2021-06-20, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
JA precis
Jag disktuterade detta med flera både Svenskar och utländska affärsresenär i olika flygplans lounges.

De testrutinerna som finns inte bara i Sverige utan i hela Schengen är ju ett sådant praktfiasko av att försöka hitta konsensuslösningar mellan olika lagar som blir problematiska med pandemin.

Den som hade bäst take på det var en snubbe från BCG

Tar vi det som händer i Schengen är testkraven och rutinerna ett skämt.
Reser det ner folk från Finans, Tech eller Consulting branschen på affärsmöten kommer de knappast att självisolera sig i 10 dagar innan de vistas fritt i landet. I andra Schengen länder är de ganska ovilliga att ge dig de 5 dagars testen du egentligen ska ta för att bryta din självisolering om du inte har deras motsvarighet till personnummer.
Det finns så mycket adminstrativa hål

Så vad gör då EU jo man inför obligatoriska test och reseintyg (som ska utfärdas av läkare inom särskilda tidsramar) vilket betyder att vårdguidens masstestning inte anses tillräckligt tillförlitlig.

Nu har du simpel
Tillgång och Efterfråga.

Konsument Testar sig
Inte för att få ett provsvar utan för att få ett NEGATIVT Provsvar för att kunna resa.
För hen är viktiga faktorer
Pris (speciellt när resan sker privat), Tillgänglighet, snabbhet (pga av sjuka krav av inreselandet) och logistik (att det inte ska bli en tidstjuv).

Som Leverantör:
Vinner du kunderna om marknadsandelar om du tillgodoser detta.
Vad intyget sedan betyder, hur duktiga testare du har eller hur pass tillförlitliga labb du använder skiter alla parter i.
Svenska myndigheter har heller inget egetintresse av att garantera detta mer än att rädda ansikte mot sina diton i inreselandet. privattestar jag mig i Sverige så gör jag ju det pga av de kraven Tyska, Nederländska, Franska osv myndigheter ställer på flygbolaget som i sin tur kräver provet.

Även i de fall testen faktiskt analyseras så ligger det i ingens intresse att leverera ett positivt svar.
Skulle jag någon gång testa positiv med en privataktör så skulle jag undvika just den aktören inför framtida tester.
Ett positivt test svar kan innebär miljonförluster för de bolag och uppdragsgivare jag jobbar för. Inställnign och omplanering av möten.
För andra tjänstemän kan det innebära att de inte får se sina barn på en månad (om de återvänder till exempelvis TYskland från Sverige).

Pga risken för förfalskade provsvar och svårigheten att garantera äktheten så är risken stor att systemet med coronapass havererar.
Citera
2021-06-20, 20:11
Medlem
Min gissning är såhär:

Han har rest till Förenade Arabemiraterna. Mer specifikt till Dubai.
Där kommer han lägga minst hälften av pengarna i olika fastigheter.
Fastigheterna kommer inte stå på hans namn, utan i hans släktingars namn.
Det är inte bara ett sätt att gömma pengarna, men det är också en riktigt bra investering.

Sedan kommer han flytta till Saint Kitts and Nevis, skaffa medborgarskap där genom att investera i en fastighet. Kravet är att du först köper en fastighet för minst 250,000 USD. Då får du permanent uppehållstillstånd. Därefter behöver du vistas i landet 365 dagar för att sedan kunna ansöka om medborgarskap - vilket i princip alla får.

Därefter säger han upp sitt svenska medborgarskap. Han är nu en medborgare i Saint Kitts and Nevis. Flyttar tillbaka till Dubai, eller varför inte sälja fastigheterna där och ta med allt & alla till sitt hem på Saint Kitts - vilket är en extremt fin ö. Där kan han njuta resten av livet.

Självklart passar han på att byta namn i samband med det nya medborgarskapet i Saint Kitts and Nevis.

Min teori iaf. Självklart kommer han inte åka fast eller sitta en enda dag bakom galler, varken i Sverige eller någon annanstans. Åtminstone inte för detta brottet.

Ovanstående är precis det jag hade gjort om jag begått detta brott.
Senast redigerad av Cellfort 2021-06-20 kl. 20:13.
Citera
2021-06-20, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Vem är förvånad?

