Citat:
Ursprungligen postat av
Slettsnoken
Neida, her tar du feil. Spor etter en i sokkelesten ville ha syntes oppå andre spor i huset, som slepesporene etc. med mindre han hadde gått rundt sporene han ikke så. Kan TH ha brukt Sprox? Ja, absolutt, men da som GM og ikke på steder han sa han hadde beveget seg fordi det bare er snakk om 9 avtrykk med Sprox. Problemet ditt og resten av TT er at TH ikke under noen omstendighet kan være skyldig.
Pe* Angel* er en etterforsker med lang erfaring. Han har også vært leder for ID-gruppen i Kripos.
– Man kan ikke bruke fravær av skoavtrykk som noe sikkert bevis for at Tom Hagen eller andre ikke har gått med sko inne på åstedet på forsvinningsdagen, sier Pe* Ange*, tidligere leder for Kripos’ åstedsgruppe, til VG.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nMaKg/gaate-for-politiet-hvor-er-tom-hagens-skospor
Han har også uttalt seg om manglende fingeravtrykk:
"VG har vært i kontakt med flere kriminalteknikere om fraværet av fingeravtrykk. De sier det hersker stor usikkerhet rundt et slikt funn, og at man skal være svært forsiktig med å tolke betydningen av det."
– Man kan ikke bruke fravær av fingeravtrykk som noe sikkert bevis for at Tom Hagen ikke har tatt i konvolutten. Han kan like godt ha tatt i den, og ikke avgitt fingeravtrykk. Det kommer an på hvor hardt du tar, hvordan du tar og om man er svett på fingrene, sier Per*Ange*, tidligere kriminaltekniker og leder av Kripos' åstedsgruppe.
SH er part i saken, men gjennom sitt virke som Statsadvokat og forsvarsadvokat, tror jeg han har god innsikt i å vurdere verdien av bevis. Hadde dette vært veldig inkriminerende for TH, hadde SH holdt kjeft.
– Jeg er avskåret fra å kommentere sakens beviser, men på generelt plan vil jeg si at fravær av fingeravtrykk har tilnærmet null bevisverdi, sier Holden til VG
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qL2gle/trusselbrev-gaate-ikke-fingeravtrykk-paa-konvolutten
Når Ange* kjente til dette, er det usannsynlig at etterforskerne i denne saken ikke kjenner til det Ange' påpekte.
Det hersker stor usikkerhet om bevisverdien av manglende avtrykk, men politiet valgte likevel å lekke til VG.
Omtrent på samme tid som VG oppslag om manglende skovtrykk, eller kort tid etter, kom meldingen om at Hrenovic* hadde gått til en annen stilling i PST. Jeg ser ikke bort fra at Statsadvokaten hvisket Hrenovic* noen ord i øret. Hans tidligere uttalelser bidro til å skape en isfront mellom politiet og Hagen-familien. Hans konfronterende stil, kan ha vært et resultat av råd fra utenlanske eksperter. Metoden var ikke fruktbar, og skapte en uholdbar situasjon for politiet. Politiet forsøkte derfor å endre strategi, og etter at HH forsvant, ble Herni* politiets ansikt utad. Hun uttalte flere ganger at politiet hadde drap som hovedteori, men føyde til at politiet ikke kunne/ville utelukket en kidnapping.
VG fortjener ros for disse to artiklene, og for artikkelen om "Bevisene som falt". Ellers har det vært langt mellom drammene. De har stort sett nøyd seg med å være helt ukritiske formidlere av politiets hypoteser.