2021-06-21, 07:53
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Nei, fravær av fotspor er ingen indikasjon på staging av åstedet. Det er en indikasjon på at han har tatt av seg skoene før han gikk inn i huset på en sølete dag, og glemt at han gjorde det.

Hvordan mener du TH kom seg inn i huset for å "stage" åstedet? Fløy han?
Neida, her tar du feil. Spor etter en i sokkelesten ville ha syntes oppå andre spor i huset, som slepesporene etc. med mindre han hadde gått rundt sporene han ikke så. Kan TH ha brukt Sprox? Ja, absolutt, men da som GM og ikke på steder han sa han hadde beveget seg fordi det bare er snakk om 9 avtrykk med Sprox. Problemet ditt og resten av TT er at TH ikke under noen omstendighet kan være skyldig.
Senast redigerad av Slettsnoken 2021-06-21 kl. 08:01.
Citera
2021-06-21, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Neida, her tar du feil. Spor etter en i sokkelesten ville ha syntes oppå andre spor i huset, som slepesporene etc. med mindre han hadde gått rundt sporene han ikke så. Kan TH ha brukt Sprox? Ja, absolutt, men da som GM og ikke på steder han sa han hadde beveget seg fordi det bare er snakk om 9 avtrykk med Sprox. Problemet ditt og resten av TT er at TH ikke under noen omstendighet kan være skyldig.

Joda TH kan selvsagt være skyldig, men jeg savner en god, sammenhengende og sannsynlig hypotese. Tror du TH snek seg hjem i løpet av arbeidsdagen i Sprox-sko, og drepte AE?

Så langt så mener politet at TH var bestiller av drap/bortføring. Hvordan fikk han da oversikt over åstedet?
Citera
2021-06-21, 09:11
Medlem
Citat:

Pe* Angel* er en etterforsker med lang erfaring. Han har også vært leder for ID-gruppen i Kripos.
– Man kan ikke bruke fravær av skoavtrykk som noe sikkert bevis for at Tom Hagen eller andre ikke har gått med sko inne på åstedet på forsvinningsdagen, sier Pe* Ange*, tidligere leder for Kripos’ åstedsgruppe, til VG.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nMaKg/gaate-for-politiet-hvor-er-tom-hagens-skospor

Han har også uttalt seg om manglende fingeravtrykk:
"VG har vært i kontakt med flere kriminalteknikere om fraværet av fingeravtrykk. De sier det hersker stor usikkerhet rundt et slikt funn, og at man skal være svært forsiktig med å tolke betydningen av det."

– Man kan ikke bruke fravær av fingeravtrykk som noe sikkert bevis for at Tom Hagen ikke har tatt i konvolutten. Han kan like godt ha tatt i den, og ikke avgitt fingeravtrykk. Det kommer an på hvor hardt du tar, hvordan du tar og om man er svett på fingrene, sier Per*Ange*, tidligere kriminaltekniker og leder av Kripos' åstedsgruppe.

SH er part i saken, men gjennom sitt virke som Statsadvokat og forsvarsadvokat, tror jeg han har god innsikt i å vurdere verdien av bevis. Hadde dette vært veldig inkriminerende for TH, hadde SH holdt kjeft.
– Jeg er avskåret fra å kommentere sakens beviser, men på generelt plan vil jeg si at fravær av fingeravtrykk har tilnærmet null bevisverdi, sier Holden til VG
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qL2gle/trusselbrev-gaate-ikke-fingeravtrykk-paa-konvolutten

