2021-06-20, 17:09
Medlem
Small gjorde det ordentligt, med regeringskris! Det är bra av ND håller det JS sa att kräva att 44an tas bort helt. Kommer Jöken gå upp i rök nu imorgon klockan 10?

Jag trodde själv att punkt 44 skulle strykas vid Löfvens PK idag, han har ju vetat om detta sen januari 2019. Citatet är från artikeln som är publicerad 21 jan 2019.

Citat:
V-ledaren Jonas Sjöstedt var tydlig med sina krav för att släppa fram en mittenregering: ”Inför inte marknadshyror, för då smäller det”, sade Jonas Sjöstedt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lofven-slar-fast-fri-hyressattning-vid-nybyggnation
Citera
2021-06-20, 17:11
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Tiden håller dock på att rinna ut för en ny överenskommelse innan Löfven får foten på måndag, vilket leder till att en ny regering måste tolereras av en riksdagsmajoritet för att kunna tillträda. Vet vi om Lindahl har ändrat sig om att aldrig släppa fram Löfven i en statsministeromröstning? Annars verkar extraval oundvikligt?

Lindahl har tidigare sagt att hon är lojal med partiet när det gäller. Hon fick dispens av partiledningen att rösta mot Löfven därför att hennes röst inte behövdes då.

Om jag var i Löfvens skor skulle jag oroa mig mer för Kakabaveh.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Det måste bli extra val oavsett om Löfven väljs på nytt eftersom Sabuni sagt att januariavtalet faller på måndag. Och då kommer sabuni rösta på kristerssons budget. Kommer inte C och V överens om en budget så kommer kristerssons budget vinna.
Finns dock inget formellt krav på att regeringen skall få igenom sin budget. Löfven har regerat två budgetår förut på alliansbudgetar och i praktiken gör det kanske inte så stor skillnad om det är Kristersson eller Lööf som sätter ramarna.
Citera
Medlem
Nya V med Nooshi är ju verkligen grymt bra. Det verkar faktiskt som vi har två riktiga partier i Sverige igen, och sjuklövern blir då sexklövern.
Citera
2021-06-20, 17:13
Medlem
LeeVans avatar
Det ser ut som att omröstningen i riksdagen kan utvecklas till något som påminner om Kalabaliken i Bender.

Det talas hela tiden om att rösta rött av de som vill bli av med Stefan Löfven. Men om jag förstått detta rätt så handlar det om att rösta grönt, alltså för ett misstroende.

Förutsatt att jag har rätt.. Kommer detta att bli ett problem?? Av erfarenhet vet vi ju att riksdagsledamöterna haft problem med knapparna tidigare.
Citera
2021-06-20, 17:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Politik är att tvingas välja. C har redan valt det rödgröna blocket, och då får de leva med konsekvenserna. Det kommer förvisso att bli en bräcklig regering men ingen vill å andra sidan ha en regeringskris till innan valet nästa år.

Jo mest troligt blir det en lösning. Dock kan det ju bli jämnt om det går till votering. Räcker med ett par politiska vildar och att L håller samman. Sedan för alternativ att det blir detsamma att vissa i C tycker det är mer illa att ge inflytande till V än till SD.
Citera
2021-06-20, 17:14
Medlem
Citat:
Lindahl har tidigare sagt att hon är lojal med partiet när det gäller. Hon fick dispens av partiledningen att rösta mot Löfven därför att hennes röst inte behövdes då.

Om jag var i Löfvens skor skulle jag oroa mig mer för Kakabaveh.
För att Kakabaveh skulle rösta nej av rent okynne? Hon vill väl inte heller ha Kristersson som statsminister om det är alternativet?

Röstar hon nej till båda så blir det extraval och då finns hon knappast med på valsedeln.
Citera
2021-06-20, 17:16
Medlem
Citat:
Exakt. Röken = Den Rödgröna ÖverensKommelsen (S + C + V + MP).

Att Annie och Nooshi hamnar i samma badtunna lär inte hända annat än i din fantasi. Bilderberggruppens egen lilla manchurian candidate Annie kommer inte att tillåtas in i en sådan uppgörelse.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo mest troligt blir det en lösning. Dock kan det ju bli jämnt om det går till votering. Räcker med ett par politiska vildar och att L håller samman. Sedan för alternativ att det blir detsamma att vissa i C tycker det är mer illa att ge inflytande till V än till SD.

Löfven III kanske får glädjen att regera med en M/KD budget igen, men det är han ju van vid.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Är det någon som har ordnat fram tjära och fjädrar så att vi kan ta hand om samtliga partiledare i JÖK'en? Sedan körs de iväg till Hötorget där guilliotinerna väntar.

Sympatisk tanke.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Finns dock inget formellt krav på att regeringen skall få igenom sin budget. Löfven har regerat två budgetår förut på alliansbudgetar och i praktiken gör det kanske inte så stor skillnad om det är Kristersson eller Lööf som sätter ramarna.
Skillnaden då var att Löfven visste att han kunde ordna fram en egen budget i framtiden som hade majoritet. Nu ser det inte ut så. Dessutom hade ändå Löfven precis efter att hans budget röstades ner en majoritet för vårpropositionen.
Citera
2021-06-20, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det ser ut som att omröstningen i riksdagen kan utvecklas till något som påminner om Kalabaliken i Bender.

Det talas hela tiden om att rösta rött av de som vill bli av med Stefan Löfven. Men om jag förstått detta rätt så handlar det om att rösta grönt, alltså för ett misstroende.

Förutsatt att jag har rätt.. Kommer detta att bli ett problem?? Av erfarenhet vet vi ju att riksdagsledamöterna haft problem med knapparna tidigare.
Du behöver inte oroa dig. Talmannens justerare kommer innan omröstningen säga vilka knappar som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in