2021-06-20, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du skriver om historien. Israel ockuperar Palestina sedan 1967.

Och nu ökar också våldet från IDF och bosättarna klagar Palestinska Myndigheten.

Palestinian Authority slams Bennett gov’t for ‘emboldening’ settlers

The PA ministry also claimed that there is "a greater and more severe violence" practiced by the IDF against the Palestinians since the Bennet government was formed.

Settler attacks on Palestinians have increased since the new Israeli government headed by Prime Minister Naftali Bennett came to power, the Palestinian Authority claimed on Sunday.

“There is a noticeable increase in crimes by settlers against the Palestinians,” the PA foreign ministry said in a statement. “It seems the settlers are emboldened by the composition of the new Israeli government and the well-known extremist positions of its prime minister.”

The PA ministry also claimed that there is “a greater and more severe violence” practiced by the IDF against the Palestinians since the Bennett government was formed.

Palestinian Authority slams Bennett gov’t for ‘emboldening’ settlers - The Jerusalem Post (jpost.com)

Säg till när du fått nog av israeliskt våld!

Ja, efter sexdagarskriget och en attack från Jordanien och PLO från nämnda bank så ockuperar Israel västbanken. Och det tycks annektera delar av det.

Jag önskar fred. Du vill tvinga Israel att dra sig tillbaka till de gamla extremt instabila gränserna, som inte erkänns av vare sig Syrien eller Hamas. Vad är det vi är oense om? Det får du förklara?

Västbanken är inte, och har aldrig varit, en fungerande statsbildning. Vem tar över ansvaret för rätt och säkerhet när Israel drar sig tillbaka enligt dina krav? Jag har inte fått svar på det från vare sig dig eller Xenonen.

En annan är ju vem som garanterar de palestinska minoriteternas säkerhet i en islamistisk statsbildning på Gaza.

Jag fattar inte... ni bara byter ut den sekulära arabnationalismen som faktiskt garanterade minoriteterna mot islamister som bara pissar på dem.

Varför är det bara muslimska palestinier ni agiterar för?
Citera
2021-06-20, 18:35
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Israel kan tömma hur mycket bosättningar de vill men först innan val så vet de ju inte vad resultatet blir av att evakuera bosättningarna. Om de skulle göra det kan Hamas säga, tack försvinn nu helt, medans PA säger, tack, det är bra nu kan vi tala fred. Palestinier måste ha val så det finns ledare som förhandlar med mandat av folket. Idag kan Abbas säga att något är jättebra, men vill inte folket själva något så blir det inte av.

Jag har aldrig någonsin sagt att alla blir nöjda och glada, jag har talat om en process som jag hoppas resulterar i att båda parter har en fred de kan leva med.
Vad babblar du om nu. Lämna de illegala bosättningarna och ta det därifrån
Det kommer de aldrig att göra, det vet både du och jag, därför får alla Israeler och judar finna sig i att leva inder en mörk skugga. Är det värt det?
Citera
2021-06-20, 19:04
Medlem
Om Golanhöjderna så finns en bra artikel här som förklarar vad det handlar om.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/oro-p%C3%A5-golanh%C3%B6jderna-1.5686

Att israel idag skulle återlämna den strategiska försvarspositionen är liksom helt orealistiskt.

Jag tycker ni kan läsa hela artikeln.

Druser i Israel tjänstgör i armén med obligatorisk värnplikt. För kristna är det frivilligt, men andelen tycks öka läste jag i låst artikel på DN (ingressen då).

Jag hade en statslös palestinier som arbetskamrat för ett tjugotal år sedan. Som han menade var druserna hårdast mot civila palestinska muslimer. De prylade gärna upp dem. Han antog det var pay-back.

ni förenklar scenen så jävla enkelt för er, men denna här kustlinjen vid Medelhavet av Mena är ju en kaotisk soppa. Och det är ju inte muslimerna som är offer i galenskaperna, de är ju drivande.

Men visst, om bara Israel drar sig tillbaka till de gamla dysfunktionella gränserna så löser det sig.

Briljant Sherlock.
Citera
2021-06-20, 19:45
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vad babblar du om nu. Lämna de illegala bosättningarna och ta det därifrån
Det kommer de aldrig att göra, det vet både du och jag, därför får alla Israeler och judar finna sig i att leva inder en mörk skugga. Är det värt det?

