2021-06-21, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Den 31 maj presenteras regeringens utredningsförslag om fri hyressättning i nyproducerade hyreslägenheter. Jonas Sjöstedt lovade för två år sen att Vänsterpartiet kommer att avsätta regeringen om den går vidare med ett sånt förslag och inte skrotar det.

Nu blir det upp till bevis om man kommer att hålla fast vid det löftet. Det finns nämligen inga sätt för Stefan Löfven att slingra sig runt den här frågan. När LAS-utredningen presenterades för ett år sen tog Löfven avstånd från utredningens förslag och sade att utredaren inte hade följt regeringens direktiv. Frågan om marknadshyror är dock i motsats väldigt enkel och kan inte misstolkas på något sätt. Antingen är man för eller mot marknadshyror.

Bollen hamnar därför hos Vänsterpartiet. Kommer Vänsterpartiet att fälla regeringen eller vågar man inte ta risken att det blir ett regeringsskifte? Är det bättre med en rödgrön regering som inför marknadshyror än en borgerlig regering som inte kommer att ha mandat i riksdagen för att göra det?

I grunden handlar det om vad som är viktigast ideologiskt för Vänsterpartiet. Kampen mot marknadshyror eller kampen mot SD.

Vad tror ni blir utfallet?
Stefan Löfven kan ge svenskt medborgarskap till 15o-tusen flyktingar så behåller han garanterat makten.
Så är det!
Citera
2021-06-21, 07:03
Medlem
arbetets avatar
Härligt om det blir extra val nu - lagom till att corona-kommissionens rapport har landat!

Annars, ut i solen med er och häng inte här hela dagen. Det blir det för mig nu.
Citera
2021-06-21, 07:04
Medlem
Känner på mig att regeringen inte faller. C kanske viker sig?
Oavsett vad är jag redo för århundradets besvikelse. Hur stor är chansen att regeringen faller idag?
Citera
2021-06-21, 07:06
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaclap
Fäller Vänstern sossarna så får dom min röst i nyvalet

Märkligt att Aftonbladets lögnaktiga rubrik fortfarande ligger kvar högst upp i nätupplagan efter ett halvt dygn: "Får som hon vill - röstar ändå bort Löfvén". Vad håller dom på med på Aftonbladet?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/bnRll5/far-som-hon-vill--rostar-anda-bort-lofven
Citera
2021-06-21, 07:10
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Det som är lite knepigt, väldigt lekmannamässigt tänkt, är ju att den beryktade punkt 44 är något M och KD verkligen står för.

Hur kan V inte ha detta i tanken, fäller de Steffe och company, kommer M och KD ändå införs detta på något höger.

JÖKen är fortsättning på decemberöverenskommelsen. Vänsterpartiet insåg att det är ett uselt sätt att leda och som bara gynnar S. Löfven säger att Dadgostar måste ta ansvar vilket ju är ett hån mot V då V inte fått gehör för något trots att man stött regeringen och JÖKen i nästan allt. Mest är det en känga mot C då Lööf sagt att man skålla V utanför trots att Jöken bygger på V:s stöd. Det är en så sanslös arrogans av Löfven och Lööf.
Citera
2021-06-21, 07:15
Medlem
styrlunds avatar
Jag tror inget av partierna vill ha ett extraval. Inte ens Sd.
Det skulle innebära att SD hamna i det läget där de kommer tvingas sätta sig i förarsättet och vara den vuxna föräldern på den skittråkiga bilsemestern. Som det är nu är SD den där dryga övercurlade tonåringen i baksätet som varvar med att titta på Tiktok och hitta brister hos föräldrarna i framsätet.
Citera
2021-06-21, 07:22
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Har M uttalat sig hur de tänker rösta?

Ja, det har de. De kommer rösta bifall för misstroendeförslaget. SD, V, KD och M kommer då att få 181 av de 175 erforderliga röster som behövs.

M och KD har exakt samma hållning i den här frågan: man röstar inte för eller emot punkt 44, som man i princip är för, utan emot regeringen Löfven.

Detta måste man för att en stor del av partiernas väljare vill detta och man skulle förlora i trovärdighet om man inte tryckte "grönt" här.

Att Ebba Busch var i studion (och ingen moderat) beror, som sagt, på att M och KD har en identisk position och att man vill ge KD lite extra medietid och exponering eftersom partiet inte ligger helt bra till i opinionen.
Citera
2021-06-21, 07:27
Medlem
Jimmie Åkesson käkar upp journalisterna på TV4.
Citera
2021-06-21, 07:29
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OffenDead
Känner på mig att regeringen inte faller. C kanske viker sig?
Oavsett vad är jag redo för århundradets besvikelse. Hur stor är chansen att regeringen faller idag?

Det börjar bli knapp med tid.
V bestämde sig i torsdags så tid har funnits. C måste stryka punkten om marknadshyror nu, och att göra det timmar innan omröstningen kommer vara enormt förnedrande.
Jag var rätt övertygad om att det skulle lösas i helgen men nu vet jag inte.

Regeringen kanske inte faller(fälls idag men tillbaka om 1v) men JÖKen lär falla vilket är fördel M+KD då L kan rösta på deras budget .
Citera
2021-06-21, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Jag tror inget av partierna vill ha ett extraval. Inte ens Sd.
Det skulle innebära att SD hamna i det läget där de kommer tvingas sätta sig i förarsättet och vara den vuxna föräldern på den skittråkiga bilsemestern. Som det är nu är SD den där dryga övercurlade tonåringen i baksätet som varvar med att titta på Tiktok och hitta brister hos föräldrarna i framsätet.

Haha vilken bra beskrivning, kan vi fortsätta? V är den snälla duktiga flickan som plötsligt blivit tonåring, piercat sig, färgat håret blått och börjat skrika åt de förvånade föräldrarna (pappa löfven och mamma lööf) efter år av att dom pratat över huvudet på henne.

Nu sitter V utanför vägkrogen, kajalen rinner ner efter kinderna och hon vägrar hoppa in i bilen igen. Föräldrarna himlar med ögonen åt henne från bilen och tänker att "hon får väl sitta där och sura, snart ger hon upp och kommer tillbaka"
SD tittar på sin styvsyster från bilfönstret, lägger undan mobilen. Suckar. Öppnar dörren, går fram till V, sätter sig bredvid på stenen, lägger armen om henne och säger till V: "Dom är idioter, jag vet..."
Citera
2021-06-21, 07:31
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Ja, det har de. De kommer rösta bifall för misstroendeförslaget. SD, V, KD och M kommer då att få 181 av de 175 erforderliga röster som behövs.

M och KD har exakt samma hållning i den här frågan: man röstar inte för eller emot punkt 44, som man i princip är för, utan emot regeringen Löfven.

Detta måste man för att en stor del av partiernas väljare vill detta och man skulle förlora i trovärdighet om man inte tryckte "grönt" här.

Att Ebba Busch var i studion (och ingen moderat) beror, som sagt, på att M och KD har en identisk position och att man vill ge KD lite extra medietid och exponering eftersom partiet inte ligger helt bra till i opinionen.

Sett ur gemene mans synvinkel är regeringskris det bättre alternativet mot marknadshyror. Med andra ord tar jag hellre en regeringskris än en marknadshyreshöjning. Regeringskrisen frälser oss med andra ord från ondo. Tack för den Norsi. Tacksam.
Citera
2021-06-21, 07:34
Medlem
sebno1s avatar
Vaknade upp och kom att tänka på en låt jag inte hört på många år. Dan Berglund - Ombudsmannen.

Kunde inte passat bättre en sådan här dag, lite så Stefan Löfven nog känner sig just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in