2021-06-19, 06:20
Medlem
bajssprutans avatar
Helt lungt, det är relaterat till ämnet. Efter att ha googlat lite verkar det inte finnas nån bra lösning.
Det är väl samma EU-lagstiftning som gör att vi inte kan äga amerikanska ETF-er och lite annat.
Verkar vad jag kan förstå vara svårt att direkt exponera sig till dessa utan mellanhänder.

Jävla kuksverige, inget kul får vi ha. Jag går ut och vattnar blommor istället.
Citera
2021-06-19, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BronyFurry
Räntefonder är ju ett bra alternativ, men iom att de endast kan handlas i EUR på DAX pga den fuckade EU lagstiftningen så vetifan med valuta risken.

Alphan är borta ja, men om allt kraschar och räntorna går till 0 så kan det ju fortf vara bättre än att sitta i SEK eller EUR. För räntorna de ska ner, trenden i veckan är ju tydlig. Men skitsamma, sorry jag hi jackade tråden lite.

Räntan är redan under noll så du får nog förklara vad du menar med att räntan både ska gå neråt och mot noll på samma gång?

De flesta verkar tro på stigande inflation vilket brukar ge höjda räntor och det brukar inte vara gynnsamt för obligationer.
Citera
2021-06-19, 11:22
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Räntan är redan under noll så du får nog förklara vad du menar med att räntan både ska gå neråt och mot noll på samma gång?

De flesta verkar tro på stigande inflation vilket brukar ge höjda räntor och det brukar inte vara gynnsamt för obligationer.

Den stora frågan om inflationen just nu är om den är temporär som alla centralbanker vill få oss att tro eller att den är här för att stanna. Går inte inflationen ned på årsbasis kan räntorna plötsligt sticka iväg om marknaden inte tror att inflationen kan hållas under kontroll.
Citera
2021-06-19, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.

Menade inte Fed fund. rate utan yield på 10-30åriga statsobligationer, ursäkta jag var otydlig.

Jag är inte en av de flesta som svar på andra meningen.
Citera
2021-06-19, 16:24
Medlem
Bob-Dylans avatar
Bajssprutan ser du köpläge nu i dippen hos CLF, FCX, RIO, MT osv. ?

Har suttit och väntat på en rekyl nedåt dock är det som vanligt svårt att bedöma var botten är…
Dock börjar det se fint ut att gå in om trenden uppåt fortsätter på sikt.

Eller har du tappat tron på supercykeln?
Citera
2021-06-19, 21:39
Medlem
sinewaves avatar
En extrem vecka för många råvaror som handlas primärt mot USD då DXY (dollarindex) trycktes upp aggressivt hela veckan:
https://ibb.co/vLxqrnf
DXY, dagliga

Röda linjer är daglig support. DXY drar rakt igenom i en parabolisk uppgång.
Saken med paraboliska uppgångar är dock att de inte håller särskilt lång tid, men... Den paraboliska uppgången som man kan se i DXY har hållt i väldigt lång tid nu. Detta ser man särskilt om man ser till lägre timeframes som 1h osv.

Ser man till guld speglar i princip guld DXY men tvärt om:
https://ibb.co/9bJxW2T
XAUUSD, dagliga (Guld/USD)

Röda linjer är dagliga nivåer, gröna nivåer på weekly och orangea streckade linjer är där Morgan Stanley har stoplossar för de turbos med högst hävstång som finns på Avanza (dessa agerar ibland en typ av support).

Annars också en parabolisk nedgång istället där guldet river rakt igenom flera nivåer på dagliga. Det ser liknande ut för många råvaror.
Platina och Palladium sticker ut något som särskilt björnhärjat.

-

Oavsett blir analysen ganska enkel här: paraboliska rörelser håller sällan under lång tid. Dvs det som rört sig paraboliskt upp brukar någon gång också vända kraftigt vid något tillfälle likväl som något som gått paraboliskt ned också brukar vända ganska fort vid något tillfälle.

Dvs det råder just nu köpläge, men man får nog ta det lite försiktigt och verkligen vänta på att det faktiskt vänder (ändringar av trend på 5 min-grafen eller högre) och sedan se till att inte sitta med för hög hävstång utan att också halvtimme per halvtimme kunna agera om det vänder ned (eller på ännu kortare intervaller, beror på vad för risk man tar på sig givetvis).