Detta är resultatet av en nation av tillit möter opurtunism. Jag är förvånad att Al-Saiid inte han ropa rasism o få TV4 att stoppa aktionen.

Jag är också lite nyfiken på vilka som betalat 1500 kr för testerna o vart de rest.

Kostade bra mycket mer än 1500kr i början och även nu får du betala typ 3000kr för express pcr
Citera
2021-06-20, 20:13
Medlem
Yinool0401s avatar
Hehe 😈, dom lär ha fått diverse uppstart bidrag och subventionerade arbetsgivaravg..också. 😊

Även om jag iofs inte tror dom betalat en krona i skatt för dom ca 6 månader som dom turbokörde på.

Booom.
Citera
2021-06-20, 20:14
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cellfort
Min gissning är såhär:

Han har rest till Förenade Arabemiraterna. Mer specifikt till Dubai.
Där kommer han lägga minst hälften av pengarna i olika fastigheter.
Fastigheterna kommer inte stå på hans namn, utan i hans släktingars namn.
Det är inte bara ett sätt att gömma pengarna, men det är också en riktigt bra investering.

Sedan kommer han flytta till Saint Kitts and Nevis, skaffa medborgarskap där genom att investera i en fastighet. Kravet är att du först köper en fastighet för minst 250,000 USD. Då får du permanent uppehållstillstånd. Därefter behöver du vistas i landet 365 dagar för att sedan kunna ansöka om medborgarskap - vilket i princip alla får.

Därefter säger han upp sitt svenska medborgarskap. Han är nu en medborgare i Saint Kitts and Nevis. Flyttar tillbaka till Dubai, eller varför inte sälja fastigheterna där och ta med allt & alla till sitt hem på Saint Kitts - vilket är en extremt fin ö. Där kan han njuta resten av livet.

Självklart passar han på att byta namn i samband med det nya medborgarskapet i Saint Kitts and Nevis.

Min teori iaf. Självklart kommer han inte åka fast eller sitta en enda dag bakom galler, varken i Sverige eller någon annanstans. Åtminstone inte för detta brottet.
Time will tell. Jag tippar på att han är i häkte inom 14 dagar. Inte nödvändigtvis i Sverige, men det spelar ingen roll.
Citera
2021-06-20, 20:18
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cellfort
Han har med stor sannolikhet dragit till Förenade Arabemiraterna.
En utlämning därifrån till Sverige är i princip omöjligt, vilket i hans läge är optimalt ställe för att det är väldigt enkelt att flytta dit som "expat". Han kan redan språket och Dubai är välkänt för lyxliv - vilket han utan tvekan kommer leva med dessa pengarna.

Det skulle kräva något ofantligt från Sverige som gengäld att utlämna någon därifrån till Sverige.

Sen så är han heller inte internationellt efterlyst i detta skede, så risken att han åker fast (var han nu är), är minimal.

Han har med stor sannolikhet placerat pengarna i fastigheter i Dubai och har en del på kontot som han kan njuta av. Han kommer ha nytt namn och pass inom kort och kommer leva loppan en lång tid framöver.

Genialiskt bedrägeri måste jag säga.
De tre personer som häktades under lördagen gjorde det för grovt bedrägeri, spridande av smitta och osant intygande. På alla punkter kategoriserar polisen det som grovt brott. Samtidigt är ytterligare tre personer anhållna i sin frånvaro.

Lär nog tillkomma misstankar, skattebrott, och av med doktorstiteln minst.
Senast redigerad av Pandalina4 2021-06-20 kl. 20:21.
Citera
2021-06-20, 20:28
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
De tre personer som häktades under lördagen gjorde det för grovt bedrägeri, spridande av smitta och osant intygande. På alla punkter kategoriserar polisen det som grovt brott. Samtidigt är ytterligare tre personer anhållna i sin frånvaro.

Lär nog tillkomma misstankar, skattebrott, och av med doktorstiteln minst.

Dom tre som anhölls kommer nog släppas, det är dom 3 som inte är fast som är hjärnorna 🧠.

