2021-06-21, 08:10
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Experterna och statsvetarna tror inte på extraval. Även talmannen såg lite arg ut igår i Agenda när extraval diskuterades.

Experterna är betalda nickedockor åt makten.

Klart de inte vill att en tanke på extraval sätts i folks medvetande.
Citera
2021-06-21, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Folk som tror regeringskrisen kommer avvärjas i sista timmen bör inse att löfve i så fall hade hållit presskonferens på kvällen. Det är försent nu.

Det är inte för sent förrän Talmannen öppnar den punkt på dagordningen som handlar om (SD):s misstroende. Fram tills dess kan Stefan Löfven avgå frivilligt. Håller dock med att han sannolikt redan hade avgått vid det här laget dock om det var planen. Börjar bli rätt hoppfull faktiskt Om två timmar kan vi vara av med Löfven för alltid.
Citera
2021-06-21, 08:11
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OffenDead
Känner på mig att regeringen inte faller. C kanske viker sig?
Oavsett vad är jag redo för århundradets besvikelse. Hur stor är chansen att regeringen faller idag?
Chansen/risken ökar för varje timme. Så, större än när du skrev ditt inlägg.

Det hänger på om Lööf backar. Dadgostar kommer inte att avstå om inte punkt 44 försvinner.

Undrar om inte Centerpartiet kalkylerar att de har mer att förlora på att JÖK:en havererar än på ett extraval.
Citera
2021-06-21, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är inte för sent förrän Talmannen öppnar den punkt på dagordningen som handlar om (SD):s misstroende. Fram tills dess kan Stefan Löfven avgå frivilligt. Håller dock med att han sannolikt redan hade avgått vid det här laget dock om det var planen. Börjar bli rätt hoppfull faktiskt Om två timmar kan vi vara av med Löfven för alltid.

Klockan går så extremt långsamt bara...
Citera
2021-06-21, 08:14
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Härligt om det blir extra val nu - lagom till att corona-kommissionens rapport har landat!

Annars, ut i solen med er och häng inte här hela dagen. Det blir det för mig nu.
Tyvärr tror jag kommissionen släpper sin delrapport först i oktober. Den hade ju givit en extra krydda i valrörelsen till ett ev extra val.
Citera
2021-06-21, 08:15
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Folk som tror regeringskrisen kommer avvärjas i sista timmen bör inse att löfve i så fall hade hållit presskonferens på kvällen. Det är försent nu.

Ja det har varit både Löfvéns och Lööfs linje sedan några dar tillbaka att lagd JÖK ligger. Omröstning nu som det ser ut. Fast jag kan tänka mig att Löfvén gärna hade sett Lööf backa. Men det ville hon inte.
Citera
2021-06-21, 08:17
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Hur många procentenheter tror du hon och V vinner på det här agerandet? Jag skulle säga cirka fem procentenheter.

Förutsättningen är förstås att Dagostar lyckas med att få stopp på punkt 44. Ett misslyckade vore ett fiasko.
Vinner Dagostar den här dragkampen så står hon som vinnare och vinnare brukar belönas, så en uppgång på 3-5% känns rimlig.
Citera
2021-06-21, 08:18
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Förutsatt att riksdagsledamöterna förstår vilken knapp de ska trycka på...
https://www.expressen.se/nyheter/fargforvirringen-infor-omrostningen/
Citera
2021-06-21, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det skulle inte förvåna mig om V är större än S om några år. Om inte S hittar en bättre partiledare.
Om man har som enda politiska idé att söka makt, och att vara emot någon annan, så kommer det att gå så. Det är förmodligen teoretiskt möjligt att blåsa liv i sossarna med byte av ledningen, men det känns inte särskilt sannolikt. Min spaning är att sossarna som parti långsamt kommer att dö tillsammans med sitt väljarunderlag, och de verkar dessutom själva acceptera den framtiden.
Citera
2021-06-21, 08:20
Medlem
Haddock93s avatar
Sa inte Magdalena Andersson precis att det var oansvarigt med en misstroendeförklaring för att det skulle påverka ekonomin? Såhär ser Swedbank på det:

"Allt talar för att Löfven i dag blir den första statsministern att förlora en misstroendeomröstning. Vi bedömer att den kommande politiska turbulensen, även om den blir utdragen, inte kommer att tynga den ekonomiska utvecklingen.”

Där ser man. Ännu mer skrämsel från sosseriet.
Citera
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --Blackbird--
Regeringen kommer nog inte falla eftersom de kommer trycka på fel knapp vid omröstningen: https://www.dn.se/sverige/rott-eller-gront-viss-forvirring-infor-omrostningen/
Att det allt som oftast verkar vara oklart vilken av de tre knapparna politikerna ska trycka på är inte alls bra. Egentligen är det bara rött och grönt som verkar strula till det. Hög tid att riksdagsledamöterna får gå en knappkurs, så att vi i fortsättningen slipper feltryckningar och missförstånd. Hur jävla svårt kan det vara att lära sig vad två knappar betyder?
Citera
Medlem
Lägger en peng på att det är en inre kris i socialdemokraterna som står för denna tillställning.
Statsministern är nära slutet och det finns inte en naturlig ledare att ta över.
javisst, låter långsökt men vänta och se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in