Håll annars utkik efter tidsintervallet kl. 13-14:30 som de senaste veckorna är intervall då störst rörelser syns i råvaror som guld, silver, platina, palladium och koppar. Igår startade t ex nedgången i guld exakt klockan 14:00.
Citera
2021-06-19, 21:47
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan

Har suttit och väntat på en rekyl nedåt dock är det som vanligt svårt att bedöma var botten är…

Vänta på att trenden faktiskt vänder, inte bara på "det har gått ned". Ned kan det gå ganska lång tid.

Håll också koll på DXY och samma sak där fast att trend vänder ned.

Tro inte så mycket, ta position och gå ur om det börjar backa för mycket (dvs sätt stoploss....). Gå in igen när/om trend vänder upp igen.

Finns lite att tro på, datan har du i graferna trots allt.
Citera
2021-06-20, 05:18
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan

Det ser verkligen ut som köpläge sett till senaste tidens utveckling frågan är hur många lager dippen har.
Kan ju börja tanka på lite försiktigt och avvakta.

Nejdå, tron på supercykeln är fortfarande intakt. Om du kollar HRC-futures ligger vi över $1k per ton hela nästa år också utan avmattning i sikte.

Kvittar hur kineserna försöker fiffla. Järnmalmen fortfarande på $215. Känner jag Kina rätt är hälften av den strategiska järnmalmen redan nallad av och ersatt av en rödmålad jordhög.

Det ska la vara lite möten där töntarna på FED presenterar sitt senaste grupparbete i början av veckan.
Kanske då du ska passa på ?
Citera
2021-06-20, 10:43
Medlem
TheRiddle-s avatar
Skulle vilja slå ett slag för en råvara som har blivit väldigt nertryckt nu det senaste, som skulle kunna vara intressanta att handla på kort sikt när det vänder:
Rough Rice. Nersidan känns ganska begränsad, priset just nu är ungefär 12,5$, priset innan corona var ungefär detsamma. Priset har gått ner på dels överutbud, dels samma fall som alla andra råvaror det senaste. Finns väl inte så mycket mer som kan dra ner priset i nyhetsväg. Så när väl råvaror drar iväg uppåt igen känns det som en bra råvara att ligga i. Det blir väl kanske ingen raket, men nedsidan är som sagt också väldigt begränsad, senaste 5 åren har priset som lägst varit strax under 10$.
Finns tyvärr inte nån risaktie, vad jag vet, så man får köpa futures eller derivat.
Citera
2021-06-20, 17:36
Medlem
Kometzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Det ser verkligen ut som köpläge sett till senaste tidens utveckling frågan är hur många lager dippen har.
Kan ju börja tanka på lite försiktigt och avvakta.

Nejdå, tron på supercykeln är fortfarande intakt. Om du kollar HRC-futures ligger vi över $1k per ton hela nästa år också utan avmattning i sikte.

Kvittar hur kineserna försöker fiffla. Järnmalmen fortfarande på $215. Känner jag Kina rätt är hälften av den strategiska järnmalmen redan nallad av och ersatt av en rödmålad jordhög.

Det ska la vara lite möten där töntarna på FED presenterar sitt senaste grupparbete i början av veckan.
Kanske då du ska passa på ?

Jag är en av dom som railbirdar tråden och inte själv bidrar med Dirty Digging. Jag vill därför säja stort tack till främst TS, Zneekah och Hasse (och ett par till) för allt grävande och analyserande - vars sammantagna inlägg utmynnat i en i mitt tycke mycket bra och begåvad axie-smedja. Jag har sedan början mars följt tråden med intresse och med nöje då jag tilltalas av inläggens som oftast sköna tonläge och humor.

Läsandet har till slut och i fredags, utmynnat i inköp av MT, NHY och CLF (sistnämnda hade jag aldrig hört talas om innan trådstart). Inte några jätteposter men det kändes som ett bra tillfälle att handla premium till nedsatt pris, i ett av dom få segment som jag i nuläget väljer att lägga en slant på. Jag är ju medveten om särskilt CLF:s volatilitet så det blir nu intressant att med innehav följa dom här företagen.
Citera
2021-06-21, 10:52
Medlem
Smutzs avatar
Någon som har hittat sin favorit bland gruvjättarna? Själv har jag fördelat jämnt mellan Rio Tinto, Vale och BHP. Jag är mycket komfortabel med alla tre och tänkte inte sälja ett skvatt. Däremot funderar jag på att balansera om lite vid kommande påfyllningar för att istället ha något i stil med 50-25-25.

