång till all data så kan de jämföra med personer i samma åldersgrupp osv.

Annars är det väl liknande effekter som vi såg i Sverige tidigare i våras.

Unga står för större delen av fallen men de som avlider och hamnar på sjukhus är de äldre.
Att det var 10% kom ju från en artikel som har länkats i tråden och som jag länkade om. Har du ett problem med det. (84 av 806 eller något liknande)

Men tack för att du länkar samma sida två gånger till mig samma morgon.

Men vad jag var ute efter vad siffror och inte uppskattade % som jag inte kan avgöra om det är till för att öka vaccinations viljan eller om det speglar verkligheten.

Vad jag vill är att se själv. Så om du kan hitta statistik och inte uppskattningar så är det välkommet.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-06-21 kl. 10:09.
Citera
2021-06-21, 10:10
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:

Tjänstemanna-ansvaret har avskaffats tyvär. Man vill helst inte behöva ta ansvar eller riskera stämning om man jobbar som svensk politiker eller annan tjänsteman.
Citera
2021-06-21, 10:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag är lugn som en filbunke. Känns som du håller på att tappa det helt. Du vrider och vänder på allting för att förminska pandemin.

Hmm du verkar allt annat än lugn. Vadan detta intresse att hålla liv i något som inte ens är ett större problem längre. Släpp det och gå vidare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in