2021-06-20, 22:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det räcker med att en majoritet av riksdagen inte röstar emot. Du kan bli statsminister med 0 röster.

Du tror på det som ett alternativ i talmansrundorna alltså?
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
För det räcker att en statsministerkandidat inte har en majoritet mot sig.

Att rösta gult är att rösta för, bara lite mer ryggradslöst och fegare
Citera
Medlem
Man blir alltid lika förvånad hur snygg Ebba Busch är när hon är på tv. Hoppas hon trycker hårt på röd knapp imorn.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Skillnaden är att Sabuni då backar ut ur samarbetet helt och in i famnen på m/kd. Det lämnar Centerpartiet att baxa igenom en höstbudget på nåder av Vänsterpartiet. Vet inte om det är en position hon vill ha inför nästa val.

Jag tror visserligen partiet gör som Lööf bestämmer.

Men det kommer att bidra till den upprördhet som redan pyr ute i landet.
V lär inte rösta igenom en budget som de inte fått vara med och förhandla. Att se C och V vid samma förhandlingsbordet om en budget, nej det vore otänkbart. Tror den enda vägen ut för Annie nu är att backa på p44.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Kan dom två politiska vildarna som sitter i Riksdagen (en fd Liberal och en fd Vänsterpartist) bli tungan på vågen om det eventuellt ska röstas om en ny regering efter talmansrundor?

Nej. M+KD+SD+V har 181 mandat (utan vildarna), så de kan tillsammans fälla regeringen även om någon av de egna ledamöterna röstar emot.
Citera
2021-06-20, 22:55
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Jag är helt med dig på detta. Nooshi har skinn på näsan, och jag har faktiskt aldrig hört henne uttala något standard-hatiskt mot SD. Tror hon är mer emot C och M, än folkhemsvännerna i SD.

Själv behöver jag inte ställa någon klocka, tror jag har haft 3 möten före kl 10.

Ganska uppfriskande att inte få höra ”blåbrun” varje gång vänsterledaren pratar.
Citera
2021-06-20, 22:55
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Var samarbetar C med kommunister?

Det lär du inte kunna leverera ett sakligt svar på.

Lööf böjde sig nyss för kravet från V.
Det räckte dock inte så hon får böja sig djupare.
Citera
2021-06-20, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Jag tror att verkligheten har kommit ikapp. MP finns inte längre....
Per Bolund står just nu framför en fantomspegel och torrövar inför MP presskonferens i natt 02:22 då alla ligger och sover
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Förvånad att du inte kom med det där gapskratte-emojin

Det stämmer att C och V skulle kunna släppa fram Löfven som statsminister. Problemet blir ju när de sen ska göra upp om en budget. Om de inte kan komma överens så kommer Kristerssons budget att vinna. Inte fan kan man regera som statsminister utan en budget.

Poäng till dig för ovanlighetens skull. Budget är något mer osäkert. Men det förändrar knappast att Löfven återkommer efter talmansrundor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej. M+KD+SD+V har 181 mandat (utan vildarna), så de kan tillsammans fälla regeringen även om någon av de egna ledamöterna röstar emot.

Nu talar jag inte om misstroendeförklaringen utan en framtida ny regeringsbildning. Då kan väl deras 2 mandat bli avgörande i slutändan?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Var samarbetar C med kommunister?

Det lär du inte kunna leverera ett sakligt svar på.

Vilar inte JÖKen på stöd från V menar du?
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
V lär inte rösta igenom en budget som de inte fått vara med och förhandla. Att se C och V vid samma förhandlingsbordet om en budget, nej det vore otänkbart. Tror den enda vägen ut för Annie nu är att backa på p44.

Tåget har nog redan gått för Lööf. Ska hon ringa upp Dadgostar mitt i natten och säga att hon ändrar sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in