2021-06-20, 16:36
Medlem
Jag själv är heterosexuell.

Min fråga är om asexuella personer dras till ett kön, eller inte?
Om man dras till kille eller tjej så tyder det på att man har en preferens av sexuell karaktär. Även om man nu ser sig som asexuell.

Vill veta 😊
Citera
2021-06-20, 16:46
Medlem
Du kunde lätt ha googlat detta och fått svar...

Man dras inte till något kön och har 0 intresse för sex
Citera
2021-06-20, 16:57
Medlem
Rick.Blaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jhonnytherocker
Jag själv är heterosexuell.

Min fråga är om asexuella personer dras till ett kön, eller inte?
Om man dras till kille eller tjej så tyder det på att man har en preferens av sexuell karaktär. Även om man nu ser sig som asexuell.

Vill veta 😊
Vissa forskare menar att asexualitet kan vara ett symptom på hormonell obalans. I sådana fall finns det ju en egentlig sexuell dragning till ett eller flera kön. Men även om personen inte är intresserad av sexuell närhet skulle det teoretiskt kunna finnas intresse av en platonsk relation, igen med ett eller flera kön.
Citera
2021-06-20, 17:29
Medlem
Enligt lingot som råder bland unga och genusvetare idag så är sexuell attraktion och romantisk attraktion två olika saker. Den sexuella
orienteringen avgör vem man känner sexuella känslor för, medan den romantiska
orienteringen avgör vem man känner romantiska känslor för (med andra ord, blir kär i).
Dessa är inte samma sak. För de flesta människor så är den sexuella och romantiska orienteringen
densamma, men inte för alla.
Så om man är asexuell, kan man ha vilken romantisk orientering som helst. Man kan vara
homoromantisk (bli kär i personer av samma kön), heteroromantisk (bli kär i folk av motsatt
kön), och så vidare.
Man har en romantisk orientering även om man inte är asexuell. De flesta människor är
heteroromantisk heterosexuell, homoromantisk homosexuell (och så vidare), alltså samma. Vissa
människor är dock homoromantisk bisexuell (blir bara romantiskt attraherad av samma kön, men
sexuellt attraherad av båda), eller vilken annan kombination som helst.

Om man inte blir kär alls och är asexuellt kallas det alltså att man är Aromantisk asexuell. Aromantisk innebär att man inte blir
romantiskt attraherad till något kön eller person. Man blir helt enkelt inte kär i någon.

Detta svarar ifs inte på din fråga om hur det egentligen ser ut rent statistiskt med asexuella, jag tror många är hetro men har låg sexlust pga olika omständigheter. Enligt genusvetare ska man acceptera asexuallitet som en naturlig läggning men historiskt så har det setts som en indikation på att något inte står rätt till om man har 0 sexlust, dvs. Ett tecken på sjukdom eller hormoninbalans.
Citera
2021-06-20, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuttifruttiapan
Du kunde lätt ha googlat detta och fått svar...

Man dras inte till något kön och har 0 intresse för sex

Men va. Näe, jag har en kompis som är asexuell och han är hetero. Han tycker om kvinnor, mys och närhet men har 0 intresse för sex eller onani.
Citera
2021-06-20, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kossemu
Enligt lingot som råder bland unga och genusvetare idag så är sexuell attraktion och romantisk attraktion två olika saker. Den sexuella
orienteringen avgör vem man känner romantiska känslor för (med andra ord, blir kär i).
Dessa är inte samma sak. För de flesta människor så är den sexuella och romantiska orienteringen
Så om man är asexuell, kan man ha vilken romantisk orientering som helst. Man kan vara
homoromantisk (bli kär i personer av samma kön), heteroromantisk (bli kär i folk av motsatt
kön), och så vidare.
Man har en romantisk orientering även om man inte är asexuell. De flesta människor är
heteroromantisk heterosexuell, homoromantisk homosexuell (och så vidare), alltså samma. Vissa
människor är dock homoromantisk bisexuell (blir bara romantiskt attraherad av samma kön, men

Om man inte blir kär alls och är asexuellt kallas det alltså att man är Aromantisk asexuell. Aromantisk innebär att man inte blir
romantiskt attraherad till något kön eller person. Man blir helt enkelt inte kär i någon.

