2021-06-20, 22:24
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cellfort
Jag skriver ju klart och tydligt hur jag misstänker de ID-kapat denna personen. Försvar av GM? De har begått ett genialiskt bedrägeri. 150 millar är ingen liten summa. Är imponerad. Är även realist då jag anser de aldrig kommer åka fast för detta (ägarna av bolagen).
Du vet inte riktigt vad ID-kapning är, i så fall, eller vad man kan ha för nytta av det. Det här var väl en väsentligt mycket äldre person och dessutom etnisk västerländsk. Vad har hans identitet för glädje för den som har Mellanöstern-utseende och är hälften så gammal? (Om man nu ens ska försöka med ett fake-pass så är det väl enklare att köpa något från hemlandets säkert stora diaspora)
Citera
2021-06-20, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuidNovi
Jag har rest med SAS. De använde sig av Vaccina. Det kändes seriöst.

På nedan länk står det bl a
"Vaccina kommer, som enda vårdgivare i Sverige, att använda sitt egna PCR-laboratorium för att erbjuda snabba svarstider.

https://www.vaccina.se/blog/2021/03/09/vaccina-och-sas-inleder-unikt-partnerskap-for-tryggt-resande/

Jo men när jag tog testet sa dem att dem hade sitt eget PCR-labb på vårdcentralen. Ärligt talat var testet helt puckat. Normalt tas covidtest genom näsan. I bussen hade sköterskan en pinne vid sidan av tungan och det var klart.

Citat:

Är det inte lite "märkligt" att olika labb inte hört av sig till myndigheterna och undrat VEM/VILKA labb som analyserat alla tester? Det borde ju bli långa köer till de olika labben runt om i Sverige.

Ja det behövs någon form av statlig verifiering av testcenters. Kontroll att alla papper finns och att det är spårbart. Det känns som vilken unge som helst kan sätta upp sin testcenter, ha en läkare som skriver under papper.
Citera
2021-06-20, 22:29
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detta.var.namnet
Jag har testat mig där 3 gånger och alltså betalat 4500 kr för dessa falska "test".

Känns som att jag borde kunna få pengarna tillbaka. Ska jag lämna in en stämningsansökan eller vad är bästa sätt?

Från domstol.se: "Om du som ansöker om stämning är en organisation, ett bolag eller en förening ska du bifoga ett registreringsbevis av vilket det framgår vem som har rätt att företräda organisationen, bolaget eller föreningen. "

Organisationsnumret står på mitt kvitto: 559270-8605
Har fått 1 test underskrivet av Apostolos Mintoglou (Riddarens vårdcentral) och 2 av Amir Soltani.

Hur får jag pengarna tillbaka?

Testet kostade väl runt 500kr. Det var väl intyget som kostade en tusenlapp till.
Möjligen kan du hävda att du betalat för ett test som inte utförts.

Själva intyget för 1000kr har du ju fått…..
Den person som skrivit under intyget har ju bara baserat detta på ett testresultat som han i sin tur fått svaret på. Det gäller ju att då bevisa att denne intygsskrivare varit fullt medveten om att pcr-testet var falskt. Det är ju faktisk inte helt säkert att intygsskrivarna du räknar upp också var delaktiga i test-bluffen. Det blir nog något en domstol får bedöma.

Men att mjölka pengar ur ett företag som nu sannolikt går i konkurs är aldrig lätt…
Citera
2021-06-20, 22:31
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lo-Jack.Chan
Ja det behövs någon form av statlig verifiering av testcenters. Kontroll att alla papper finns och att det är spårbart. Det känns som vilken unge som helst kan sätta upp sin testcenter, ha en läkare som skriver under papper.
Tyvärr är ju hela det svenska systemet uppbyggt på tillit. Så länge man kan lita på 99 % av befolkningen är ju det klart smidigast. Men nu när det finns en stor andel av befolkningen som tvärtom kommer från misstroskulturer så funkar inte tillitssystemet längre. Man måste utgå ifrån att folk bluffar tills motsatsen är bevisad. Sad, but true!
Citera
2021-06-20, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av detta.var.namnet
Jag har testat mig där 3 gånger och alltså betalat 4500 kr för dessa falska "test".

Känns som att jag borde kunna få pengarna tillbaka. Ska jag lämna in en stämningsansökan eller vad är bästa sätt?

Från domstol.se: "Om du som ansöker om stämning är en organisation, ett bolag eller en förening ska du bifoga ett registreringsbevis av vilket det framgår vem som har rätt att företräda organisationen, bolaget eller föreningen. "

Organisationsnumret står på mitt kvitto: 559270-8605
Har fått 1 test underskrivet av Apostolos Mintoglou (Riddarens vårdcentral) och 2 av Amir Soltani.

Hur får jag pengarna tillbaka?

Tyvärr kan Du inte vända Dig till ARN, då de INTE prövar tvister som rör: utförande av hälso- och sjukvårdstjänster,

https://www.arn.se/tvisteomraden/#area-highlight-ovrigt

Ni är säkert många som är berättigade till återbetalning så förhoppningsvis kan det bli någon form av "masstämning" via något juridiskt ombud.
Citera
2021-06-20, 22:39
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Mycket som var "märkligt" i ovan länk, förutom datumet.

Det bor visserligen en man med det namnet i BRF Kvickentorp men vad har en bostadsrättsförening med ett PCR test att göra?

