Citat:
Ursprungligen postat av
stoic
Hej, vill börja att berätta lite om mig så ni får en bättre bild. Jag är en man på cirka 30år, 180cm lång och väger cirka 90kg.
Jag har haft otroligt mycket problem med min rygg senaste åren och har fått diagnosen spondylartrit och även artros. Jag har senaste 6 månaderna varit svullen och öm över revbenen på vänstersidan.
Nu för cirka 2 veckor sedan så började jag få extremt ont i bröstkorgen. Allt började med att jag hade startat hos en fysioterapeut för min stelhet i ryggen. Det gick cirka 1 vecka från att jag startade med träningen tills att det här i bröstet blev värre.
Symptomen är följande:
Vilopuls som går från 65 till 120-130 utan att jag anstränger mig.
Brännande smärta i bröstet och det känns även som en skarp smärta rakt i bröstbenet.
Har även haft högt blodtryck och får även ibland svårt att djupandas.
Jag har träffat läkare 3 gånger under denna tid och ska träffa läkare imorrn igen. Dem påstår att det är kostokondrit och det är just det jag undrar om det kan påverka puls och andning osv?
Är det någon här som har/haft kostokondrit och känner igen sig i symptomen? Och hur lång tid brukar det ta innan det värsta släpper?
Tacksam för svar!
/Stoic
Som redan påtalat ger inte costochondrit hög puls, men det kan ge bröstsmärts. Det viktiga är att kolla din syremättnad, gärna också vid ansträngning. Hög puls som kommer ibland kan ha många orsaker, bl.a. ångest, POTS och arytmier. För att enklast diffa mellan dessa tillstånd är din historia det viktigaste.
Just POTS är någorlunda enkelt att screena sig för hemma. Ta din puls i liggande efter några minuters vila. Res dig sedan upp och ta pulsen varannan minut tills du stått upp i 10 minuter. Är din puls oförändrad är det osannolikt att du har POTS. Om din höga puls kommer vid ångest är det sannolikt stressen som orsakar pulsen. Arytmier (t.ex. s.k. ART/AVNRT) kan komma lite när som och brukar sitta i lite längre tid, och ha ganska rejält förhöjd puls. Men inget är tyvärr 100%.