2021-06-20, 19:27
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Han har förmodligen skaffat nytt identitet/medborgskap någonstans i världen, jobbar som läkare.
Nåja, "you can run but you can't hide". Mitt tips är att Svinet är fast inom 14 dagar.
Brotten han begått är inget som utländska rättsväsenden viftar undan.

Edit: Bonusvideo https://www.youtube.com/watch?v=58UD3jU86pY
Citera
2021-06-20, 19:27
Medlem
Om de får tag i dem, tror ni straffen kommer bli för mer än bedrägeri? Jag menar, med lite fantasi och med den Corona hysteri som råder samt regler på grund av det, så har de äventyrat hälsan (kanske livet) hos kanske miljontals människor utöver de 100 000 som blev "lurade". Eller blir det i vanlig ordning något patetiskt lågt straff?
Citera
2021-06-20, 19:29
Medlem
Det mest tragikomiska i farsen måste ju ändå vara att huvudmannen tidigare lyfts fram i media som en pensionsräddande invandrarentreprenör. "Vi såg det inte komma."
Citera
2021-06-20, 19:30
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Om de får tag i dem, tror ni straffen kommer bli för mer än bedrägeri? Jag menar, med lite fantasi och med den Corona hysteri som råder samt regler på grund av det, så har de äventyrat hälsan (kanske livet) hos kanske miljontals människor utöver de 100 000 som blev "lurade". Eller blir det i vanlig ordning något patetiskt lågt straff?
Jag har skrivit tidigare att det inte är osannolikt med livstids fängelse.
Citera
2021-06-20, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag har skrivit tidigare att det inte är osannolikt med livstids fängelse.
Låter bra! Missade din post om det.
Citera
2021-06-20, 19:35
Avslutad
Citat:

I Expressen står det "Läkaren är nu efterlyst och anhållen i sin frånvaro som misstänkt för bland annat grov spridande av smitta, grov framkallande av fara för annan och bedrägeri."
Citera
2021-06-20, 19:36
Medlem
Yinool0401s avatar
Någon som läst om Trustor härvan??? Gör det.

Han stack med flera hundra 💯 miljoner, levde i Budapest bland annat. Joakim Posner levde som en kung 👑,, skrev till och med en bok som sålde som smör i Sverige.

Ett bra ställe att leta är Ungern / Budapest, Orbán hatar Sverige så dom kan leva fett nice där i 💯 år och skratta åt Sverige.

Faktum, dom åker nog inte dit, dom hade en plan ✈.
Citera
2021-06-20, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guy86
I Expressen står det "Läkaren är nu efterlyst och anhållen i sin frånvaro som misstänkt för bland annat grov spridande av smitta, grov framkallande av fara för annan och bedrägeri."
Tack, det var den typen av information jag ville hitta.
Citera
2021-06-20, 19:41
Medlem
Pandalina4s avatar
Vilka är de tre som under lördagen häktades misstänkta för grovt bedrägeri, spridande av smitta och osant intygande?

Hammad Al-Saaid är tillsammans med två andra personer efterlysta efter att de har anhållits i sin frånvaro.
Är Hammad och de andra två efterlysta internationellt?

Ytterligare tre personer häktades under lördagen. Vilka är dessa? Offentliga uppgifter.

Citat:
Tre häktade
Tre personer häktades under lördagen. De är misstänkta för grovt bedrägeri, spridande av smitta och osant intygande. På alla punkter kategoriserar polisen det som grovt brott. Samtidigt är ytterligare tre personer anhållna i sin frånvaro.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/foretaget-utfardade-falska-covid-tester-flera-haktade-i-dag
Senast redigerad av Pandalina4 2021-06-20 kl. 19:43.
Citera
2021-06-20, 19:41
Medlem
Citat:

Kanske kommande åtal mot F*rsh^id S^st*n^ *=a ^=i läkaren bakom Husdr.se, kan ge någon "hänvisning" vad gäller straffskala? Han anhölls i Göteborg men släpptes senare. Misstankarna kvarstår med oförminskat styrka.

S^st*n^ *=a ^=i har fått reseförbud och anmälningsplikt i väntan på beslut om åtal, enligt åklagaren. Även en medarbetare (frun) till läkaren är nu misstänkt för brott. S^st*n^ förhördes under två dagar och det pågår ett intensivt utredningsarbete.
Citera
2021-06-20, 19:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Någon som läst om Trustor härvan??? Gör det.

Han stack med flera hundra 💯 miljoner, levde i Budapest bland annat. Joakim Posner levde som en kung 👑,, skrev till och med en bok som sålde som smör i Sverige.

Ett bra ställe att leta är Ungern / Budapest, Orbán hatar Sverige så dom kan leva fett nice där i 💯 år och skratta åt Sverige.

Faktum, dom åker nog inte dit, dom hade en plan ✈.

Varför skulle en invandringskritiker som Orban ta emot en utländsk bedrägare med öppna armar?
Senast redigerad av Guy86 2021-06-20 kl. 19:46.
Citera
2021-06-20, 19:44
Medlem
Han har med stor sannolikhet dragit till Förenade Arabemiraterna.
En utlämning därifrån till Sverige är i princip omöjligt, vilket i hans läge är optimalt ställe för att det är väldigt enkelt att flytta dit som "expat". Han kan redan språket och Dubai är välkänt för lyxliv - vilket han utan tvekan kommer leva med dessa pengarna.

Det skulle kräva något ofantligt från Sverige som gengäld att utlämna någon därifrån till Sverige.

Sen så är han heller inte internationellt efterlyst i detta skede, så risken att han åker fast (var han nu är), är minimal.

Han har med stor sannolikhet placerat pengarna i fastigheter i Dubai och har en del på kontot som han kan njuta av. Han kommer ha nytt namn och pass inom kort och kommer leva loppan en lång tid framöver.

Genialiskt bedrägeri måste jag säga.
Senast redigerad av Cellfort 2021-06-20 kl. 19:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in