Israel kommer förmodligen inte vara överförtjusta i att lämna dem, bara för att se Hamas rulla in och avfira raketer därifrån. Därför vill de såklart veta vad som händer, ren självbevarelsedrift.

Menar du att våldet skulle upphöra helt om Israel lämnade Västbanken?
Citera
2021-06-20, 19:48
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Valet och bosättarna har inte med varandra att göra. Bosättningarna är illegala, de skall bort, vilket också FN har krävt flera gånger.

En bra början är att göra överenskommelser som alla kan tolerera. Och så jobbar man vidare därifrån.

Jag håller med om att bosättningarna är ett problem och jag gillar dem inte, samtidigt så har vi ju Gaza i färskt minne. Israel drog sig tillbaka och idag vet vi hur Gaza är.

Om Israel drar sig tillbaka från Västbanken helt, Hamas rullar in och skjuter raketer mot Israel. Vad skulle du tycka om det?

Sista meningen håller jag med om helt.
Citera
2021-06-20, 20:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Om Golanhöjderna så finns en bra artikel här som förklarar vad det handlar om.
Av den där artikeln att döma kan man tro att där bara bodde några druser. Sanningen är en annan:
Citat:
Before the Six-Day War and Yom Kippur War, the Golan Heights comprised 312 inhabited areas, including 2 towns, 163 villages, and 108 farms.[1] In 1966, the Syrian population of the Golan Heights was estimated at 147,613
https://en.wikipedia.org/wiki/Syrian_towns_and_villages_depopulated_in_the_Arab% E2%80%93Israeli_conflict
Citat:
Att israel idag skulle återlämna den strategiska försvarspositionen är liksom helt orealistiskt.
För dig är det en strategisk försvarsposition, för dem var det ett hem.
Citera
2021-06-20, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Av den där artikeln att döma kan man tro att där bara bodde några druser. Sanningen är en annan:

https://en.wikipedia.org/wiki/Syrian_towns_and_villages_depopulated_in_the_Arab% E2%80%93Israeli_conflict

För dig är det en strategisk försvarsposition, för dem var det ett hem.

Jo, men det är en fråga om soldatliv om det kommer en attack. Så det är en fråga om liv och död.

Skulle Assad falla är druserna glada de är i Israel, det kan jag lova. Och det blir otroligt mycket lättare att hålla dem tillbaka. Druserna gillar Assad för att han är sekulär och tolerant mot minoritetsreligioner.

En annan fråga är ju luftvärnet och de raketer och missiler som kan komma från Hizbollah. Du kan ju tillräckligt mycket om naturvetenskap att du förstår hur mycket svårare det är för att luftvärn om man är bakom bergskammen än på den? Så det handlar även om liv och död för civila.

Så det är ingen abstrakt teoretisk grej det där utan en fråga om liv och död. Plus då att sjukhuset nu kan göra nytta, eller hur?

Så hade ju Syrien kunnat ge fan i att attackera och anfalla över bergen, eller hur? Naturligtvis sätter Israel sina soldater och medborgare i så säker position de kan. Jag instämmer med att det är rimlig politik.
Citera
2021-06-20, 20:49
Avstängd
Citat:
En annan fråga är ju luftvärnet och de raketer och missiler som kan komma från Hizbollah. Du kan ju tillräckligt mycket om naturvetenskap att du förstår hur mycket svårare det är för att luftvärn om man är bakom bergskammen än på den? Så det handlar även om liv och död för civila.
Hizbollah har sina baser och raketer i Libanon. Titta på en karta, vad nytta gör Golanhöjderna för att skydda från dem?
Citat:
Så hade ju Syrien kunnat ge fan i att attackera och anfalla över bergen, eller hur? Naturligtvis sätter Israel sina soldater och medborgare i så säker position de kan. Jag instämmer med att det är rimlig politik.
Så då hade väl sionisterna kunnat ge fan i att invadera Palestina. Ge fan i att vid flera tillfällen ockupera södra Libanon vilket vad vad som gav upphov till Hizbollah. Gett fan i att bomba Damaskus före sexdagarskriget osv.