Når Ange* kjente til dette, er det usannsynlig at etterforskerne i denne saken ikke kjenner til det Ange' påpekte.
Det hersker stor usikkerhet om bevisverdien av manglende avtrykk, men politiet valgte likevel å lekke til VG.
Omtrent på samme tid som VG oppslag om manglende skovtrykk, eller kort tid etter, kom meldingen om at Hrenovic* hadde gått til en annen stilling i PST. Jeg ser ikke bort fra at Statsadvokaten hvisket Hrenovic* noen ord i øret. Hans tidligere uttalelser bidro til å skape en isfront mellom politiet og Hagen-familien. Hans konfronterende stil, kan ha vært et resultat av råd fra utenlanske eksperter. Metoden var ikke fruktbar, og skapte en uholdbar situasjon for politiet. Politiet forsøkte derfor å endre strategi, og etter at HH forsvant, ble Herni* politiets ansikt utad. Hun uttalte flere ganger at politiet hadde drap som hovedteori, men føyde til at politiet ikke kunne/ville utelukket en kidnapping.
VG fortjener ros for disse to artiklene, og for artikkelen om "Bevisene som falt". Ellers har det vært langt mellom drammene. De har stort sett nøyd seg med å være helt ukritiske formidlere av politiets hypoteser.
Citera
2021-06-21, 09:13
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Pe* Angel* er en etterforsker med lang erfaring. Han har også vært leder for ID-gruppen i Kripos.
– Man kan ikke bruke fravær av skoavtrykk som noe sikkert bevis for at Tom Hagen eller andre ikke har gått med sko inne på åstedet på forsvinningsdagen, sier Pe* Ange*, tidligere leder for Kripos’ åstedsgruppe, til VG.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nMaKg/gaate-for-politiet-hvor-er-tom-hagens-skospor

Han har også uttalt seg om manglende fingeravtrykk:
"VG har vært i kontakt med flere kriminalteknikere om fraværet av fingeravtrykk. De sier det hersker stor usikkerhet rundt et slikt funn, og at man skal være svært forsiktig med å tolke betydningen av det."

– Man kan ikke bruke fravær av fingeravtrykk som noe sikkert bevis for at Tom Hagen ikke har tatt i konvolutten. Han kan like godt ha tatt i den, og ikke avgitt fingeravtrykk. Det kommer an på hvor hardt du tar, hvordan du tar og om man er svett på fingrene, sier Per*Ange*, tidligere kriminaltekniker og leder av Kripos' åstedsgruppe.

SH er part i saken, men gjennom sitt virke som Statsadvokat og forsvarsadvokat, tror jeg han har god innsikt i å vurdere verdien av bevis. Hadde dette vært veldig inkriminerende for TH, hadde SH holdt kjeft.
– Jeg er avskåret fra å kommentere sakens beviser, men på generelt plan vil jeg si at fravær av fingeravtrykk har tilnærmet null bevisverdi, sier Holden til VG
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qL2gle/trusselbrev-gaate-ikke-fingeravtrykk-paa-konvolutten

Når Ange* kjente til dette, er det usannsynlig at etterforskerne i denne saken ikke kjenner til det Ange' påpekte.
Det hersker stor usikkerhet om bevisverdien av manglende avtrykk, men politiet valgte likevel å lekke til VG.
Omtrent på samme tid som VG oppslag om manglende skovtrykk, eller kort tid etter, kom meldingen om at Hrenovic* hadde gått til en annen stilling i PST. Jeg ser ikke bort fra at Statsadvokaten hvisket Hrenovic* noen ord i øret. Hans tidligere uttalelser bidro til å skape en isfront mellom politiet og Hagen-familien. Hans konfronterende stil, kan ha vært et resultat av råd fra utenlanske eksperter. Metoden var ikke fruktbar, og skapte en uholdbar situasjon for politiet. Politiet forsøkte derfor å endre strategi, og etter at HH forsvant, ble Herni* politiets ansikt utad. Hun uttalte flere ganger at politiet hadde drap som hovedteori, men føyde til at politiet ikke kunne/ville utelukket en kidnapping.
VG fortjener ros for disse to artiklene, og for artikkelen om "Bevisene som falt". Ellers har det vært langt mellom drammene. De har stort sett nøyd seg med å være helt ukritiske formidlere av politiets hypoteser.
Gjesp.
Citera
2021-06-21, 09:36
Medlem
Citat:
Gjesp.

Var ikke meningen å vekke deg.
Citera
2021-06-21, 09:42
Medlem
Citat:
"I tillegg kommer at ingen har sett leiemordere på vei til eller fra S4"

Nei, ingen har sett gjerningspersonen(e), men politiet observerte lys fra kjøretøy på gangveien. Hvis politiet ikke så dette i sammenheng med forsvinningen, hadde ikke filmsnutten blitt publisert i media.
Har politiet kommet med nye opplysninger om dette?