Polisen tog 3 anställda som inte fattat ett skit, tror ni upphovsmännen skulle stannat en sekund extra? Dom satt på planet för en vecka sedan... 😂
Citera
2021-06-20, 20:34
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Dom tre som anhölls kommer nog släppas, det är dom 3 som inte är fast som är hjärnorna 🧠.

Polisen tog 3 anställda som inte fattat ett skit, tror ni upphovsmännen skulle stannat en sekund extra? Dom satt på planet för en vecka sedan... 😂

De är redan häktade igår lördag, men kan säkert släppas om en vecka eller två. Vem vet.

De tre som är anhållna i sin frånvaro är Hammad Al S och två till, säkert huvudmännen/kvinnan.
Citera
2021-06-20, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av comirnaty
Mitt PCR test från Riddaren i Tyresö är underskriven av "Dr. Apostolos Mintoglou G.P.M.D"

När tog Du Ditt PCR test?
Citera
2021-06-20, 20:40
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
De är redan häktade igår lördag, men kan säkert släppas om en vecka eller två. Vem vet.

De tre som är anhållna i sin frånvaro är Hammad Al S och två till, säkert huvudmännen/kvinnan.
Mitt tips är att de snällt får sitta i häktet fram till rättegången. Flyktfaran är uppenbar och det är allvarliga brott.
Citera
2021-06-20, 20:45
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Dessutom har brottet sparat miljarder åt världen eftersom det är meningslöst att hålla människor i karantän, utan mycket effektivare att alla lever sina liv som vanligt, och får man corona så får man corona. Ett ovanligt brott helt enkelt, utan offer.

Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Jaså, du är en sån. En som gillar bedrägeri (och kanske själv är en bedragare) och inte tycker att det är någon fara med allmän smittspridning av allvarlig sjukdom vilket bara det är ett brott som kan ge höga straff.

Det är gratis med läkemedel mot smittsamma sjukdomar som t ex könssjukdomar av en anledning, nämligen att den smittade ska och är skyldig att ta läkemedel mot det och får absolut inte utsätta andra för fara. Gratis läkemedel enligt smittskyddslagen skriver läkaren på sådana recept.

Nu vet vi vad du är för sort, bra att veta att du är fullständigt opålitlig och en egoistisk idiot.

Du fattar inte att världen inte är svartvitt i det här fallet.
Folk som jobbar högt upp i näringslivet måste fortfarande kunna jobba och åka.
Det här har skadat handeln, teknikutvecklingen och massa andra grener av allmännäringen globalt

Nu har Politiker för att blidka paniken och se handlingskraftiga valt att komma med helt pantade krav på PCR tester för inresa i olika länder (nu pratar jag inte om Sverige). Sverige är ett av de rimliga länderna där PGA man pga en stark grundlagstiftning inte kunnit köra över medborgarsrättigheter.
Ni anar inte hur många gånger jag behövt förklara för check in personal i Amsterdam, i Frankfurt mm att jag som Svensk medborgare inte behöver test för inresa i mitt eget hemland.

Sedan har vi frivilliga gratis-tester på Flygplatsen.
Vilket alla borde köra men vilket de inte gör då de inte vill lägga allmänna medel och resurser på detta. Istället tror man att läkarintyg ska funka.

Läkarintygen funkar nu bara som en "flygskatt" (likt den Greta vill införa) för att få folk att resa mindre och isolera mer.
Det är ganska surt om du som exempelvis Holländare eller Tysk har blivit stationerad för att ta hand om ett gäng konsulter i Sverige i några månader och får inte återvända på helgerna för att se dina barn.
Senast redigerad av L-illuminato 2021-06-20 kl. 21:16.
Citera
2021-06-20, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farotskogen
Du menar moqdad. Han är. Gift med en från malmö.. Moqdad har en son från tidigare förhållande. Moqdad är pajas brodern, så han har inte så mycket med det här och göra.
Precis, ja. Moqdads bröder. Två bröder som är läkare, varav en utav dem är denne hammad. Idiotiskt att bli av med läkar legget. 😬😬😬Iofs. Har dem lurat 100k ×1500kr per test så motsvarar det 150milj. 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in