Kjell är en 70-taggare som råkar vara ordförande i denna brf-förening, så min gissning är att gubben tankat ner pcr-testet på föreningens dator och klantat sig så filen hamnade på den publika delen.
Sen kan man undra varför en högriskare tar ett pcr-test för en resa som sen feldateras framåt, en sak är solklar, Kjell kommer att bli kallad till förhör med anledning av datumgrejen samt några andra detaljer.
Citera
2021-06-20, 22:40
Medlem
Citat:
Jo men när jag tog testet sa dem att dem hade sitt eget PCR-labb på vårdcentralen. Ärligt talat var testet helt puckat. Normalt tas covidtest genom näsan. I bussen hade sköterskan en pinne vid sidan av tungan och det var klart.

husdr.se i Göteborg hade tryckt UNILABS på sina intyg. Problemet var "bara" att de inte var kunder hos UNILABS!
Citera
2021-06-20, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Tyvärr är ju hela det svenska systemet uppbyggt på tillit. Så länge man kan lita på 99 % av befolkningen är ju det klart smidigast. Men nu när det finns en stor andel av befolkningen som tvärtom kommer från misstroskulturer så funkar inte tillitssystemet längre. Man måste utgå ifrån att folk bluffar tills motsatsen är bevisad. Sad, but true!

Bra inlägg.

Kan bara instämma.
Citera
2021-06-20, 22:50
Medlem
Citat:
husdr.se i Göteborg hade tryckt UNILABS på sina intyg. Problemet var "bara" att de inte var kunder hos UNILABS!
Ett system skulle bygga på ackreditering.

1. Har du rätt personal?
2. Använder du ett verifierad labb?
3. Är labbet medveten om det?
4. Andra krav/dokument?
5. Sanningsäkran?
6. Betalar svenska staten för dina prov?

Har du alla krav då får du stå på Folkhälsimyndighetens sida, annars är du bannlyst. SWEDAC kan certifiera mottagningarna.

Ett annat test är att testa testcentret med ett positivt prov. Om dem inte kan påvisa covid då skall du granskas genast.
Senast redigerad av Lo-Jack.Chan 2021-06-20 kl. 22:54.
Citera
2021-06-20, 22:52
Medlem
colis avatar
Citat:
Tyvärr kan Du inte vända Dig till ARN, då de INTE prövar tvister som rör: utförande av hälso- och sjukvårdstjänster,

https://www.arn.se/tvisteomraden/#area-highlight-ovrigt

Ni är säkert många som är berättigade till återbetalning så förhoppningsvis kan det bli någon form av "masstämning" via något juridiskt ombud.

Man kan inte lugga en flintskallig.
Att stämma ett bolag som gått i konkurs är ofta inte framgångsrikt, finns inga pengar att hämta där.
Att stämma huvudmännen som troligen antingen dragit utomlands och gömt undan pengarna eller skickat iväg pengarna till andra är kanske inte heller så lätt….

Det är mycket pengar sammanlagt, men för varje enskilt målsägare= lurad kund, handlar det om ett par tusen kronor som mest. Inte så stora pengar att bråka om - med tanke på hur svårt det kommer vara att få tillbaka dem.

Kommer det gå som man hoppas åker alla ansvariga in på långa fängelsestraff, förbud att bedriva näringsverksamhet och deslegitimering av läkarna.
Men att få ut pengar från dem kan vara svårt, man står dessutom som privatperson långt bak i kön efter Skattemyndigheten, Banker, Hyresvärdar etc.

Läkarintyg är dessutom momsbelagda. Har de tagit 1000kr per intyg borde 200kr för varje intyg gått till Skattemyndigheten.
Vågar man sig på en grov gissning att bolagen inte heller betalat in momsen korrekt….
Senast redigerad av coli 2021-06-20 kl. 22:56.
Citera
2021-06-20, 22:54
Medlem
Citat:
Ett system skulle bygga på certifiering.

1. Har du rätt personal?
2. Använder du ett verifierad labb?
3. Är labbet medveten om det?
4. Andra krav/dokument?
5. Sanningsäkran?
6. Betalar svenska staten för dina prov?

Har du alla krav då får du stå på Folkhälsimyndighetens sida, annars är du bannlyst.

Ett annat test är att testa testcentret med ett positivt prov. Om dem inte kan påvisa covid då skall du granskas genast.

På nedan länk kan Du läsa IVOs beslut vad gäller husdr.se:

https://www.ivo.se/globalassets/dokument/nyheter/2021/beslut-2021/ivo-beslut-husdrse-ab-20210122.pdf
Citera
2021-06-20, 22:58
Medlem
Citat:
På nedan länk kan Du läsa IVOs beslut vad gäller husdr.se:

https://www.ivo.se/globalassets/dokument/nyheter/2021/beslut-2021/ivo-beslut-husdrse-ab-20210122.pdf

Det är ju en brist i systemet att man inte ackrediterar vårdmottagingar utan det räcker med att du registrar dig som vårdgivare hos IVO. Då kan du förfalska dina intyg. Ärligt talat flera mottagningar jag har varit inne på har tagit en pinne på tungan.

Då går det inte verifiera att en myndighet eller dylikt har gått igenom kravlistan.

Jobbar som konsult i vårdbranchen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in