Profesjonelle, innleide, gjerningspersoner ville neppe brukt 1 - 2 timer ved og på åstedet.

Det kan også være av interesse å identifisere biler observert i tilfelle disse kan være kjørt av (verdifulle) vitner. Men ingen har meldt seg så vidt vi vet. Kan også ha vært TH eller nærstående som klargjorde kjøretøy. At man ventet til 31.10 kan også ha vært fordi sperrestenen da var fjernet og optimal rute ble klar.

Hadde kameraet på andre siden av vannet vært aktivert hele tiden, hadde man kanskje sett et kjøretøy kjøre ned fra huset denne veien på morgenen/formiddagen. Men det var det dessverre altså ikke.
Senast redigerad av Alsagio 2021-06-21 kl. 09:52.
Citera
2021-06-21, 10:05
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Profesjonelle, innleide, gjerningspersoner ville neppe brukt 1 - 2 timer ved og på åstedet

Et spørsmål jeg mener er verdt å stille er følgende:

Hvor mange profesjonelle mordere fins det i Norge? Hvor finner man slike?

Jeg tror ikke man nødvendigvis finner dem i de "vanlige" kriminelle miljøene, slik
som disse gjengmiljøene det har vært en del snakk om. De lever kanskje av å
bryte loven, men de later til å holde seg til sine markeder og områder.
Altså - om man tilhører et slikt miljø, er man underlagt en hel del regler og
sosiale koder. Uten at jeg kan si det sikkert, tenker jeg at det å ta livet av
uskyldige utenforstående personer, ikke er noe et slikt miljø ville velge å
ha forbindelser til.

Da heller jeg mer mot folk som har erfaring fra "skarpe oppdrag" i utlandet.
Profesjonelle leiesoldater. Tidligere tjenestemenn med drapserfaring.
Folk som ikke tiltrekker seg oppmerksomhet. Eller, ihvertfall nesten ikke.
Senast redigerad av Svartediket 2021-06-21 kl. 10:25.
Citera
2021-06-21, 10:29
Medlem
Citat:
Profesjonelle, innleide, gjerningspersoner ville neppe brukt 1 - 2 timer ved og på åstedet.

Det kan også være av interesse å identifisere biler observert i tilfelle disse kan være kjørt av (verdifulle) vitner. Men ingen har meldt seg så vidt vi vet. Kan også ha vært TH eller nærstående som klargjorde kjøretøy. At man ventet til 31.10 kan også ha vært fordi sperrestenen da var fjernet og optimal rute ble klar.

Hadde kameraet på andre siden av vannet vært aktivert hele tiden, hadde man kanskje sett et kjøretøy kjøre ned fra huset denne veien på morgenen/formiddagen. Men det var det dessverre altså ikke.

Vet du at de var profesjonelle? Tvilsomt om andre enn gjerningspersonene bedrev kjøring på denne gangveien.
Det er svært upopulært, og også oppsiktsvekkende, når biler kjører på der. Naboene har gitt uttrykk for det samme. Bilkjøring på denne gangveien, er like upopulært som å sykle på gangveien rundt Sognsvann.
Den første observasjonen stemmer tidsmessig med den tiden TH vanligvis forlater hjemmet. Hvis dette var gjerningspersonene, registrerte de at TH fortsatt var hjemme. Ved andre observasjon, kan bilen ha kommet tilbake, og
gjerningspersonene ha plassert seg slik at de enkelt kunne aksjonere så fort "kysten var klar".
Hvis TH var oppdragsgiver, må han ha "glemt" å forlate hjemmet ved 08-tiden, slik han pleier.
Men det er merkelig at ingen vitner har meldt seg. Har gått der flere ganger, på forskjellige tider av døgnet, og har alltid møtt andre gående og joggende.
Citera
2021-06-21, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Et spørsmål jeg mener er verdt å stille er følgende:

Hvor mange profesjonelle mordere fins det i Norge? Hvor finner man slike?