Det är dock inte lätt att välja sin favorit, just nu lutar jag åt Vale av olika skäl. De pumpar ut mest järn och har likaså störst andel av sin produktion i järnmalm. Är ju varken en fördel eller nackdel i sig men i mitt fall är det just järnet jag är ute efter.

Annars tänker jag att coronapandemin roligt nog leder till lägre politisk risk i just Brasilien eftersom deras ekonomi och samhälle i stort tagit så mycket stryk. Att runka till orörd regnskog och lustiga infödingar är en lyx man kan ägna sig åt i goda tider men där är vi inte nu och gruvnäringen är en av landets mest pålitliga källor till investeringar, skatteintäkter och arbetstillfällen. Brassarna kommer behandla gruvbolagen med silkesvantar medan politiker i Nordamerika, Europa och Australien fortfarande har ekonomiskt utrymme (och politisk press) att hitta på dumheter.

Sista kickern för Vale är BRICS-samarbetet. Kina äter stål men Kina hamnar också regelbundet i olika handelsbråk med EU och USA med bland annat exporttullar på råvaror som följd. Då är det ju härligt att kunna mata på med tullfritt brassestål istället.

Tänker jag fel någonstans här? Vilket storbolag är favoriten hos er andra gruvfyllon?

Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Om ståltesen skiter sig lovar jag att tatuera in Parans kurva på ettårsgrafen som en trampstamp över röven och posta fotobevis.

Istället för grafen kan man gadda in den klassiska paransmemen "Tröck in allt, all in", kombineras med fördel med assless chaps i Pattaya.
Citera
2021-06-21, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Någon som har hittat sin favorit bland gruvjättarna? Själv har jag fördelat jämnt mellan Rio Tinto, Vale och BHP. Jag är mycket komfortabel med alla tre och tänkte inte sälja ett skvatt. Däremot funderar jag på att balansera om lite vid kommande påfyllningar för att istället ha något i stil med 50-25-25.

Det är dock inte lätt att välja sin favorit, just nu lutar jag åt Vale av olika skäl. De pumpar ut mest järn och har likaså störst andel av sin produktion i järnmalm. Är ju varken en fördel eller nackdel i sig men i mitt fall är det just järnet jag är ute efter.

Annars tänker jag att coronapandemin roligt nog leder till lägre politisk risk i just Brasilien eftersom deras ekonomi och samhälle i stort tagit så mycket stryk. Att runka till orörd regnskog och lustiga infödingar är en lyx man kan ägna sig åt i goda tider men där är vi inte nu och gruvnäringen är en av landets mest pålitliga källor till investeringar, skatteintäkter och arbetstillfällen. Brassarna kommer behandla gruvbolagen med silkesvantar medan politiker i Nordamerika, Europa och Australien fortfarande har ekonomiskt utrymme (och politisk press) att hitta på dumheter.

Sista kickern för Vale är BRICS-samarbetet. Kina äter stål men Kina hamnar också regelbundet i olika handelsbråk med EU och USA med bland annat exporttullar på råvaror som följd. Då är det ju härligt att kunna mata på med tullfritt brassestål istället.

Tänker jag fel någonstans här? Vilket storbolag är favoriten hos er andra gruvfyllon?

Istället för grafen kan man gadda in den klassiska paransmemen "Tröck in allt, all in", kombineras med fördel med assless chaps i Pattaya.

Du har valt 3 bra bolag med en bra bred på råvaror, att välja nån över den andra blir lotto. Så mycket som kan hände som inte går att planera för, kolla bara LUMI idag.

Idag nådde kopparpriset 4,09 och jag hade siktat på ny botten 4,04. Så det var nära nog för att få mig att börja köpa lite igen, blev Boliden till att börja med. Blir det mer koppar så blir det dom tre Kanadikerna CMMC, FT och IVN
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in