Citat:
Nej, verkligen inte. Sionismen bygger på återupprättande av den judiska staten, som sagorna berättar om. Vad är det om inte hämnd?
Vad jag ville säga och vad Termos uppenbarligen förstod är att man måste ta itu med dagens verklighet, inte leva i det förgångna. Man kan inte ändra på historien, man kan bara leva idag, göra det bästa av tillvaron idag.
Israel måste ge plats för den palestinska staten, hittills har de saboterat den.
Vad jag ville säga och vad Termos uppenbarligen förstod är att man måste ta itu med dagens verklighet, inte leva i det förgångna. Man kan inte ändra på historien, man kan bara leva idag, göra det bästa av tillvaron idag.
Israel måste ge plats för den palestinska staten, hittills har de saboterat den.
Nej, det är inte hämnd. Det är det verkligen inte.
Vem hämnas de på? Gud, Farao, romarna eller tyskarna?
Sagorna berättar om ett förbund med Gud via profeten Moses. I det förbundet utlovades att de fick återvända till sitt land, från vilket de fördrivits och förslavats av Egypten.
Det är sionismens religiösa grund och det har inte med hämnd att göra som du förstår.
I en annan saga talas om en annan profet. Han hade en himmelsfärd i Jerusalem, där han steg upp till Allah, ridandes en bevingad häst som hette Buraq ditledd av Gabriell. På Tempelberget träffade han de andra profeterna som Moses (samme kille som slöt förbundet åt judarna alltså).
När Sharon gick upp på Tempelberget utlöste det andra intifadan, vilken du visar sympati och förståelse för. Här har du inga problem att respektera folks sagotro märkligt nog.
Hur är din egen enögdhet egentligen?
Det andra spåret för sionismen är ju att vara herrar i eget hus, att slippa leva på nåd och onåd i främmande land. Osmanerna var sympatiskt inställda till judarna så det första återvändandet kom till under deras långa kolonialvälde över araberna. 1897 drog de igång.
(Osmanerna förslavade dock kristna armenier, serber och andra)
Ett tredje spår handlar ju om en nationalistisk återförening. Samma "ett folk - ett land" som gällde över hela västvärlden på den tiden. I Norge, Finland, Polen .. ja överallt faktiskt. Republikanska Frankrike var väl förebilden kan tänka men jag vet inte var det där kom från.
Det är ju inget särdrag för sionister, det vill nog alla innerst inne.