Jeg tror ikke man nødvendigvis finner dem i de "vanlige" kriminelle miljøene, slik
som disse gjengmiljøene det har vært en del snakk om. De lever kanskje av å
bryte loven, men de later til å holde seg til sine markeder og områder.
Altså - om man tilhører et slikt miljø, er man underlagt en hel del regler og
sosiale koder. Uten at jeg kan si det sikkert, tenker jeg at det å ta livet av
uskyldige utenforstående personer, ikke er noe et slikt miljø ville velge å
ha forbindelser til.

Da heller jeg mer mot folk som har erfaring fra "skarpe oppdrag" i utlandet.
Profesjonelle leiesoldater. Tidligere tjenestemenn med drapserfaring.
Folk som ikke tiltrekker seg oppmerksomhet. Eller, ihvertfall nesten ikke.

Jepp. Og flere har nevnt "hundemannen", som døde kort tid etter hendelsen. Men jeg heller mot at det kan ha vært et bortføringsforsøk, med fatalt utfall. AEH kan ha satt seg kraftig til motverge, så kraftig at hun endte sine dager i S4, eller at hun døde i løpet av relativt kort tid.
Dette var selvsagt uforutsett, og kan forklare tidsbruken, og også hvorfor det tok tid før gjerningspersonene ga lyd fra seg. De kunne ikke bevise at AEH levde.
Det hviler noe mystisk over "hunde-mannen". Vi har blitt foret med detaljerte beskrivelser av påstått fysisk og psykisk mishandling i ekteskapet, men ingen ser ut til å vite noe særlig om "hunde-mannen". Jeg har funnet noe, det har vært omtale i noen norskspråklige aviser i Spania. Husker ikke om det var fra Kanariøyene eller fastlandet.
Citera
2021-06-21, 10:52
Medlem
Citat:
Jepp. Og flere har nevnt "hundemannen", som døde kort tid etter hendelsen. Men jeg heller mot at det kan ha vært et bortføringsforsøk, med fatalt utfall. AEH kan ha satt seg kraftig til motverge, så kraftig at hun endte sine dager i S4, eller at hun døde i løpet av relativt kort tid.
Dette var selvsagt uforutsett, og kan forklare tidsbruken, og også hvorfor det tok tid før gjerningspersonene ga lyd fra seg. De kunne ikke bevise at AEH levde.
Det hviler noe mystisk over "hunde-mannen". Vi har blitt foret med detaljerte beskrivelser av påstått fysisk og psykisk mishandling i ekteskapet, men ingen ser ut til å vite noe særlig om "hunde-mannen". Jeg har funnet noe, det har vært omtale i noen norskspråklige aviser i Spania. Husker ikke om det var fra Kanariøyene eller fastlandet.

Skulle denne personen være involvert knytter det TH sterkere til saken, snarere enn motsatt. Med tanke på deres relasjon hvor hundemannen var THs håndtlanger.
Citera
2021-06-21, 11:03
Medlem
Om dette var planlagt av th, hvorfor kom "bortføringbilen" 1 time for tidlig, og måtte rygge tilbake og vente før drapet? Pussig.
Citera
2021-06-21, 11:36
Medlem
Citat:
Skulle denne personen være involvert knytter det TH sterkere til saken, snarere enn motsatt. Med tanke på deres relasjon hvor hundemannen var THs håndtlanger.

Ikke nødvendigvis. Hvis TF for eksempel var kjent som torpedo, var dette trolig kjent i Lørenskog, og kanskje også i Oslo og resten av Romerike.
TF kan for eksempel ha fått beskjed om at han hadde en dødelig sykdom, men så muligheten til å innkassere et større beløp, før han døde for egen hånd.
Jeg vet lite om ham, og de gangene han har blitt nevnt i tråden, har det ikke ført til nye opplysninger.
Hvis det var et bestillingsdrap fra TH, noe jeg tviler på, hvorfor brukte i så fall TH en utfører som kunne kobles til ham? Han måtte jo nødvendigvis ha innsett at politiet ville bore i dette. Og dette har heller ikke, så vidt jeg husker, vært et tema i media, eller i den nye boken.
Alt dette blir spekulasjoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in