2021-06-20, 23:20
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om C släpper p44 lämnar L JÖKen. Deras punkter i JÖKen blir därmed irrelevanta. C och MP kan dock kräva att deras kvarvarande punkter ska uppfyllas. V kan välja att tolerera detta då de fått framgång i frågan om p44. Om C, S, MP och V aktivt röstar för regeringens budget så går den igenom i höst.

Jag ser ingen anledning varför V först skulle ta en massa ovett för att de fäller Löfven, och sedan inte ställa krav när han kommer igen. Blir det en ny regeringsbildning med Löfven är bordet rensat, och de inblandade partierna får förhandla en ny deal.
Citera
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Han är nog fullt upptagen med annat. Man frågar sig vad dock?

Kanske håller han på att svetsa ihop sitt nästa drag.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag instämmer. Dadgostar är uppenbarligen en skicklig och övertygande politiker, men det betyder inte att V kommer att rösta för en misstroendeförklaring i morgon. Allt beror på vad som händer de närmaste timmarna. V vill natuligtvis behålla Löfven om han bara släpper marknadshyrorna. Det skulle inte förvåna mig om det är där vi landar i morgon.

Det kan absolut inte uteslutas. (S) har inte haft makten över Sverige i 130 år för intet.
Citera
2021-06-20, 23:21
Medlem
.WhyAreYouGeh.s avatar
Antingen blir man superglad i morgon eller så blir man arg och uppgiven. Börjar bli lite nervöst. Tror dock på det sistnämnda
Citera
2021-06-20, 23:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om det är en betydelselös fråga, varför slåss då Lööf så hårt för den?
Lööf slåss inte hårt alls. Den ingår som betalning för att Löfven får vara statsminister.

S skall naturligtvis betala.

Hur bra går det att gå till en leverantör och få dom att efterskänka köpeskillingen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Fast syftar inte "förståelse" på att svenska folket inte har någon förståelse för att regeringen faller pga en fråga som denna?
Det är två olika satser:

Svenska folket har:
1. Ingen kunskap om politiska uppgörelser
2. Ingen förståelse att politiska uppgörelser kan misslyckas
Citera
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Visst, men hur L röstar spelar ingen roll i morgon. De kan inte fälla Löfven om V ändrar sig, och de behövs inte om V står fast vid att fälla regeringen.
Det jag menar är att S kan inte stryka marknadshyror utan både C och L. Annars faller JÖK
Citera
2021-06-20, 23:23
Medlem
Haddock93s avatar
Längesen det var såhär spännande med politik. C kan inte ge sig men det kan inte heller V längre. Om Annie ger sig kommer det kosta henne enormt politiskt och hon har stora ambitioner. ND kommer fälla regeringen imorgon om hon inte heller får som hon vill.

Det blir såhär när man odemokratiskt spottar väljarna i ansiktet och för fram JÖKen. Ingen ville ha denna regering och då blir det såhär. Demokratin ställs på prov. BRA!

Det är en otroligt bra vecka inom politiken. Löfvén är körd. Socialdemokraterna kommer skadas både politiskt och opinionsmässigt till V och SD. SD går starkt framåt i opinionsundersökningar och inte långt kvar till ett eventuellt extraval.

Ett SD över 20% nästa val och vi kanske äntligen kan få ordning på Sverige

Skål mina svenska bröder!
Citera
2021-06-20, 23:24
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Kanske håller han på att svetsa ihop sitt nästa drag.
Nej, han slutförde aldrig svetsarutbildningen!
Citera
Medlem
MrsUniversums avatar
Annie Lööf, en svensk Margret Thatcher-häxa som brinner för Chicago-skolans ideer om marknadskrafter in absurdum. Lööf är definitivt i särklass Sveriges farligaste kvinna. Lööfs dröm om fri invandring är bara en av hennes och Centerns sjuka politiska förslag.
MP och C har ställt till det något ofattbart för Sverige.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Yes.., men vad vill Annie ha som kompensation ? För det kommer inte att komma gratis ifrån C.

Vad kan Annie vilja ha, som även V kan smälta ?
(för jag tror inte det blir billigt)

Vad vill V ha som Lööf kan smälta. det är det nya läget.
Citera
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kan Sabuni acceptera om Annie Lööf stryker punkt 44? Det är frågan i så fall.

Kan och kan. För L är det angeläget och brottom att lämna JÖKen. Så om punkt 44 fimpas kan dom säga "OK, nu gäller inte JÖK längre, vi behöver inte stödja S med något eller hjälpa till att få igenom budgeten." . Så budgeten måste igenom med C+Vpks stöd. Vilken kan bli knepigt. C kan få för sig att stödja moderaternas budget tillsammans med SD, L och KDs. Då får Löfven problem, igen.

Själv tror jag V röstar för misstroende även om man i svinottan i morgon ger upp punkt 44. Man kan motivera det med att man helt enkelt inte litar på statsminstern och hans gäng. Löfveen har haft 2 år på sig att lösa detta, men gett fan. Nu kommer resultatet av hans slappa, groggdoftande stil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in