Detta svarar ifs inte på din fråga om hur det egentligen ser ut rent statistiskt med asexuella, jag tror många är hetro men har låg sexlust pga olika omständigheter. Enligt genusvetare ska man acceptera asexuallitet som en naturlig läggning men historiskt så har det setts som en indikation på att något inte står rätt till om man har 0 sexlust, dvs. Ett tecken på sjukdom eller hormoninbalans.

Tack för svar!

Jag förstår inte. Detta är konstigt för mig. Men säkert helt normalt om man är så.

Sex är naturligt och om någon saknar den driften förstår jag inte alls hur ”kärlek” uppstår.

För mig hänger det ihop.

Ju mer jag tänker på det så blir jag mer förbluffad av det hela. Vilket i sin tur får mig att känna mig lite korkad.

Lite för ärligt: vem fan vill inte ha sex?!
Citera
2021-06-20, 17:46
Medlem
Dessa är inte samma sak.

För de flesta människor så är den sexuella och romantiska orienteringen
kön), och så vidare.

Citera
2021-06-20, 18:03
Medlem
Citat:
Tack för svar!

Jag förstår inte. Detta är konstigt för mig. Men säkert helt normalt om man är så.

Sex är naturligt och om någon saknar den driften förstår jag inte alls hur ”kärlek” uppstår.

För mig hänger det ihop.

Ju mer jag tänker på det så blir jag mer förbluffad av det hela. Vilket i sin tur får mig att känna mig lite korkad.

? Är väl samma princip som när du känner kärlek för vänner och familj. Inte fan vill du ha sex med dem?
Citera
2021-06-20, 18:07
Medlem
Citat:
Tack för svar!

För mig hänger det ihop.

Du är med på att sexuell attraktion kan uppstå utan romantisk attraktion, eller hur? Rätt rimligt att det kan vara på andra hållet med.
Citera
2021-06-20, 19:06
Medlem
Citat:
Tack för svar!

För mig hänger det ihop.

Jag förstår hur du menar, men man kan ju vara sexuellt attraherad av någon utan att för den delen känna någon romantisk dragning, och va förälskad i personen. Så det vittnar väll om att sexuell attraktion och romantisk attraktion är lite olika saker.

Citat:
? Är väl samma princip som när du känner kärlek för vänner och familj. Inte fan vill du ha sex med dem?

Nja, jag förstår det som att en asexuell person kan va romantiskt lagd och bli kär, vilja ha förhållanden och gosa, fast utan den sexuella komponenten.
Citera
2021-06-20, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kossemu
Jag förstår hur du menar, men man kan ju vara sexuellt attraherad av någon utan att för den delen känna någon romantisk dragning, och va förälskad i personen. Så det vittnar väll om att sexuell attraktion och romantisk attraktion är lite olika saker.

Nja, jag förstår det som att en asexuell person kan va romantiskt lagd och bli kär, vilja ha förhållanden och gosa, fast utan den sexuella komponenten.

Ja exakt som vissa bara är intresserade av sex utan romantik.
Citera
2021-06-21, 00:10
Medlem
Från 1177: Asexualitet innebär att man inte känner sig attraherad av andra eller inte känner sig intresserad av att ha sex. Asexualitet behöver inte betyda att du inte har sex, du kan ha sex av andra anledningar än att du känner sexlust. Men asexualitet kan variera från person till person.

Att vara asexuell kan betyda att:

Du inte känner någon sexlust alls.
Du känner dig attraherad av andra men väljer att inte ha sex.
Du kan ha sex med dig själv genom att onanera men du vill inte ha sex med andra. Onanin behöver inte alltid vara sexuellt laddad.
Du varken vill onanera eller ha sex.
Du tycker om att kramas och kyssas

Tycker inte det låter jättekonstigt. Låter som en crush på en kändis, en olycklig förälskelse eller en kärlek i yngre tonår, fjärilar i magen och lite pussar räcker långt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in