2021-06-20, 22:09
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Hon tänkte väl att hon var för gammal också eftersom hon tänkte att hon var "vissnad". Men Gud valde att bara nämna det ena till Abraham för att inte såra honom.

Men att författaren skriver om vad de tänkte och vad Gud talade till dem i deras inre är ett bevis på att alltihop är en ren fiktion.

Jo, det är ett av bevisen för att Bibeln är fiktion, alltså att författaren skriver om vad andra än författaren själv påstås ha tänkt.

Vissa översättare har valt "trött" i stället för "vissnad", så det är inte nödvändigtvis samma som att ha hög ålder.
Och Gud valde hur som helst en vit lögn i stället för att säga hela sanningen, just för att inte såra Abrahams känslor.
Gud kan alltså ljuga om Han anser det vara bättre än att säga hela sanningen. Inget konstigt med det. Så gör ju vi vanliga människor också, och enligt Bibeln gjorde ju Gud människan till sin avbild. Antingen är då Gud så som vi människor eller så var Han dålig på att göra avbilder.
Citera
2021-06-20, 22:10
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du kan kalla mitt vittnande för tramsande om du så vill. Det du säger bygger fortfarande på lösan sand.

Ja, det är tramsande om man "vittnar" om något som man bara hittat på.
Citera
2021-06-21, 08:54
Medlem
Citat:
Du kan kalla mitt vittnande för tramsande om du så vill. Det du säger bygger fortfarande på lösan sand.

Jag vidhåller att napkinism är att betrakta som trams, vare sig du kallar det för argument, påstående eller ”vittnande”.
https://pbs.twimg.com/media/DsKJ1JNWkAEONSX.jpg
Citera
2021-06-21, 09:02
Medlem
Finns det några exempel på att bibeln tolkades metaforiskt även för väldigt länge sedan, i en tid då vi inte hade gjort några vetenskapliga framsteg?
Intressant om så var fallet.

Nu förtiden tycker jag det mestadels verkar som att metaforiska tolkningar av bibeln helt enkelt är en metod för att kunna bortförklara sådant som uppenbarligen är objektivt felaktigt, typ skapelseberättelsen m.m.
Citera
2021-06-21, 09:20
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Bibeln är Guds ord.
Ljug inte.
Citera
2021-06-21, 09:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Bibeln är för kristendomen och kristna inte underställd någons snack om cirkelargument. Den är sui generis. Den är axiomet. Det är av Guds ord som kristna blivit kristna, är kristna och förblir kristna. Nota bene:de är kristna för att Guds ord överräckts till dem sådant det är och inte som människoord som ateister och religiösa ska godkänna som Guds ord. Kristnas jobb är nu att hålla fram gudsordet sådant det är - inklusive dess osvikliga självvittnesbörd att det är Guds ord och därmed sant.
Övertygar om dess sanning gör dess upphovsman Gud.
Fattar du, ja eller nej?
Fortfarande ett cirkelresonemang. För du har inga bevis.
Citera
2021-06-21, 09:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Se hur förvrängd du är, kan inte ens tänka redligt.
Men Gud är inte förvrängd.
En sista gång: det man inte kan göra gör man inte.
Andra Tessalonikerbrevet 2:11 SFB98
Därför sänder Gud en kraftig villfarelse över dem så att de tror på lögnen

Vad tycker du, är det att ljuga att sända en kraftig villfarelse så någon tror på lögnen?
Citera
2021-06-21, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Andra Tessalonikerbrevet 2:11 SFB98
Därför sänder Gud en kraftig villfarelse över dem så att de tror på lögnen

Vad tycker du, är det att ljuga att sända en kraftig villfarelse så någon tror på lögnen?

Finns det en anledning till att du citerar just Folkbibeln i det här skriftstället?

Jag tror du är medveten om att Bibel2000 översätter det annorlunda, att Gud tillåter villfarelsen ske, inte att Gud sänder villfarelsen?
Citera
2021-06-21, 10:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Finns det en anledning till att du citerar just Folkbibeln i det här skriftstället?

Jag tror du är medveten om att Bibel2000 översätter det annorlunda, att Gud tillåter villfarelsen ske, inte att Gud sänder villfarelsen?
Nej, det var bara första citatet jag hittade.
Oavsett så blir det ju likställt med att Gud väljer lögnen före sanningen och det finns fler ställen där Gud "vilseleder" eller använder sig av andar som gör ljugandet åt honom.
Verkar lite underligt.
Citera
2021-06-21, 10:07
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag tycker vi har fastnat i diskussionen. Om du läst det jag skrev till Xploit så besvarar det något av det du säger här.

Jag antar att du inte kommer att kolla på den här YouTube videon, men jag tycker den är övertygande i frågan om bibeln är sann, och ger en stor bild av det jag pratar om när det gäller skapelsen i 1 Moseboken. Den är inte gjord av Jehovas vittnen, så det finns vissa saker jag inte håller med om, t.ex. när dom talar om Jesus som Gud, och att allting skapades på sex 24 timmars dagar.

https://www.youtube.com/watch?v=UM82qxxskZE
Trist att du inte har raka svar på något av det jag skrev.
Nu hoppar du alltså till Genesis?
Citera
2021-06-21, 10:14
Medlem
Citat:
Nej, det var bara första citatet jag hittade.
Oavsett så blir det ju likställt med att Gud väljer lögnen före sanningen

Nej, Gud väljer människans valfrihet att tro på sanningen framför att tvinga människor att tro på sanningen.

Att Gud tillåter lögner och ondska är inte samma sak som att Gud väljer lögner och ondska.

Citat:
och det finns fler ställen där Gud "vilseleder" eller använder sig av andar som gör ljugandet åt honom.
Verkar lite underligt.

Vilka ställen tänker du på?
Citera
2021-06-21, 10:19
Medlem
Citat:
Trist att du inte har raka svar på något av det jag skrev.
Nu hoppar du alltså till Genesis?

Ja, för att du fastnar i dina förutfattade meningar och jag försökte lösa upp dina tankekonstruktioner med nya tankar. Jag försökte vara diplomatisk och säga att vi båda fastnat i diskussionen, men nu när du attackerar mig och påstår att jag inte har raka svar, så är är jag uppriktig med orsaken.

Jag antar att du inte har kollat på videon, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in