Som vanligt kan du aldrig se några fel hos Israel, aldrig bry dig om dess brott. Lite massakrer och etnisk rensning är väl inget att bry sig om så länge det bara är araber som dör.
Citera
2021-06-20, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hizbollah har sina baser och raketer i Libanon. Titta på en karta, vad nytta gör Golanhöjderna för att skydda från dem?

Så då hade väl sionisterna kunnat ge fan i att invadera Palestina. Ge fan i att vid flera tillfällen ockupera södra Libanon vilket vad vad som gav upphov till Hizbollah. Gett fan i att bomba Damaskus före sexdagarskriget osv.

Som vanligt kan du aldrig se några fel hos Israel, aldrig bry dig om dess brott. Lite massakrer och etnisk rensning är väl inget att bry sig om så länge det bara är araber som dör.

Libanon, men vilken räckvidd har Irans robotar? Det är inget hopsvetsat skrot som på Gaza detta ju. Och du läste att islamisterna först skulle fixa Assad, sedan ta israel?

Golanhöjderna? En radar kan knappast böjas över bergskammen. Bergskammarna skymmer raketbanan. De upptäcks när de kommer över bergen.

Radarn och även motmedel placeras ju rimligen på en bergsrygg, inte minst mot kryssningsmissiler. Då ser man de rackarna på långt håll.

Ja, allt hade varit frid och fröjd utan judarna. det är märkligt hur de ges skulden till allt från inbördeskriget i libanon till Wahabister i Saudi. Du anar inte att du påverkats av arabisk anti-semitism och revanschism?

Jag ser inget fel i att israel besitter Golanhöjderna nej. Och du kan nog kallt räkna med att de militariseras även om de skulle återgå till Syrien. Inget blir som det var under turkarna när fridens liljor växte. Såvida man inte var slav, men vi låtsas inte om det.

Det enda som ger fred i de bergen är en stabil relation mellan Israel och Syrien och det kan bara ske i ett politiskt stabilt och demokratiskt Syrien. Om syrierna vill ha en fredlig relation går det nog att ordna.

Du tycks inte ge Israel rätt ens till rimligt militärt självförsvar mot fascistoida rasister som ISIS och islamister på samma nivå. Inte ens i det läget ser du en militarisering av Golanhöjderna som befogad. Du vill de skall lida, förnedras och tvingas bort helt. Jag kan inte tolka dig på annat sätt än att du vill se vedergällning snarare än fred.

Jag tror inte det är fred du vill ha utan ett slags upprättelse.
Citera
2021-06-21, 00:22
Medlem
Citat:
Nå, jag avviker här från diskussionen. Detta blir mitt sista inlägg.

Du ljuger som vanligt o svammlar vidare...

Kan inte vara latt ens for en flaggtrogen zzionist att hora vetenskapen beskriva bibelns stories som fiktion: det har inte funnits ngn ibrahim, moses, suleiman, david, exodus fran egypten osv. De har blivit lurade, hjarntvattade av sina profeter, ledare. Finns ingen anknytning till 'heliga landet'

Tror Israels ode blir en ny Masada: Masada will fall again. But people challenged the merits of the story – you stand alone on a hill to fight your enemies and then commit suicide? This is the 'Masada complex'? This is the model for Israel?" Yes, fast aven Masada ar en judisk saga, inga bevis, sager forskare.
Citera
2021-06-21, 01:18
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Israel kommer förmodligen inte vara överförtjusta i att lämna dem, bara för att se Hamas rulla in och avfira raketer därifrån. Därför vill de såklart veta vad som händer, ren självbevarelsedrift.

Menar du att våldet skulle upphöra helt om Israel lämnade Västbanken?
Varför skulle Hamas ge sig på judarna i Israel om de fick sin egna stat?
Citera
2021-06-21, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är mizrahi som är den mest intoleranta gruppen mot araber i Israel. De står för en överväldigande majoritet av alla terrordåd mot araber i Israel tillsammans med icke-judiska ryssar. Antagligen för att de vill göra igen för allt skit det stått ut med när de var minoriteter i arabvärlden.

Ryssen hittar pa igen. Orsaken till Misratis behandling var ryssarnas invasion av Palestina. Judar i Palestina levde i fred med sina palestiska grannar. Innan ryssarnas intag, vill saga.

Masada faller igen. Sag det pa jiddish. 5738 Diaspora
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in